• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Kjell2
    Spunky skrev 2017-11-19 10:23:33 följande:

Jag undrar över en annan sak med.

Varför alla andra planeter har söndrig yta utom jorden. Vår är slät och fin. Andra har kratrar mm i ytter-ytan. Det är konstigt tycker jag.

Är jordens yta slät och fin?

Fundera på vad en kombination av atmosfär och tid gör.
  • Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-19 10:24:46 följande:

Nej, fritt tänkande. Har du problem med det?

Nä. Egentligen inte. Men skit låter som skit.
  • Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-19 10:26:35 följande:

Är jordens yta slät och fin?

Fundera på vad en kombination av atmosfär och tid gör.

Gör med vem eller vad? Jag kan inte bara tänka på en atmosfär. Hur skulle jag förställa mig den? Och tiden? Hur ser den ut? Menar du egentligen något annat?
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-19 10:48:02 följande:

Gör med vem eller vad? Jag kan inte bara tänka på en atmosfär. Hur skulle jag förställa mig den? Och tiden? Hur ser den ut? Menar du egentligen något annat?

Menar du att atmosfären slipar på ytan över tid? Jag trodde detsamma då skulle gälla för andra planeter. Bilderna borde bli detsamma oavsett planet. Vid samma förstoring.
  • Kjell2
    Spunky skrev 2017-11-19 10:53:43 följande:

Menar du att atmosfären slipar på ytan över tid? Jag trodde detsamma då skulle gälla för andra planeter. Bilderna borde bli detsamma oavsett planet. Vid samma förstoring.

Har andra planeter atmosfär?
  • Kjell2
    Spunky skrev 2017-11-19 10:53:43 följande:

Gör ett experiment. Ta en slät sandyta, studsa några bollar på den. Det uppstår kratrar, berg och gropar. Vänta några veckor medans det regnar, snöar och blåser. Se hur ytan förändras.
  • Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-19 11:09:23 följande:

Gör ett experiment. Ta en slät sandyta, studsa några bollar på den. Det uppstår kratrar, berg och gropar. Vänta några veckor medans det regnar, snöar och blåser. Se hur ytan förändras.

Mmm. Vill man så kan man se allt. Lite det allt handlar om. Vi ser det vi letar efter och missar det vi inte söker.

Men istället för att bara förstå en uppfinning borde man kanske lika mycket förstå vad som födde tankarna. De föddes kanske i naturen mer än vid skrivbordet... förr i alla fall.
  • Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-19 11:04:49 följande:

Har andra planeter atmosfär?

Den går att se alltså ?
  • Kjell2
    Spunky skrev 2017-11-19 12:47:09 följande:

Den går att se alltså ?

Nej, men detektera.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-19 12:46:15 följande:

Mmm. Vill man så kan man se allt. Lite det allt handlar om. Vi ser det vi letar efter och missar det vi inte söker.

Men istället för att bara förstå en uppfinning borde man kanske lika mycket förstå vad som födde tankarna. De föddes kanske i naturen mer än vid skrivbordet... förr i alla fall.

Vi får väl vara glada för att den man som kom på hur penicillin skulle utvecklas var mer nyfiken än pedantiskt lagd... ;)
Svar på tråden Astronomifrågor