• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • Original
    Konservativ skrev 2018-01-31 16:40:03 följande:

Jag vet att jag representerar en minoritet. 

En "demokratisk" och "solidarisk" fördelningspolitik är helt orimlig för mig. Det bygger på ett högt skattetryck, som du säger. Konsekvensen är emellertid en extremt ineffektiv offentlig sektor med, som jag sagt, dålig sjukvård och usla skolor. (Och jag vet vad jag pratar om. Jag har inte bara kontakter utan även bott i andra länder.) En annan konsekvens är också familjernas sönderfall vilket är katastrofalt. En tredje konsekvens är att företagen flyr Europa, särskilt Sverige. Det finns knappt någon tillverkning i Sverige längre. 

De fattigaste i England har det inte sämre än de fattigaste i Sverige.

Jag har inget emot offentlig sjukvård och skola. Men det är en försvinnande liten del av skattepengarna som går till vård, skola, omsorg, polis.

Det du säger är inte sant. Sveriges fördelning av skattemedel är omvittnad god och det går oavkortat till operativa resurser. Möjligen att landstingen är den enda byråkratin som fortfarande är tungrodd. Annars är det just våra effektiva offentliga administration och goda infrastruktur som gör att många företag väljer att lägga sina huvudkontor för norra Europa i ex Öresundsregionen med gynnsamt kostnadsläge jämfört med ex Hamburg.

Så sin beskrivning stämmer faktiskt inte med verkligheten.

Personligen betalar jag statlig skatt men tycker det känns högst rimligt med framförallt vår enastående föräldraförsäkring, som är livskvalité i dess renaste form.
  • jonas50

Original; dina socialdemokratiska fränder brukar alltid tjata om vård skola omsorg vilket är grunden i välfärden Tsm med polisen. Funkar inte dessa bra fungerar inte välfärden bra. Jag betalade över 400k i inkomstskatt ifjol exil arbgivaravgifter etc. När jag för första gången i mitt liv sökte hjälp för en åkomma som tar 30min att operera fick jag vänta och gå med smärta i 8 MÅNADER.

på 90-talet hade vi ungefär samma skattesatser (men många färre som kom upp til brytgränsen) Då hade vi en skola i topp-3 i världen, en tiondel så långa vårdköer, mycket mindre grov brottslighet, en bättre åldringsvård med mera. DÅ kunde jag tycka att höga skatter var motiverat. Nu är det absolut inte det längre..

• Konservativ
    Original skrev 2018-01-31 16:50:26 följande:
    Det du säger är inte sant. Sveriges fördelning av skattemedel är omvittnad god och det går oavkortat till operativa resurser. Möjligen att landstingen är den enda byråkratin som fortfarande är tungrodd. Annars är det just våra effektiva offentliga administration och goda infrastruktur som gör att många företag väljer att lägga sina huvudkontor för norra Europa i ex Öresundsregionen med gynnsamt kostnadsläge jämfört med ex Hamburg.

Så sin beskrivning stämmer faktiskt inte med verkligheten.

Personligen betalar jag statlig skatt men tycker det känns högst rimligt med framförallt vår enastående föräldraförsäkring, som är livskvalité i dess renaste form.
    Du har alltså inte bott i nåt annat land och vet inte vad du pratar om.

Vem vittnar om att fördelningen är god? Är det arbetsförmedlingen som använt 100 miljoner av dina pengar till en hemsida som är så dålig att de måste lägga till 20 miljoner till? Är det boråsborna som ska bygga en kongressbyggnad för 210 miljoner?  Det är kanske riksdagsmännen som har inkomstgaranti eftersom de inte duger till ett riktigt jobb? Kanske tjänstemännen på Tillväxtverket som köpte fåtöljer för 40.000 styck? Säger uttrycket mutgöteborg

Ett gigantiskt slöseri pågår med dina pengar. 
  • jonas50

Original; Hur vet du att 60% marginalskatt är en optimal nivå? Gör du som killbill och förutsätter att arbetsmängden inte är beroende av skattetrycket? Borde vi isf inte ha 100% marginalskatt istället? När Feldt mfl införde ?minst hälften kvar? var de sossarna lite klarsynta och insåg det kontraproduktiva med en alltför hög beskattning. Det leder helt enkelt till att folk jobbar mindre vilket minskar det totala skatteuttaget. Du kan inte betala för välfärd med % utan med kronor.

• Original
    Konservativ skrev 2018-01-31 17:19:12 följande:

Du har alltså inte bott i nåt annat land och vet inte vad du pratar om.

Vem vittnar om att fördelningen är god? Är det arbetsförmedlingen som använt 100 miljoner av dina pengar till en hemsida som är så dålig att de måste lägga till 20 miljoner till? Är det boråsborna som ska bygga en kongressbyggnad för 210 miljoner?  Det är kanske riksdagsmännen som har inkomstgaranti eftersom de inte duger till ett riktigt jobb? Kanske tjänstemännen på Tillväxtverket som köpte fåtöljer för 40.000 styck? Säger uttrycket mutgöteborg

Ett gigantiskt slöseri pågår med dina pengar. 

Du menar att det inte finns i andra länder? Nä du får nog skaffa lite mer realistisk syn på Sverige kontra omvärlden.

För övrigt är mina kontakter sådana att jag har mycket god insyn i levnadsvillkor i många andra länder.
  • Original
    jonas50 skrev 2018-01-31 17:22:29 följande:

Original; Hur vet du att 60% marginalskatt är en optimal nivå? Gör du som killbill och förutsätter att arbetsmängden inte är beroende av skattetrycket? Borde vi isf inte ha 100% marginalskatt istället? När Feldt mfl införde ?minst hälften kvar? var de sossarna lite klarsynta och insåg det kontraproduktiva med en alltför hög beskattning. Det leder helt enkelt till att folk jobbar mindre vilket minskar det totala skatteuttaget. Du kan inte betala för välfärd med % utan med kronor.

Jag jobbar i den privata sfären men vet vikten av ett fungerande samhälle så som vi har i vårt land. Det finns helt enkelt inga belägg för att vår högst rimliga marginalskatt skulle påverka höginkomsttagare gällande viljan att jobba mer då man oftast redan andra beting på de tjänsterna. De med jobb där övertid förekommer betalar sällan marginalskatt och den påstådda effekten uteblir.

Feldt var för övrigt SAP i särklass sämste finansminister. En riktig sopa faktiskt.
  • dåren47

Man borde inte bli förvånad längre. Men hur i hela friden kan man tycka 38000 är en så hög inkomst att man måste lägga på 50% marginalskatt.

Okunnigheten hos vänstern är i det närmaste total. xx "betalar inte marginalskatt". Försök fårstå att alla som har en inkomst över grundavdraget betalar marginalskatt. Detta är en självklarhet för alla som förstått grundskolematematiken.

Inte konstigt Sverige får så dåligt i pisa-undersökningarna med dessa otroligt okunniga vänsterdebattörer.

Annat man får ta del av är att höginkomsttagare inte skulle påverkas av de höga marginalskatterna. Jag kan meddela att det enda som idag får arbetstagaren att jobba övertid är ren välvilja. Hur kul tror ni det är att betala 50-60% skatt på helg-jobbet. Man kan ju glädjas åt att de pengar man får kvar går till att betala bensinskatt för att ta sig in till jobbet på helgen.

Alla som tjänar dessa belopp och har tre-siffrigt iq funderar över vad man kan göra för att få ner skatten. Många startar egna konsult-bolag för att kunna omvandla inkomstskatt till kapitalskatt. Dessa tjänster är dyra, men extremt populära.

• Kenta777

Original; Så vad finns det för belägg för att världens högsta marginalskatter är fet optimala då? Ingen har jämfört Dverige med någon bananrepublik. Alla nordiska länder och de flesta i EU är väl fungerande. Att säga att bara Sverige är det är fullständigt trams. Hur kan så många andra länder ha kortare vårdköer, bättre skola, fler poliser, bättre åldringsvård etc med lägre marginalskatter?

Tycker du även att nationalekonomen Assar Lindbeck är en pajas? Även han motsätter sig de groteska marginalskatterna.

magasinetneo.se/artiklar/vinstfragan-ar-ett-sidospar/

Det finns en uppsjö nationalekonomer som menar att vår höga marginalskatt i slutändan minskar skatteuttaget då folk arbetar mindre. Däremot har jag haft väldigt svårt att hitta meriterade ekonomer som hävdar att Sveriges höga marginalskatt är optimal.

www.nationalekonomi.se/sites/default/files/NEFfiler/44-7-jl.pdf

www.jacoblundberg.se/2016/06/ny-rapport-platt-skatt-for-hogre.html

Jag kan hitta massor av studier som stöder min tes. Inklusive uttalanden från meriterade sossar. Motbevisa mig nu med icke-politiskt bundna studier som styrker din tes tack

• KillBill
    dåren47 skrev 2018-01-31 22:31:13 följande:

Man borde inte bli förvånad längre. Men hur i hela friden kan man tycka 38000 är en så hög inkomst att man måste lägga på 50% marginalskatt.

Okunnigheten hos vänstern är i det närmaste total. xx "betalar inte marginalskatt". Försök fårstå att alla som har en inkomst över grundavdraget betalar marginalskatt. Detta är en självklarhet för alla som förstått grundskolematematiken.

Inte konstigt Sverige får så dåligt i pisa-undersökningarna med dessa otroligt okunniga vänsterdebattörer.

Annat man får ta del av är att höginkomsttagare inte skulle påverkas av de höga marginalskatterna. Jag kan meddela att det enda som idag får arbetstagaren att jobba övertid är ren välvilja. Hur kul tror ni det är att betala 50-60% skatt på helg-jobbet. Man kan ju glädjas åt att de pengar man får kvar går till att betala bensinskatt för att ta sig in till jobbet på helgen.

Alla som tjänar dessa belopp och har tre-siffrigt iq funderar över vad man kan göra för att få ner skatten. Många startar egna konsult-bolag för att kunna omvandla inkomstskatt till kapitalskatt. Dessa tjänster är dyra, men extremt populära.

Frågan är vem det är som är okunnig.

Om man tjänar 38 000 kronor i månaden betalar man 2018 ingen marginalskatt. 
    Tjänar man 40 000 kr så uppgår marginalskatten till 188 kr d.v.s. mindre än en halv procent av lönen.  Det är väl inget att bli upprörd över?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt