Konservativ skrev 2018-01-31 16:40:03 följande:
Jag vet att jag representerar en minoritet.
En "demokratisk" och "solidarisk" fördelningspolitik är helt orimlig för mig. Det bygger på ett högt skattetryck, som du säger. Konsekvensen är emellertid en extremt ineffektiv offentlig sektor med, som jag sagt, dålig sjukvård och usla skolor. (Och jag vet vad jag pratar om. Jag har inte bara kontakter utan även bott i andra länder.) En annan konsekvens är också familjernas sönderfall vilket är katastrofalt. En tredje konsekvens är att företagen flyr Europa, särskilt Sverige. Det finns knappt någon tillverkning i Sverige längre.
De fattigaste i England har det inte sämre än de fattigaste i Sverige.
Jag har inget emot offentlig sjukvård och skola. Men det är en försvinnande liten del av skattepengarna som går till vård, skola, omsorg, polis.
Det du säger är inte sant. Sveriges fördelning av skattemedel är omvittnad god och det går oavkortat till operativa resurser. Möjligen att landstingen är den enda byråkratin som fortfarande är tungrodd. Annars är det just våra effektiva offentliga administration och goda infrastruktur som gör att många företag väljer att lägga sina huvudkontor för norra Europa i ex Öresundsregionen med gynnsamt kostnadsläge jämfört med ex Hamburg.
Så sin beskrivning stämmer faktiskt inte med verkligheten.
Personligen betalar jag statlig skatt men tycker det känns högst rimligt med framförallt vår enastående föräldraförsäkring, som är livskvalité i dess renaste form.