Skolan nekar ledighet
Vet nån vad som händer om man struntar i det och åker ändå?
Sökte om två veckors ledighet i början av nästa år, men blev nekade med orden att resor ska göras under lov.
Vet nån vad som händer om man struntar i det och åker ändå?
Sökte om två veckors ledighet i början av nästa år, men blev nekade med orden att resor ska göras under lov.
Jag tycker det här är en svår fråga, det finns inga självklart godtagbara svar.
Skolan säger nej per automatik och tar ingen hänsyn till något. Det är knepigt med tanke på hur olika det ser ut i olika skolor, klasser och med de olika barnen. Samtidigt kan skolan inte individanpassat alla svar utan behöver en enkel regel som helt enkelt gäller.
Men vad som händer? Förmodligen ingenting alls om barnen inte redan ligger efter eller har hög ogiltig frånvaro. De har sagt nej men förmodligen redan markerat barnen som frånvarande de två veckorna.
Då kan man välja att åka utomlands under andra lov. Ts kan åka själv om skolan nekar till ledigheten. Hon skriver nu att hon inte har tänkt vara med den döende släktingen hela tiden utan även besöka andra släktingar. Vilket vi nog alla hade förstått innan Ts skrev det.
En vårtermin består av ca 18-20 veckors skoltid. Att påstå att det inte är ett problem att vara frånvarande 10 %av den tiden pga en familjeresa, och sen kan det bli mer pga sjukdom, låter väldigt konstigt.
Hej!
Några viktiga punkter:
1. Det finns ingen regel som säger att man har rätt att ta ut ledighet tio dagar.
2. Kommunen kan besluta om vite om du som vårdnadshavare genom att hålla ditt barn från skolan gjort att de inte når målen för undervisningen.
3. Att resa och hälsa på familj som bor långt borta räknas som en enskild angelägenhet, till skillnad från en vanlig semesterresa, och då brukar ledigheten beviljas så jag tycker att det är konstigt att ni inte får ledigt. Har ni preciserat syftet med resan i ansökan?
//Lärare
Det k a n vara ett godkänt undantag om en närstående släkting är döende. Rektor får besluta om längre ledigheter. Dessutom får denne ge mandat till lärare att bevilja upp till 10 dagars ledighet per l ä s å r. Förslaget om att Ts ska kontakta rektorn och diskutera alternativ, t.ex en kortare resa, är det klokaste Ts kan lyssna på. Jag misstänker att "hemskolningen" kan ligga till grund för beslutet då Ts förmodligen med råge överstiger de 10 dagar per läsår som rektor får bevilja.
Ts
Om jag vore som du skulle jag kontakta rekor och förkla att det är en resa ni kommer genomföra ändå av förklarliga skäl. Be att få ta del av planeringen och berätta att ni självklart kommer ta ansvar i att uppgifterna kommer skötas med hjälp av er.
Ja skolan är viktigt men det finns ingen motsatt till att inte resa och samtidigt ta ansvar för de uppgifter som ska göras.
Självklart är det ingen fara rent lär-mässigt om man inte har barn som har svårt att hänga med generellt. Ibland är ju barn sjuka en vecka eller två och de blir inte socialt misslyckade för den saken... Däremot skulle det ju bli trist om ditt barn efter semestern exempelvis skulle bli just sjuk inom den närmsta tiden. Om ditt barn blir borta en vecka eller två till så kanske det skulle göra det svårare för den, bara för att ni ville roa er?
Skolans tanke är nog bara att de utgår från barnens bästa och vill att de ska ha så bra förutsättningar som möjligt, sedan är det upp till er föräldrar hur ni gör. Om ni hade visat intresse för vad de ska gå igenom den tiden och tagit er att öva med barnen hade det kanske gått?
Var det meningen att svara mig där?
Skiter alla i skolan nu för tiden?? När jag var liten fanns det inte på kartan att man skulle ta ledigt för att roa sig. Vi fick vackert resa på loven.
Konstigt hur ni lär era barn att prioritera.
Vi har en del att lära av Finland, där det är läroplikt och inte skolplikt.
"Så ni vill vara borta två veckor? Ok, jag fixar fram pappren till allt barnen ska kunna när de kommer tillbaka."
Det där med skolplikt känns faktiskt rätt jantelag: "Alla ska vara hela dagen i skolan, vare sig de redan kan det som ska läras ut eller inte."