• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky
    sharatec skrev 2017-11-14 01:31:37 följande:

Ser du själv något som helst problem med kombinationen av faktafrågor och fantasier i samma tråd?

Nej det stimulerar nog mest. :)
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-15 17:43:20 följande:

Ja vi ser lite olika saker visst. Sånt är intressant. Blev själv lite deprimerad av månen jag såg inatt.

Men glatt förundrad över molnkollistillationer jag såg idag.

Konstellationerna
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-15 02:54:56 följande:
    Att den kommer så sent om nätterna.

Om det finns ismånar, menar du?

Ja, massor tydligen. Tänk det visste inte jag. Jag bara fantiserade. Så finns dom på riktigt.
    Helt otroligt. Vad glad jag blev.

Men vad skulle vilja veta är definitionen på vad som är en planet kontra måne och stjärna.

Som Jupiter tex. En flytande planet. Helt gjord av gas. Jätteintressant. Vad gör just den till en planet? Varför kallas den inte gasmoln bara?
    Dina första meningar förstår jag inte alls vad du menar med...

Det finns klara definitioner av planeter, månar och stjärnor.

Från minnet, så det kan finnas små fel:
    Planet - Större delen av massan av materian i sin omloppsbana finns i den himlakroppen
    Måne - Himlakropp i omloppsbana kring en planet eller en asteroid
    Stjärna - Lysande himlakropp bestående av plasma
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-15 03:01:07 följande:
    Ett litet klot kommer in framför månen.

Jupiter ställer sig i vägen?

Gammalt sägs det men i framtiden får vi kanske veta.

Lite äldre än månen har jag läst.

Vet inte. Har dom det? Var på banan befann sig månen respektive jorden då i förhållande till solen?
    1. Fel
    2. Fel
    3. Någotsånär rätt
    4. Rätt
    5. ...
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-15 02:46:21 följande:
    Tittade man på månen igår natt så såg man att den var skymd av ett mindre klot.
    Det gick att se med blotta ögat.

Men få var väl uppe och tittade...
    Varför fotograferade du inte fenomenet, så du kunde ta reda på vad det var?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-15 20:17:34 följande:

Varför fotograferade du inte fenomenet, så du kunde ta reda på vad det var?

Det får nog sin förklaring tids nog... sateliter måste väl sett det/märkt det om det var nåt att se...
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-15 20:15:12 följande:

Planet - Större delen av massan av materian i sin omloppsbana finns i den himlakroppen

Ok tack. Det är ändå lite fascinerande att enbart gas snurrar runt, runt i en bana i all evighet. Att Big bang satte snurr på gas som då slöts sig till ett klot och nu svävar i en bestämd bana runt en stjärna ( solen )utan vare sig nytta eller mening.

Vi är ju tillskillnad från gas beroende av solen för ljus och värme. Vår bana går därför att lättare förstå. Jag försöker förstå vad gasens ytterkant består av. Och hur den uppstod. Alltså det som gett gasen formen som ett klot. Ett randigt klot till råga på allt.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-15 20:15:12 följande:

Vill du höra hur jag trodde det förhöll sig?
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-15 21:34:29 följande:

Ok tack. Det är ändå lite fascinerande att enbart gas snurrar runt, runt i en bana i all evighet. Att Big bang satte snurr på gas som då slöts sig till ett klot och nu svävar i en bestämd bana runt en stjärna ( solen )utan vare sig nytta eller mening.

Vi är ju tillskillnad från gas beroende av solen för ljus och värme. Vår bana går därför att lättare förstå. Jag försöker förstå vad gasens ytterkant består av. Och hur den uppstod. Alltså det som gett gasen formen som ett klot. Ett randigt klot till råga på allt.

Jag har tänkt vidare...

Om jag förstod hur en luftbubbla i vatten får sitt "skal" hade det kanske varit lättare att förstå...

Förhåller det då sig så, att där mängden syre tar slut i vatten uppstår något slags hölje eftersom annars skulle syret förena sig med vattnet, nåt sorts tryck som gör att bubblan uppstår?

Förstår du sånt här?
  • Spunky

Jag har också funderat på en annan sak.

Om rött ljus står för värme och blått för kyla så är det ju inte konstigt att himlen är just blå.

Den kyler kanske ner energin från solen.

Jag började också fundera på hög och lågtryck och om avståndet till himlen påverkade klimatet. Att det inte var konstant. Att det var mindre vid ekvatorn och därför var det varmare där, men orkade inte tänka klart tanken...

Svar på tråden Astronomifrågor