• Stolt Farsa

Tiggeri - Vi som inte ger

Hej

Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 

• Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-16 15:41:09 följande:
    Tveksamt..eftersom det tagits upp tidigare och ingen förändring har skett..!
    Fel, stora förändringar har skett, i synnerhet i människors inställning till det som idag anses störa stadsbild och skapa otrygghet! Flera kommuner har försökt få till lokala tiggeriförbud (t ex Vellinge och Åstorp) och M har på nationell nivå diskuterat ett förbud för hela landet. Efter valet 2018 kommer vi garanterat att få se ett nationellt tiggeriförbud i någon form, oavsett om det blir SD, M eller en koalition som verkställer det hela.
  • Anonym (Agusta)
    Anonym (Förbjud tiggeriet NU!) skrev 2018-02-16 15:57:30 följande:

Fel, stora förändringar har skett, i synnerhet i människors inställning till det som idag anses störa stadsbild och skapa otrygghet! Flera kommuner har försökt få till lokala tiggeriförbud (t ex Vellinge och Åstorp) och M har på nationell nivå diskuterat ett förbud för hela landet. Efter valet 2018 kommer vi garanterat att få se ett nationellt tiggeriförbud i någon form, oavsett om det blir SD, M eller en koalition som verkställer det hela.

Definitivt kanske..!
  • absalon

Några tiggare snackar riktigt bra engelska. Jag brukar prata med dem. Några kan rentav lite svenska. Men inte särskilt bra.
    En gång fick jag startproblem med bilen på parkeringsplatsen utanför snabbköpet. Det var kallt. En utländsk rom dök upp. Han provade att skapa med en kniv på batteripolerna för att förbättra kontaktertna. Gick inte. "Jag dig stötta  speed. Hämtar kompis." Så skedde. De rullade igång bilden, som faktiskt startade. Jag tackade förstås och erbjöd dem var sin 50-lapp för besväret. De avböjde med motiveringen att "man varandra helpa måste." 
    Självklart hälsar jag på dem när vi möts. Ibland lägger jag faktiskt en slant i burken. Folk får tycka vad som vill om den saken.Cool

• MKG
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 23:08:12 följande:
    De samma..tiggarna kommer aldrig att försvinna..allt annat är bara kallprat..!

Men varför ser man inga tiggare i Rumänien då? Jag är ofta i Bukarest, och jag bor där periodvis. Jag har aldrig sett tiggare utanför butiker, någonsin. Romer ser man här och var, de säljer prylar på marknader, pantar PET-flaskor, säljer krimskrams och kall dryck i bilköer, säljer grönsaker på marknaden i Baneasa och Obor m.m. De är inte speciellt irriterande, om man nu inte åker till områden som Ferentari och Rahova, där det bor mycket romer.  Det är där de bor, de bor inte bland rumäner. Att det är tiggeriförbud tror jag inte ett skit på, romer gör som de vill. Det som gör att ingen tigger är att ingen betalar. Köpa kinakopie-Ray Ban, kall cola, grönsaker på torget eller få trapphuset städat, det betalar folk för.

Så, om det inte finns tiggeri där, i ett land där 3-4% av befolkningen är romer och där de har funnits i 700 år, varför skulle tiggeriet inte försvinna?

• Anonym (Olof)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-16 10:23:07 följande:

Finns ingen lag som förbjuder tiggeri..kom igen när det finns det..!

Fram till 80-talet var bettleri förbjudet i lag.
  • kela t
    Anonym (Olof) skrev 2018-02-17 20:54:21 följande:

Fram till 80-talet var bettleri förbjudet i lag.

Ointressant i dagens läge..
  • Anonym (Olof)
    kela t skrev 2018-02-17 21:26:42 följande:

Ointressant i dagens läge..

Nej tvärtom. De senaste 30 åren utan förbud mot tiggeri är en parantes i svensk hållning i frågan. Det är en tidsfråga innan vi får förbud igen.
  • Anonym (Agusta)
    Anonym (Olof) skrev 2018-02-17 21:44:35 följande:

Nej tvärtom. De senaste 30 åren utan förbud mot tiggeri är en parantes i svensk hållning i frågan. Det är en tidsfråga innan vi får förbud igen.

Definitivt kanske..som att tro på tomten..
  • Anonym (Olof)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-17 21:46:12 följande:

Definitivt kanske..som att tro på tomten..

Du får gärna tro på tomten. Jag föredrar fakta och sannolikhet.
  • Anonym (Agusta)
    Anonym (Olof) skrev 2018-02-17 21:52:15 följande:

Du får gärna tro på tomten. Jag föredrar fakta och sannolikhet.

Ja jag märker att dina fantasier skenar iväg..för det finns nämligen ingen som tror på tomten..!
Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger