• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • KillBill
    Don3 skrev 2018-02-01 18:20:38 följande:
    Inte för att ta sida men skulle Ola skriva något annat hade han nog varit utan arbete.

Skattesystemet behöver förenklas. Nu är det ett jävla lapptäcke. Just skattetrycket väljer jag att inte kommentera.

Om du läser artikeln så ser du att den bygger på fakta (uppgifter som kan kontrolleras). Du kommer inte ifrån att under alliansens tid vid makten så minskade såväl statens intäkter per capita som satsningar på välfärd per capita. Alliansens skattesänkningar finansierades genom att sälja av statliga tillgångar och genom att öka statsskulden. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Original
    jonas7612 skrev 2018-02-01 18:25:19 följande:

Original. Med din debattteknik kan jag enkelt fastslå att världens bäata sksttesystem finns i Luxemburg och Schweiz. De har mycket bättre välstånd för samtliga medborgare än Sverige på samtliga punkter. Det behövs ingen forskning. Drt är redan bevisat.

Tycker du det stärker din sak så...
  • jonas7612

Padirac; De absolut minst välbeställda i Luxemburg och Schweiz hsr ett högre välstånd än deras motsvarighet i Sverige. Därmed är det avgjort att deras nivå på marginalskatter är bäst. Case closed.

• jonas7612

Killbill; Artikeln du citerar med Ola svarar inte alls på frågan jag ställde. De pratar om jobbskatteavdragen och sysselsättningspolitik inte marginalskatterna. Det är helt olika saker. Dina lönkar indikerar att du helt enkel inte är kapabel att problematisera kring sakfrågan.

• jonas7612

Original; Nej det gör det inte. Men du verkar enbart kunna greppa så infantila resonemang.

• Don3
    KillBill skrev 2018-02-01 18:26:42 följande:

Om du läser artikeln så ser du att den bygger på fakta (uppgifter som kan kontrolleras). Du kommer inte ifrån att under alliansens tid vid makten så minskade såväl statens intäkter per capita som satsningar på välfärd per capita. Alliansens skattesänkningar finansierades genom att sälja av statliga tillgångar och genom att öka statsskulden. 

Visst om vi ignorerar att hela världen hamnade i en ekonomikris. Det speglar sig givetvis i intäkter per capita när många blir utan arbete.

Att det är dåligt att de sålde av vissa statliga bolag kan jag hålla med om att statsskulden ökar kan ha många faktorer så som den jag nämt ovan att de röda hade lyckats bättre tror jag inte ett dugg på då den stora massan av ekonomer världen över hyllade alliansens för deras sätt att styra landets ekonomi.

Infrastruktur anser jag att staten ska äga och ansvara för men vad som skickas ska vara fri konkurrens.

Ska se hockey nu så får diskutera mer senare.
  • Don3
    KillBill skrev 2018-02-01 18:26:42 följande:

Visst om vi ignorerar att hela världen hamnade i en ekonomikris. Det speglar sig givetvis i intäkter per capita när många blir utan arbete.

Att det är dåligt att de sålde av vissa statliga bolag kan jag hålla med om att statsskulden ökar kan ha många faktorer så som den jag nämt ovan att de röda hade lyckats bättre tror jag inte ett dugg på då den stora massan av ekonomer världen över hyllade alliansens för deras sätt att styra landets ekonomi.

Infrastruktur anser jag att staten ska äga och ansvara för men vad som skickas ska vara fri konkurrens.

• Original
    jonas7612 skrev 2018-02-01 18:36:26 följande:

Original; Nej det gör det inte. Men du verkar enbart kunna greppa så infantila resonemang.

Dina inlägg börjar bli lite forcerade.
  • KillBill
    Don3 skrev 2018-02-01 18:46:48 följande:

Underskotten i de offentliga finanserna var som störst 2012-2014 (allra störst var underskottet år 2014) så finanskrisen 2008-2009 är inte hela förklaringen. Trots att Statens finanser var dåliga så fortsatte Alliansen att genomföra jobbskatteavdrag efter jobbskatteavdrag samtidigt som statsskulden tilläts öka. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • dåren48

For the record,

Om man betalar 0% i marginalskatt och ökar sin inkomst med de förutsättningarna så betyder det 0% i skatt på inkomster över detta belopp.

Inte konstigt att vänstern förspråkar högre skatter med denna missuppfattning som grund.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt