• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-17 03:02:56 följande:

Här en länk till en intressant artikel om John Glenn.

www.google.se/amp/s/amp.ibtimes.co.uk/pictures-john-glenn-first-american-orbit-worlds-oldest-astronaut-1595689

Vad man undrar är, från vilken höjd ramlar farkosten ner i havet? Hur långt är atmosfären ? Är det denna sträcka som är fallhöjden?

Om man vet fallhöjd och tyngd så går väl hastigheten, när man träffar vattenytan, att räkna ut? I nån sorts krocktest.

Vilken var den för John Glenn?
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-17 03:12:53 följande:

Om man vet fallhöjd och tyngd så går väl hastigheten, när man träffar vattenytan, att räkna ut? I nån sorts krocktest.

Man undrar också lite över fallskärmarna. Hur fälls de ut och när? Borde vara smått omöjligt att de ska ske såväl manuellt som med automatik. Som jag ser det framför mig i alla fall.

Finns bild på hur farkosten ser ut när den svävar genom himlen i fallskärm?

Hur kommer rätt sida ner först? Med tyngdkraft? Botten görs avsevärt tyngre?

Man undrar också lite om astronauters skor.

Hur de håller värmen. För det är väl rätt kallt på månen.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-17 03:24:27 följande:

Man undrar också lite över fallskärmarna. Hur fälls de ut och när? Borde vara smått omöjligt att de ska ske såväl manuellt som med automatik. Som jag ser det framför mig i alla fall.

Egentligen är kyla i rymden i intressant att diskutera. För utan luftfuktighet vet vi ju inte hur kyla känns.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-17 03:31:38 följande:

Egentligen är kyla i rymden i intressant att diskutera. För utan luftfuktighet vet vi ju inte hur kyla känns.

Kan man låsa in kyla i vakum? Eller är kyla beroende av syre dvs luft? Som temperatur.

Som väl benämning på lufts grader?
  • Kjell2
    Spunky skrev 2017-11-17 03:12:53 följande:

ja, om man känner till friktioneskoficieneten och luftmotståndet.
  • Kjell2
    Spunky skrev 2017-11-17 03:24:27 följande:

Fallskärmen hade troligtivs en sensor som kände av antingen höjden över havet eller lufttrycket. Vid ett visst värde utöstes fallskärmen. Genom att fösta den högt i farkostren hamnar botten neddåt.

Svar på tråden Astronomifrågor