• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky

Det är så väldigt svårt att frigöra sig från det vi lärt oss om solen månen och planeterna.

Alltså om man verkligen anstränger sig för att komma på en annan form på jorden än rund, som får ihop allt med dag och natt, klimat och årstider så går det nästan inte.

• Spunky
    Spunky skrev 2017-11-16 01:28:22 följande:

Det är så väldigt svårt att frigöra sig från det vi lärt oss om solen månen och planeterna.

Alltså om man verkligen anstränger sig för att komma på en annan form på jorden än rund, som får ihop allt med dag och natt, klimat och årstider så går det nästan inte.

Det är just därför jag efterlyser en 3D karta av ett specifikt område. Så man kunde känna djupet på en sjö och höjden på ett berg medan man förflyttade sig...

Jag undrar om man fått nya tankar då.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-16 01:37:35 följande:

Det är just därför jag efterlyser en 3D karta av ett specifikt område. Så man kunde känna djupet på en sjö och höjden på ett berg medan man förflyttade sig...

Jag undrar om man fått nya tankar då.

Det fantastiska är ju att vi redan har all data tillgänglig med höjd på berg, meter över havet och sjökort och allt.
  • Spunky

Jag undrar också varför man aldrig återger de exakta banorna planeter svävar runt i, när man animerar rymden.

Om de nu är elliptiska varför återges de inte så. Varför alltid klotrunda?

Som precis nu, nu befinner sig både Venus och Jupiter i vår närhet sägs det. Och det hände visst titt som tätt. I alla fall Jupiter.

Gick och se med blotta ögat om man hade tur sas det.

Varför blev banorna elliptiska? Vet man det? Det måste ju gå åt olika energi då väl? När man rundar kurvan? Eller rättare sagt mer riktad energi. En cirkelrund bana kunde ju däremot lättare hållit konstant fart tycker man. Ser de ut ungefär som ägg?

• Spunky
    Spunky skrev 2017-11-16 01:59:34 följande:

Jag undrar också varför man aldrig återger de exakta banorna planeter svävar runt i, när man animerar rymden.

Om de nu är elliptiska varför återges de inte så. Varför alltid klotrunda?

Som precis nu, nu befinner sig både Venus och Jupiter i vår närhet sägs det. Och det hände visst titt som tätt. I alla fall Jupiter.

Gick och se med blotta ögat om man hade tur sas det.

Varför blev banorna elliptiska? Vet man det? Det måste ju gå åt olika energi då väl? När man rundar kurvan? Eller rättare sagt mer riktad energi. En cirkelrund bana kunde ju däremot lättare hållit konstant fart tycker man. Ser de ut ungefär som ägg?

Om vi tänker oss att vi trär en blå träkula på elliptisk stålbana och knuffar iväg den kommer den då att göra lika många varv som den röda som vi trätt på en klotrund bana och skickat iväg med samma kraft i knuffen?

För mig känns det inte så.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-16 01:02:07 följande:

Jag har tänkt vidare...

Om jag förstod hur en luftbubbla i vatten får sitt "skal" hade det kanske varit lättare att förstå...

Förhåller det då sig så, att där mängden syre tar slut i vatten uppstår något slags hölje eftersom annars skulle syret förena sig med vattnet, nåt sorts tryck som gör att bubblan uppstår?

Förstår du sånt här?

Fantastiskt! Hittade ett svar på hur bubblor uppstår...

www.give2all.org/11/2012/02/hur-Ur-bubblor-skapas.html

Ganska logiskt när man tänker efter. Att spänningen blir minst i en sfär. Trycket fördelas bäst i rund form, som jag förstår det.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-16 23:13:14 följande:

Fantastiskt! Hittade ett svar på hur bubblor uppstår...

www.give2all.org/11/2012/02/hur-Ur-bubblor-skapas.html

Ganska logiskt när man tänker efter. Att spänningen blir minst i en sfär. Trycket fördelas bäst i rund form, som jag förstår det.

Själv funderade jag på cellkärnor och cellväggar som ju måste ha olika egenskaper. Skilja i någon i detalj. Även om allt benämns cell som en helhelt.
  • Spunky

Vet inte vad detta ska föreställa men menar man på allvar att det skulle gå att se, med ögat, månens sfäriska form?

Den är så liten att man ser klotformen? För det gör vi ju aldrig på jorden.

På allvar alltså, är detta en månbild och fysiker håller den för att vara sann?

www.planetariet.dk/virksomheder/teambuilding

Månens runda form går att se om man står på månen?

Huga!

Hos oss finns en rak horisont fast att jorden är rund.

• Spunky
    Spunky skrev 2017-11-17 01:19:57 följande:

Vet inte vad detta ska föreställa men menar man på allvar att det skulle gå att se, med ögat, månens sfäriska form?

Den är så liten att man ser klotformen? För det gör vi ju aldrig på jorden.

På allvar alltså, är detta en månbild och fysiker håller den för att vara sann?

Månens runda form går att se om man står på månen?

Huga!

Hos oss finns en rak horisont fast att jorden är rund.

• Spunky

Det känns lite skrämmande att man fortfarande lär ut sånt här...

www.so-rummet.se/fakta-artiklar/forsta-manlandningen

Ser bygget stabilt ut? Fysiker tycker det på riktigt? En Volvo Amazon från 60-talet ser stabilare ut.

Snackar vi inte helt vidunderliga krafter? För att ta sig ut ur atmosfären?

Och varför måste astronauter alltid isoleras? Såväl före som efter resan...

Svar på tråden Astronomifrågor