• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky

Vad händer om månlandningen visar sig vara fejk? Kan någon greppa det? Vad skulle det leda till? Man vågar inte ta in tanken.

• Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-19 13:13:55 följande:
    Om de syns från rymden så ja, det vill jag.
    Vad klassar du som "från rymden"? Är närbilder från sateliter ok?
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-19 13:32:41 följande:

Vad händer om månlandningen visar sig vara fejk? Kan någon greppa det? Vad skulle det leda till? Man vågar inte ta in tanken.

Det behövs inte heller, eftersom inga av månlandningarna var fejk.

Jag är mer fascinerad över att alla vet att en månlandning skedde, men inte har en aning om de andra.....
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-19 13:32:48 följande:

Vad klassar du som "från rymden"? Är närbilder från sateliter ok?

Det kan inte vara så svårt att förstå vad jag menar.

Samma typ av bilder.
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-19 13:38:44 följande:

Det behövs inte heller, eftersom inga av månlandningarna var fejk.

Jag är mer fascinerad över att alla vet att en månlandning skedde, men inte har en aning om de andra.....

Känner du för att förklara var rymden börjar?

För det kan de väl inte ha missat, antar jag? :)
  • Spunky

Nu ska jag ta reda på varför tunga moln blir mörka. Jag hoppas någon vet.

• Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-19 13:40:11 följande:
    Det kan inte vara så svårt att förstå vad jag menar.

Samma typ av bilder.
    Tja, alltså, jag har inge lust att lägga upp en satellit-närbild och du ska diska den för att den kan vara bara "från hög höjd" eller nåt......

Men här är en bild i alla fall.

De två vit-gröna runda sakerna i mitten är Clean Water Lake-kratrarna i Qubec, Kanada. Det vita högst upp och längst ner är moln och den vita, mer solida mellan det gröna och det blåa är en strandsträcka. Du kan faktiskt själv lätt se kratrarna på Google maps om du söker på Qubec och slår på earth (istället för kartversionen)double Clearwater Lakes Craters
  • Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-19 13:43:07 följande:
    Känner du för att förklara var rymden börjar?

För det kan de väl inte ha missat, antar jag? :)
    det finns inget exakt svar på var yttre rymden (eller "rymden" som i "utanför  jorden") börjar, men i många sammanhang brukar karman-linjen användas. Karman-linjen går 100 km över havets yta, dvs en liten bit in i termosfären.
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-19 13:59:37 följande:

det finns inget exakt svar på var yttre rymden (eller "rymden" som i "utanför  jorden") börjar, men i många sammanhang brukar karman-linjen användas. Karman-linjen går 100 km över havets yta, dvs en liten bit in i termosfären.

Intressant. Tack för svar. Vilket då måste betyda att en raket kommer in i rymden extremt fort när den lämnar jorden. Hur fort tillryggalägger flygplan denna sträcka? Snabbt räknat 5-10 minuter?

Är det där det tyngdlösa tillståndet infinner sig? Måste bli en rejäl omkastning för en kropp att allt sker så snabbt.

Man kunde också tänkt sig en stegvis utslussning.
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-19 13:55:27 följande:

Tja, alltså, jag har inge lust att lägga upp en satellit-närbild och du ska diska den för att den kan vara bara "från hög höjd" eller nåt......

Men här är en bild i alla fall.

De två vit-gröna runda sakerna i mitten är Clean Water Lake-kratrarna i Qubec, Kanada. Det vita högst upp och längst ner är moln och den vita, mer solida mellan det gröna och det blåa är en strandsträcka. Du kan faktiskt själv lätt se kratrarna på Google maps om du söker på Qubec och slår på earth (istället för kartversionen)

Trevlig bild. Tack.
Svar på tråden Astronomifrågor