• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • Original
    jonas78 skrev 2018-02-01 16:45:18 följande:

kolonial; Det där är rent trams. Moderaterna, och alla andra partier, kommer fokusera på de frågor som de vinner valet på, inget annat. Svenska folket är otroligt okunniga om marginalskatter. I princip ingen jag känner kände ens till dem innan de själv var tvungna att betala dem. Stödet för vänsterpartier är fö extremt lågt bland de som definieras som höginkomsttagare vilket visar att en stor majoritet av dessa inte vill ha så höga marginalskatter.

Om det nu är så självklart att höga marginalskatter som Sverige har maximerar skatteuttaget borde du kunna skaka fram EN ENDA länk till forskning/rapport osv som visar detta. Trots upprepade förfrågningar vägrar du. Vilket visar hur långt ute och cyklar du är

Nu fick du ett tydligt svar men är såklart ändå inte nöjd. Att en majoritet i Sveriges riksdag är för nuvarande skatteregler säger det mesta. Det måste inte länkas för att ha bärighet.

Tvärtom är landets skatter rimliga och väl anpassade efter både invånarnas behov och betalningsförmåga.
  • Jonas7611

Original; Ett tydligt svar? Jag efterfrågar rapporter/forskning som stöder er tes att Sveriges marginalskatter är optimala för att maximera skatteuttaget i landet. Ni svarar med en massa blaj om att M inte driver detta i valet? Hur är det ett relevant svar på den enkla sakfrågan jag ställde?

Jag har redan länkat till ett flertal forskare / rapporter som alla hävdar att det INTE är optimalt att ha så höga marginalskatter vid så låga brytpunkter som Sverige har. Både svenska pch utländska. Ni hävdar motsatsen men vägrar konsekvent att länka till NÅGOT som stödjer er tes. Kom med sakliga motargument!!!

• Original
    Jonas7611 skrev 2018-02-01 17:18:39 följande:

Original; Ett tydligt svar? Jag efterfrågar rapporter/forskning som stöder er tes att Sveriges marginalskatter är optimala för att maximera skatteuttaget i landet. Ni svarar med en massa blaj om att M inte driver detta i valet? Hur är det ett relevant svar på den enkla sakfrågan jag ställde?

Jag har redan länkat till ett flertal forskare / rapporter som alla hävdar att det INTE är optimalt att ha så höga marginalskatter vid så låga brytpunkter som Sverige har. Både svenska pch utländska. Ni hävdar motsatsen men vägrar konsekvent att länka till NÅGOT som stödjer er tes. Kom med sakliga motargument!!!

Länkar till teoretiska modeller eller dina sk forskare säger inte så mycket i detta fallet. Det behövs inga länkar eller forskare för att stödja det uppenbart positiva i landets skatteregler.

Du kan börja med att läsa igenom vad ex KillBill skrivit om du känner dig vilse i sakframställan.
  • Jonas7812

original: Din inställning att forskning eller rapporter inte ?behövs? gällande marginalskatters påverkan på det totala skatteuttaget är direkt kunskapsfientlig och rent ut sagt pinsamt!

Jag VET att om du hade så mycket som tillstymmelse till rapport att presentera som stöder din tes skulle du göra det. Istället gömmer du dig bakom ren kunskapsfientlighet och avskriver all världens forskning inom nationalekonomi inom ett nafs.

Dina byxor är brutalt neddragna och istället för att försöka dra upp dem så trillar du på dem och landar face down.

• KillBill
    Jonas7611 skrev 2018-02-01 17:18:39 följande:

Här är intressanta artiklar om ämnet.

www.svd.se/sankta-skatter-har-gett-mindre-till-valfard
    www.svd.se/sankta-skatter-har-finansierats-med-lan
    www.dn.se/debatt/regeringen-pressad-over-sitt-eftermale/
    www.dagensarena.se/magasinetarena/sandro-scocco-vem-ska-ta-hand-om-lantstallet/

www.etc.se/ekonomi/servetten-som-forandrade-varldshistorien
    krugman.blogs.nytimes.com/2015/04/10/the-laffer-swerve/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    jonas78 skrev 2018-02-01 16:45:18 följande:

kolonial; Det där är rent trams. Moderaterna, och alla andra partier, kommer fokusera på de frågor som de vinner valet på, inget annat. Svenska folket är otroligt okunniga om marginalskatter. I princip ingen jag känner kände ens till dem innan de själv var tvungna att betala dem. Stödet för vänsterpartier är fö extremt lågt bland de som definieras som höginkomsttagare vilket visar att en stor majoritet av dessa inte vill ha så höga marginalskatter.

Om det nu är så självklart att höga marginalskatter som Sverige har maximerar skatteuttaget borde du kunna skaka fram EN ENDA länk till forskning/rapport osv som visar detta. Trots upprepade förfrågningar vägrar du. Vilket visar hur långt ute och cyklar du är

Nu blandas det friskt i inläggen här, marginalskatt och statlig inkomstskatt huller om buller.

Den statliga skatten är inte samma sak som marginalskatt även om vissa vill förstärka sina argument genom att mixa dessa som om det vore samma sak.

Statlig skatt uttages på inkomster över en viss gräns.

Den ger en marginalskatteeffekten eftersom beskattningen är progressiv pga detta och pga grundavdrag och jobbskatteavdrag.

Marginalskatteeffekten är en rent matematisk funktion alltså.

Fördelarna med grundavdrag och jobbskatteavdrag är att det ger en progress beskattning.

Fördelarna med progressiv beskattninh är att det har en positiv omfördelningseffekt.

Den positiva omfördelnimgsegfekten skapar någon som usa's medborgare bara drömmer om. Den amerikanska drömmen där varje person har chansen och ges möjligheten att ta ett språng på den sociala trappan.

Istället för att gnälla om matematiska funktioner som ger höga tal som låter som effektiva argument då man menar progressiv beskattning på futtiga 100-ingar så ska väl tråden få reda ut vad som är så dåligt med progressiv beskattning eller varför nivån ligger där den ligger.

Medianinkomsten i Sveriges kommun med högst inkomst ligger ca 10 tusen under brytpunkten, i övriga kommuner pratar vi om inkomstnivåer som är hälften så stora som den inkomst dör statlig skatt tas ut.

Utanför Stockholms navel så ser verkligheten helt annorlunda ut.
  • Original
    Jonas7812 skrev 2018-02-01 18:09:10 följande:

original: Din inställning att forskning eller rapporter inte ?behövs? gällande marginalskatters påverkan på det totala skatteuttaget är direkt kunskapsfientlig och rent ut sagt pinsamt!

Jag VET att om du hade så mycket som tillstymmelse till rapport att presentera som stöder din tes skulle du göra det. Istället gömmer du dig bakom ren kunskapsfientlighet och avskriver all världens forskning inom nationalekonomi inom ett nafs.

Dina byxor är brutalt neddragna och istället för att försöka dra upp dem så trillar du på dem och landar face down.

Förstår att det är jobbigt när du inte får som du vill men sakfrågans bärighet och Sveriges framgångar med relativt höga skatter och solidariska fördelningspolitik kräver inga forskares stöd. Det har helt avgjort inget med kunskapsfientlighet att göra.
  • Don3
    Inte för att ta sida men skulle Ola skriva något annat hade han nog varit utan arbete.

Skattesystemet behöver förenklas. Nu är det ett jävla lapptäcke. Just skattetrycket väljer jag att inte kommentera.
  • jonas7612

Killbill; Som väntat lönkar du en uppsjö av debattartiklar från LO och socialdemokrater.

Jag kan också länka till 100 st debattartiklar skrivna av div högerdebattörer men de saknar relevans om de inte möjligen kan citera korrekt forskning. Artiklar från s-märkta låtsasforskare som Sandro Scocco och Etc är lika trovärdigt som en debattartikel skriven av Jonas Sjöstedt.

Effekten av Lafferkurvan under Bush och Reagan administrationen är också helt irrelevant.

Visa på relevant forskning/forskare som tex Assar Lindbecks som visar att svensk marginalskatt är optimal för att maximera skatteintäkterna.

• jonas7612

Original. Med din debattteknik kan jag enkelt fastslå att världens bäata sksttesystem finns i Luxemburg och Schweiz. De har mycket bättre välstånd för samtliga medborgare än Sverige på samtliga punkter. Det behövs ingen forskning. Drt är redan bevisat.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt