• Anonym (Mamma)

Skolan nekar ledighet

Vet nån vad som händer om man struntar i det och åker ändå?

Sökte om två veckors ledighet i början av nästa år, men blev nekade med orden att resor ska göras under lov.

• Svar på tråden Skolan nekar ledighet
  • Anonym (Mamma till två)
    Bobo skrev 2017-11-22 07:44:30 följande:

Jag är lärare och arbetar på lågstadiet. På min skola reser barnen extremt mycket och det kan vara väldigt frustrerande och arbetssamt för mig som lärare. Att planera och ordna läxor med instruktioner tar ca en timme per ledig vecka/ barn med både för- och efterarbete. Det blir ju väldigt sällan exakt så som man planerat. Ibland kommer vi längre än planerat i skolan och då ska det lediga barnet få hem ytterligare saker. I andra fall hinner vi inte riktigt med men då måste jag ordna extrauppgifter för den som har varit ledig, den kan ju inte bara sitta och titta på.

MEN

Jag tycker att det har gått till överdrift det här med att neka ledighet. Vår rektor beviljar, så länge det inte är nationella prov. Hon frågar oss lärare hur det ligger till med elevens frånvaro för övrigt (eller så flaggar vi lärare för att det kanske inte är lämpligt med ledighet) och endast i de fall nekas ledigheten. Vi förstår ju att de flesta kommer att åkanändå men då har vi markerat från skolans sida att vi inte tycker att det är lämpligt. Skulle man,t ex inte nå målen i 3:an men har mycket sjukfrånvaro+ att man rest iväg utan tillstånd så är det inte lika lätt för föräldern att hävda att vi från skolans håll inte gjort vad vi kunnat för att eleven ska nå målen. Vi har ett system där vi rapporterat elevernas frånvaro och det finns ett par elever i min klass som ligger på 10-15 % frånvaro (pga av sjukdom). De skulle förmodligen inte beviljas 10 dagars ledighet dessutom och det känns inte så konstigt.