• Anonym (Mamma)

Skolan nekar ledighet

Vet nån vad som händer om man struntar i det och åker ändå?

Sökte om två veckors ledighet i början av nästa år, men blev nekade med orden att resor ska göras under lov.

• Svar på tråden Skolan nekar ledighet
  • Anonym (Mamma till två)
    Bobo skrev 2017-11-22 07:44:30 följande:

Jag är lärare och arbetar på lågstadiet. På min skola reser barnen extremt mycket och det kan vara väldigt frustrerande och arbetssamt för mig som lärare. Att planera och ordna läxor med instruktioner tar ca en timme per ledig vecka/ barn med både för- och efterarbete. Det blir ju väldigt sällan exakt så som man planerat. Ibland kommer vi längre än planerat i skolan och då ska det lediga barnet få hem ytterligare saker. I andra fall hinner vi inte riktigt med men då måste jag ordna extrauppgifter för den som har varit ledig, den kan ju inte bara sitta och titta på.

MEN

Jag tycker att det har gått till överdrift det här med att neka ledighet. Vår rektor beviljar, så länge det inte är nationella prov. Hon frågar oss lärare hur det ligger till med elevens frånvaro för övrigt (eller så flaggar vi lärare för att det kanske inte är lämpligt med ledighet) och endast i de fall nekas ledigheten. Vi förstår ju att de flesta kommer att åkanändå men då har vi markerat från skolans sida att vi inte tycker att det är lämpligt. Skulle man,t ex inte nå målen i 3:an men har mycket sjukfrånvaro+ att man rest iväg utan tillstånd så är det inte lika lätt för föräldern att hävda att vi från skolans håll inte gjort vad vi kunnat för att eleven ska nå målen. Vi har ett system där vi rapporterat elevernas frånvaro och det finns ett par elever i min klass som ligger på 10-15 % frånvaro (pga av sjukdom). De skulle förmodligen inte beviljas 10 dagars ledighet dessutom och det känns inte så konstigt.

Jag Tycker att det kan vara väldigt lärorikt för eleverna att resa. Ibland blir man beklämd när man frågar barnet var de har varit och de svara Sunwing resort, typ, och inte har en aning om något mer. Prata om landet ni ska åka till, var ligger det? Huvudstad? Osv. Ta en dags paus från stranden och besök ett museum eller liknade. Låt barnen träna på att beställa mat på engelska.... Är det en annan typ av resa så får man anpassa efter den.

När jag gick i sjuan fick jag ledigt från skolan för att åka till Israel på semester. Jag fick ledigt men fick också i uppdrag att ta diabilder och fick sen hålla ett föredrag i aulan och berätta och visa bilder från döda havet, Jerusalem, Massadaklippan mm.

När mina barn i trean var i London fick de också visa bilder och berätta för klassen , känns ju pedagogiskt.

Men det är klart , visa bilder från polerna på Sunwing känns ju inte så relevant....

Tycker att svenska skolbarn tar för mycket ledigt, utöver loven.

Jag jämför med vänner som har skolbarn i Frankrike och England, där finns det inte på kartan att ta ledigt, ledig är man på loven. I de länderna har familjerna respekt för skolan.

Ni dom reser trots att ni blivit nekade att ta ledigt, hur förklarar ni det för era barn? Att ni ignorerar skolans rektor? Kan inte förstå att man agerar så som förälderoch hjälper på så sätt till att förstöra respekten för skolan.

Men snart har vi väl ingen skola, inga utbildade lärare i alla fall. Färre söker till utbildningen varje år.
  • modsey
    nevermind skrev 2017-11-22 11:15:06 följande:

Skiter alla i skolan nu för tiden?? När jag var liten fanns det inte på kartan att man skulle ta ledigt för att roa sig. Vi fick vackert resa på loven.

Konstigt hur ni lär era barn att prioritera.

Absolut inte. Skolan är jätteviktig och det fnns inga problem eller motsättningar till att resa ändå någon vecka i bland utanför lov. / född 67 och reste en vecka utanför lov varje år.
  • Anonym (usch)

Ledigheter utanför lov ägnar sig tydligen bara svenskar åt. Respekt för skolan och dess lärare och lärandet i sig, är idag ganska lågt på många håll och det blir värre hela tiden. Med sjukdom, ledighet och allt annat som försvinner förlorar eleven massor av tid. I ämnen som matte och språk är det illa med förlorande lektioner. På lågstadiet tar det inte lika stor skada som på högstadiet. Att skolverket dragit åt tumskruvarna hjälper inte så länge skolorna vill hålla sig väl med föräldrar. Bra skolor nekar.

• Anonym (Mamma till två)
    Anonym (usch) skrev 2017-11-22 13:19:15 följande:

Ledigheter utanför lov ägnar sig tydligen bara svenskar åt. Respekt för skolan och dess lärare och lärandet i sig, är idag ganska lågt på många håll och det blir värre hela tiden. Med sjukdom, ledighet och allt annat som försvinner förlorar eleven massor av tid. I ämnen som matte och språk är det illa med förlorande lektioner. På lågstadiet tar det inte lika stor skada som på högstadiet. Att skolverket dragit åt tumskruvarna hjälper inte så länge skolorna vill hålla sig väl med föräldrar. Bra skolor nekar.

Ja, det känns inte vettigt att lärare skall lägga ner arbete på att ta fram arbetsuppgifter och liknande för elever som skall resa utanför loven. Det tar ju tid från det lärarna behöver göra, som att förbereda lektioner. Jag tycker att resor utanför loven skall godkännas bara i särskilda fall.

Vi måste stötta lärarna och höja respekten för skolan.
  • Anonym (poo)

Det som händer är att DU gör det svårare för dina barn. Skolan brukar säga nej om barnet ligger under eller på gränsen för målen. Men du bryr dig inte utan tänker åka på din semester ändå. När sedan dina barn har svårt att hänga med i utbildningen eller får problem så kommer du aldrig koppla det till din semesteregoism utan skylla på samhället. Sverige har ett antal veckor skolledigt, den tiden är till för semestrar. Resterande tid ska de vara i skolan.

• Anonym (Så olika?!)

Men ärligt, hur kan det vara så olika i Sverige? Mina tonåringar har aldrig nånsin blivit nekad ledighet. Vi har åkt utomlands en till två ggr om året sen de var små och alltid i samband med loven men nån vecka utanför blir det lätt om man åker två veckor. De har fått med sig läxor som de skötit på ett bra sätt så lärarna varit nöjda. När dottern gick i 9:an fick hon förutom två veckors ledighet(sem med familjen) även 7 skoldagar ledigt då hon tävlande på elit nivå inom en sport. Inga problem men däremot fick inte klassföreståndaren bestämma detta utan rektorn tog det högre upp. Men inga problem..

Nu på gymnasiet får hon ledigt en vecka utan problem men är oxå skötsam och lärarna säger att eftersom hon ligger så bra till i alla ämnen är det lugnt.

Hade det däremot varit mkt frånvaro så kan jag förstå att lärarna säger nej.

Men annars? En elev som har hög frånvaro missar mer än en elev som aldrig är borta i vanliga fall.

Och ja, visst är skolan viktig men det är kravlös samvaro med familjen och det har definitivt stärkt våra familjeband.

Alla har inte heller råd att åka på loven då det skiljer flera tusen per person..

• nevermind
    modsey skrev 2017-11-22 11:45:17 följande:
    Absolut inte. Skolan är jätteviktig och det fnns inga problem eller motsättningar till att resa ändå någon vecka i bland utanför lov. / född 67 och reste en vecka utanför lov varje år.
    Men VARFÖR?
  • modsey
    nevermind skrev 2017-11-22 14:19:11 följande:

Men VARFÖR?

Varför vad? Varför jag reste som barn eller varför vi vissa år lagt resor utanför lov och också fått beviljat att åka.
Svar på tråden Skolan nekar ledighet