• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky

Inte ens om man haft ett år på sig och världens experter hade man år 2017 kunnat göra en hemsida om europas grundforskning

så tråkig som denna...

www.sscspace.com/sv/esrange-space-center-1

Man undrar ju vad den bakomliggande tanken var.

Minska intresset mest möjligt?

• Spunky

Det finns så otroligt mycket intressant att berätta om rymden men man vill inte göra det lättillgängligt för var och en.

Det är ju en resursbrist som inte gagnar nån.

• sharatec
    Spunky skrev 2017-11-13 21:30:19 följande:
    Den handlar om rymden på lekmannanivå.

Och det finns inga gränser över vad som ska diskuteras som rör rymd i någon mån.

Vill du ha fasta ramar för diskussion så skapa en egen tråd förslagsvis.
    Tack för svaret!
  • sharatec
    Spunky skrev 2017-11-13 22:19:29 följande:
    Du har ingen aning om vad jag ser så lägg dig inte i det.

Ville jag hålla med om det som står i böcker hade jag skrivit det inledningsvis. Jag vill och vågar ifrågasätta. Oavsett om det stör dig.

Härskartekniker funkar inte här.
    Att ifrågasätta tillför ingenting om man saknar grundkunskaper om det man ifrågasätter.
  • Spunky
    sharatec skrev 2017-11-13 23:20:06 följande:

Att ifrågasätta tillför ingenting om man saknar grundkunskaper om det man ifrågasätter.

Tycker du, glömde du tillägga, vilket visar hur lite du förstår om alltings sammanhang.

Tror du man måste ha begått ett självmord för att tala om det också? Ha åsikter? Ifrågasätta? För mig låter smått omöjligt. Men du vet väl bäst eller så är du bara rädd för att höra hur andra funderar.... vilket är intressant i sig.

Varför man känner sig så hotad av en diskussion om rymden att man känner sig tvingad att gå ut i tråden och verkligen slå fast hur meningslösa andras åsikter är.

Slappna av lite. Det är ju roligt att hur andra tänker och vilka slutsatser de drar utan att veta särskilt mycket.

Just det som efterfrågas av mig.

Helt vanliga tankar som poppat opp utan anledning, utan att man besitter specialkunskaper eller för den del baskunskaper. Bara fria tankar. Om rymden.
  • Spunky

Ämnet är fritt och ingen fråga eller påstående för dumt.

Så länge det rör rymden i någon mån.

Man ska alltså inte bry sig om de med mindervärdeskomplex som kör med härskarteknik i tråden.

Dom klarar bara inte av frihet så bra. Blir rädda. Men repar sig snart när de inser att ingen dog för att nån fråga var alldeles för fantasifull för deras smak.:)

• sharatec
    Spunky skrev 2017-11-13 23:32:37 följande:
    Tycker du, glömde du tillägga, vilket visar hur lite du förstår om alltings sammanhang.

Tror du man måste ha begått ett självmord för att tala om det också? Ha åsikter? Ifrågasätta? För mig låter smått omöjligt. Men du vet väl bäst eller så är du bara rädd för att höra hur andra funderar.... vilket är intressant i sig.

Varför man känner sig så hotad av en diskussion om rymden att man känner sig tvingad att gå ut i tråden och verkligen slå fast hur meningslösa andras åsikter är.

Slappna av lite. Det är ju roligt att hur andra tänker och vilka slutsatser de drar utan att veta särskilt mycket.

Just det som efterfrågas av mig.

Helt vanliga tankar som poppat opp utan anledning, utan att man besitter specialkunskaper eller för den del baskunskaper. Bara fria tankar. Om rymden.
    Jag glömde ingenting.

Naturligtvis känner jag mig inte hotad, som jag redan har sagt så gav det trevliga möjligheter till att friska upp minnet lite.
  • sharatec
    Spunky skrev 2017-11-13 23:41:58 följande:

Ämnet är fritt och ingen fråga eller påstående för dumt.

Så länge det rör rymden i någon mån.

Man ska alltså inte bry sig om de med mindervärdeskomplex som kör med härskarteknik i tråden.

Dom klarar bara inte av frihet så bra. Blir rädda. Men repar sig snart när de inser att ingen dog för att nån fråga var alldeles för fantasifull för deras smak.:)

Ser du själv något som helst problem med kombinationen av faktafrågor och fantasier i samma tråd?
  • Kjell2

Tittar man på månen ser man att den är av ost, gul och med hål.

Tror osttillverkarna har mutat så ingen ska få vet. Tänk om det alla bara visste att det finns massor med gratisost.

• Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-13 21:35:16 följande:
    Ja, det misslyckades. Men månen kom fram till slut. Det var trevligt. Lite sent kanske. Men visade sig gjorde den i alla fall.
    Vad menar du med "månen kom fram till slut"?
    Vad var svaret på kontrollfrågan?
Svar på tråden Astronomifrågor