• Anonym (Mamma)

Skolan nekar ledighet

Vet nån vad som händer om man struntar i det och åker ändå?

Sökte om två veckors ledighet i början av nästa år, men blev nekade med orden att resor ska göras under lov.

• Svar på tråden Skolan nekar ledighet
  • Anonym (Mamma till två)

k

Anonym (Så olika?!) skrev 2017-11-22 13:38:24 följande:

Men ärligt, hur kan det vara så olika i Sverige? Mina tonåringar har aldrig nånsin blivit nekad ledighet. Vi har åkt utomlands en till två ggr om året sen de var små och alltid i samband med loven men nån vecka utanför blir det lätt om man åker två veckor. De har fått med sig läxor som de skötit på ett bra sätt så lärarna varit nöjda. När dottern gick i 9:an fick hon förutom två veckors ledighet(sem med familjen) även 7 skoldagar ledigt då hon tävlande på elit nivå inom en sport. Inga problem men däremot fick inte klassföreståndaren bestämma detta utan rektorn tog det högre upp. Men inga problem..

Nu på gymnasiet får hon ledigt en vecka utan problem men är oxå skötsam och lärarna säger att eftersom hon ligger så bra till i alla ämnen är det lugnt.

Hade det däremot varit mkt frånvaro så kan jag förstå att lärarna säger nej.

Men annars? En elev som har hög frånvaro missar mer än en elev som aldrig är borta i vanliga fall.

Och ja, visst är skolan viktig men det är kravlös samvaro med familjen och det har definitivt stärkt våra familjeband.

Alla har inte heller råd att åka på loven då det skiljer flera tusen per person..

Ja, hittills har det gått bra. Men nu har svenskarna fått det så gott ställt att väldigt många skolfamiljer reser ofta på ett helt annat sätt än tidigare. Det ställer till det rejält för många skolor som skall hantera detta. Det tar extra tid för lärarna som redan är hårt ansatta. Göra extrauppgifter för att skicka med och följa upp, kanske låta barnen göra vissa viktiga moment eller prov senare mm. För att inte nämna det att barnen som reser också missar viktig utbildning som kan vara svår att ta igen. Detta gör sammantaget att det börjar bli ohållbart för vissa skolor.

• elmadumle
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 20:59:46 följande:
    De går i LÅGSTADIET.
    Ja och det händer väldigt mycket i lågstadiet på två veckor. Det har blivit hårdare regler kring ledighet under skoltid vilket är bra. Vill man resa bort får man göra det på loven.
  • modsey
    elmadumle skrev 2017-11-22 15:40:07 följande:

Ja och det händer väldigt mycket i lågstadiet på två veckor. Det har blivit hårdare regler kring ledighet under skoltid vilket är bra. Vill man resa bort får man göra det på loven.

Du har ingen förståelse att en del familjer vissa år inte kan resa på lov?

Ett år bär jag har ensamstående med mina barn beodrades jag att skjuta på vår sommarsemester. Det året tog vi två veckors resa i oktober tillsammans i samband med höstlovet. Det var alltså det årets enda gemensamma ledighet och jag tyckte och tycker än att jag prioriterade rätt som var ledig 14 dagar med mina barn.
  • Anonym (ölkjhuyg)

Inget händer. Det man som förälder bör tänka på är om ens barn ligger bra till i skolan eller om de har svårt att hänga med. I min klass får eleverna i uppdrag att fota och berätta om bilderna, inga läxor skickas med. Föräldrarna förväntas ta ansvar för att deras barn kommer i kapp med det som måste kommas i kapp med. Det blir svårare ju äldre barnen blir.

• Ascendere

Tror det handlar mycket om helheten, mindre om individen.

Om alla tänker "mina barn missar inte så mycket på två veckor" så kan det ändå ställa toll stora problem för läraren som ska hålla ihop en större grupp på kanske 25-30 elever.

Om då tex Lisa är borta två veckor, Kalle två veckor, Tobias två veckor, och sedan Mia två veckor så ligger alla eleverna plötsligt väldigt olika och läraren blir den som hela tiden måste göra specialanpassningar och hålla reda på vem som gjort vad.

Så hur föräldrarna ser det är inte det viktiga utan det är vad konsekvenserna blir i stort för lärarna.

• nevermind
    modsey skrev 2017-11-22 14:33:39 följande:
    Varför vad? Varför jag reste som barn eller varför vi vissa år lagt resor utanför lov och också fått beviljat att åka.
    Varför folk överhuvudtaget lägger resor utanför loven.
  • apostrof på familjeliv
    carlssonanna skrev 2017-11-22 07:24:14 följande:

Att resor är billigare utanför löven är ju inget godtagbart skäl. Det finns så många lov att åka på så att åka på.

Att hälsa på en släkting som är så svårt sjuk att hon troligtvis kommer att dö i TVÅ veckor är ju inte normalt. Tror ni en så sjuk person orkar med att ni hälsar på så länge?

Varför inte? Är man fattig så är man. Fattiga barn har också rätt till semester.
  • modsey
    nevermind skrev 2017-11-22 16:17:39 följande:

Varför folk överhuvudtaget lägger resor utanför loven.

Läs mina svar.
  • tobbe01

Vi skulle ALDRIG ens snuddat vid tanken att låta våra barn skolka! Liksom vilka signaler ger man barnen då? "Typ" det skolan och läraren tycker och menar kan vi skita i fullständigt?

• Remmens
    tobbe01 skrev 2017-11-22 17:18:37 följande:

Vi skulle ALDRIG ens snuddat vid tanken att låta våra barn skolka! Liksom vilka signaler ger man barnen då? "Typ" det skolan och läraren tycker och menar kan vi skita i fullständigt?

Ja, det är det som är det värsta i det hela skulle jag säga. Att det blir ett upprepat beteende som barnen tar efter. Som lärare ser man stor skillnad i barnens inställning beroende på föräldrarnas inställning.
Svar på tråden Skolan nekar ledighet