• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Kjell2

Är du intresserad av magnetfält titta görna på Maxwells ekvationer.

• Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-18 19:40:52 följande:

Vilka?

Googlade eld och fick då svaret att bara gaser brinner. Dvs andra material måste först hettas upp så mycket att de förångas... då sker en reaktion ihop med vanligtvis syre... oxidation.

Det är också varmare ovanför en låga än i den. Vilket var nytt för mig. Spännande.
  • Kjell2
    Spunky skrev 2017-11-19 09:50:15 följande:

Googlade eld och fick då svaret att bara gaser brinner. Dvs andra material måste först hettas upp så mycket att de förångas... då sker en reaktion ihop med vanligtvis syre... oxidation.

Det är också varmare ovanför en låga än i den. Vilket var nytt för mig. Spännande.

Ja, därför inses lätt att solen och kometer inte brinner.
  • Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-19 09:48:47 följande:

Är du intresserad av magnetfält titta görna på Maxwells ekvationer.

Mmm ska göra det.

Det jag funderar på nu är om för mycket inlärning begränsar hjärnan.

Medan experiment utvecklar den. Att göra och anta fel öppnar upp nya fack i hjärnan. Som sedan visar på nya fack och kopplar ihop dessa med nya osv. Att ta hjälp av alla sinnen är också viktigt. Dvs syn, hörsel, lukt och smak... medan man experimenterar.

Nåja, ska inte gå in vidare på det. Men man undrar ju om att vara lyhörd är viktigare att finna exakta svar. Att det tar en längre. Svar är bara en bit på vägen.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-18 21:41:53 följande:

Du kan säkert öva upp det, men det kan leda till blindhet...

Hur vet du att det är solen som "först blir ultraviolett" (vilket är en färg ditt öga med stor säkerhet inte kan uppfatta) och sedan "randig som Jupiter"?

Kan det inte vara så att det är ditt öga som reagerar på den starka strålningen?

Nej jag vet ingenting. Jag bara säger vad jag ser.

Det är på ändå lustigt att vi ser så olika på saker. Både bildligt och bokstavligt.

Just nu försöker jag bara observera världen omkring mig. Tecken jag ser.

Vet du varför tunga moln blir mörka ? Laddas de med mörk energi?
  • Kjell2
    Spunky skrev 2017-11-19 10:10:30 följande:

Nej jag vet ingenting. Jag bara säger vad jag ser.

Det är på ändå lustigt att vi ser så olika på saker. Både bildligt och bokstavligt.

Just nu försöker jag bara observera världen omkring mig. Tecken jag ser.

Vet du varför tunga moln blir mörka ? Laddas de med mörk energi?

Det är inte moln, det är skit från rymdmusen. Färgen beror på hur mycket ost som rymdmusen ätit.
  • Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-19 09:56:35 följande:

Ja, därför inses lätt att solen och kometer inte brinner.

Man brukar säga att solen och kometer brinner och kommer att brinna upp.

Och det är inte jag som sagt det.

Jag får inte ihop allt bara. Vill därför diskutera fritt. Så man förstår mer. Det är inte livsviktig. Bara intressant. Utvecklande.
  • Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-19 10:12:40 följande:

Det är inte moln, det är skit från rymdmusen. Färgen beror på hur mycket ost som rymdmusen ätit.

Är det Richard Adams som slått i dig det?
  • Spunky

Jag undrar över en annan sak med.

Varför alla andra planeter har söndrig yta utom jorden. Vår är slät och fin. Andra har kratrar mm i ytter-ytan. Det är konstigt tycker jag.

• Kjell2
    Spunky skrev 2017-11-19 10:18:08 följande:

Är det Richard Adams som slått i dig det?

Nej, fritt tänkande. Har du problem med det?
Svar på tråden Astronomifrågor