Jonas70 skrev 2018-01-31 10:58:54 följande:
Fehminist: Även om Sverige inte har världens högsta skatteteyck (jag har läst att ci är 3-4 i oecd men marginalen till toppen är liten. Är det rimligt att ifrågasätta varför vi har världens längsta vårdköer, extremt få poliser per capita, en skola som presterar på undre halvan av oecd lägre än vissa "bananrepubliker", en usel åldringsvård med mera.
Hur kan det vara så med vårt skattetteyck? Borde vi inte vara topp4 på allt?
Det är generellt mycket svårt att jämföra skatter, offentlig förvaltning, skola, sjukvård osv osv länder emellan eftersom det är så himla olika uppbyggt och har många gånger olika funktioner i samhället. Ta t.ex skattefinansierade barnbidraget som vi har. I de flesta andra länder har man istället ett "barnavdrag", vilket får den effekten att det ser ut som att vi betalar mer skatt. ...och ja, det gör vi ju visserligen, men resultatet i plånboken blir ju ungefär det samma för barnfamiljerna oavsett system. Avdraget gynnar visserligen de med högre inkomst, så om jag får välja så tar jag barnbidraget framför avdraget.
Men om man ändå vill jämföra så bör man vara nyanserad, ödmjuk och hederlig för att inte tappa all trovärdighet. Att dessutom skylla skolans misslyckande enbart på skatten gör inte det hela bättre.
ALLT fungerar som det gör pga flera faktorer, och visst, med mer resurser så borde det kunna fungera bättre. Få länder sneglar nog på den Svenska skolan för att ta efter, men Svensk byråkrati är i världsklass och många Svenska myndigheters arbetssätt går på export just för att den "Svenska modellen" är effektiv.
...och till sist - det kommer alltid att finnas möjlighet att läsa statistik som fan läser bibeln, och på ytliga lösa grunder ifrågasätta funktioner i det Svenska samhället. Jag vet att Sverige över lag fungerar bra, och att vi får en hel del för våra skattepengar, men även jag vill naturligtvis ha mer. Jag är därför tacksam för att det finns korkskallar som går på högerns skattesänkarpropaganda och IQ-befriade retorik, för det får både regeringar och myndigheter att hålla frågan om existensberättigandet vid liv. Lite synd är det bara att det ibland blir mer fokus på ekonomi än på kärnverksamheten.