• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Iarwain
    sharatec skrev 2017-11-13 23:20:06 följande:
    Att ifrågasätta tillför ingenting om man saknar grundkunskaper om det man ifrågasätter.
    Jag håller med här.

Spunky verkar sakna grundläggande kunskap i geometri, då menar jag inte speciellt avancerad geometri, utan den nivå man lär sig i högstadiet. Det vore enklare att förklara begrepp med mer avancerad kunskap.
    Men när Spunky inte ens kan genomföra enklare experiment, så blir det väldigt svårt att förklara.
  • Iarwain

Frågor till Spunky:

Hur uppstår månförmörkelse?
    Hur uppstår solförmörkelse?
    Hur gammalt är vårt universum?
    Hur gammal är jorden?
    Har människan varit på månen?

• Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-14 06:50:15 följande:

Tittar man på månen ser man att den är av ost, gul och med hål.

Tror osttillverkarna har mutat så ingen ska få vet. Tänk om det alla bara visste att det finns massor med gratisost.

Tittade man på månen igår natt så såg man att den var skymd av ett mindre klot.

Det gick att se med blotta ögat.

Men få var väl uppe och tittade...
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-14 08:13:08 följande:

Vad menar du med "månen kom fram till slut"?

Vad var svaret på kontrollfrågan?

Att den kommer så sent om nätterna.

Om det finns ismånar, menar du?

Ja, massor tydligen. Tänk det visste inte jag. Jag bara fantiserade. Så finns dom på riktigt.

Helt otroligt. Vad glad jag blev.

Men vad skulle vilja veta är definitionen på vad som är en planet kontra måne och stjärna.

Som Jupiter tex. En flytande planet. Helt gjord av gas. Jätteintressant. Vad gör just den till en planet? Varför kallas den inte gasmoln bara?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-14 08:18:54 följande:

Frågor till Spunky:

Hur uppstår månförmörkelse?

Hur uppstår solförmörkelse?

Hur gammalt är vårt universum?

Hur gammal är jorden?

Har människan varit på månen?

Ett litet klot kommer in framför månen.

Jupiter ställer sig i vägen?

Gammalt sägs det men i framtiden får vi kanske veta.

Lite äldre än månen har jag läst.

Vet inte. Har dom det? Var på banan befann sig månen respektive jorden då i förhållande till solen?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-14 08:17:42 följande:

Jag håller med här.

Spunky verkar sakna grundläggande kunskap i geometri, då menar jag inte speciellt avancerad geometri, utan den nivå man lär sig i högstadiet. Det vore enklare att förklara begrepp med mer avancerad kunskap.

Men när Spunky inte ens kan genomföra enklare experiment, så blir det väldigt svårt att förklara.

Stackars liten. Vila dig lite du.
  • Kjell2
    Spunky skrev 2017-11-15 02:46:21 följande:

Tittade man på månen igår natt så såg man att den var skymd av ett mindre klot.

Det gick att se med blotta ögat.

Men få var väl uppe och tittade...

Nej, rymdmusen som tagit en stor bit. Sen återväxer osten långsamt.
  • sharatec
    Spunky skrev 2017-11-15 03:01:07 följande:
    Ett litet klot kommer in framför månen.

Jupiter ställer sig i vägen?

Gammalt sägs det men i framtiden får vi kanske veta.

Lite äldre än månen har jag läst.

Vet inte. Har dom det? Var på banan befann sig månen respektive jorden då i förhållande till solen?
    Okej, nu är jag övertygad om att Gudasänd har återvänt till oss...
  • Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-15 06:43:42 följande:

Nej, rymdmusen som tagit en stor bit. Sen återväxer osten långsamt.

Ja vi ser lite olika saker visst. Sånt är intressant. Blev själv lite deprimerad av månen jag såg inatt.

Men glatt förundrad över molnkollistillationer jag såg idag.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-15 17:43:20 följande:

Ja vi ser lite olika saker visst. Sånt är intressant. Blev själv lite deprimerad av månen jag såg inatt.

Men glatt förundrad över molnkollistillationer jag såg idag.

På sistone ser jag en massa trianglar som uppenbarar sig på stjärnhimlen. Något jag aldrig sett förr. Rätt märkligt men fascinerande när man tänker på pyramiderna... ;)
Svar på tråden Astronomifrågor