• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • KillBill
    dåren48 skrev 2018-02-01 21:37:35 följande:

2016 års siffror här:
    www.va.se/nyheter/2015/11/09/sa-hog-ar-din-lon-jamfort-med-resten-av-varlden/

30600 för 2 år sedan. Lägg till övertid och 1000 kr per år i lönelyft sen dess så är jag "hemma".

Var har du dina bevis för att 50% marginalskatt vid inkomster 20% över genomsnittet skulle vara bra för Sverige?

Fel uppgifter. Enlig SCBs officiella statistik för 2016 så uppgick den genomsnittliga inkomsten i Sverige (20-64 år) till 314 tkr per år eller drygt 26 000 kr per månad

www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HE__HE0110__HE0110A/SamForvInk2/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    dåren48 skrev 2018-02-01 22:13:57 följande:

Du jämför äpplen med päron. Du refererar till inkomst. Deltidsarbetare drar ner snittet.

App app app, det var du som gjorde en jämförelse mot inkomst!
  • dåren48
    KillBill skrev 2018-02-01 22:51:36 följande:
    App app app, det var du som gjorde en jämförelse mot inkomst!
    Nu tramsar du. Jag menar givetvis heltidlön.

Det är inte speciellt relevant att diskutera marginalskatter på deltidsinkomster eller bidrag.
  • KillBill
    dåren48 skrev 2018-02-01 23:09:23 följande:

Det är inte speciellt relevant att diskutera marginalskatter på deltidsinkomster eller bidrag.

Jag tycker att det är relevant att prata inkomst. Varför ska folk som är hemma med sjukt barn, föräldralediga, deltidsanställda exkluderas från resonemanget? De betalar också skatt.
  • KillBill
    dåren48 skrev 2018-02-01 23:09:23 följande:

Jag tycker att det är relevant att prata inkomst. Varför ska folk som är hemma med sjukt barn, föräldralediga, deltidsanställda exkluderas från resonemanget? De betalar också skatt.
  • dåren48
    KillBill skrev 2018-02-01 23:15:41 följande:
    De ska exkluderas eftersom de inte jobbar och därmed omöjligen kan komma upp i gränsen för marginalskatt.

Men vill du verkligen exkludera myrorna som faktiskt drar sitt strå till stacken?
  • KillBill
    dåren48 skrev 2018-02-01 23:20:54 följande:

De ska exkluderas eftersom de inte jobbar och därmed omöjligen kan komma upp i gränsen för marginalskatt.

Men vill du verkligen exkludera myrorna som faktiskt drar sitt strå till stacken?

Jag har vabbat och betalat statlig skatt/marginalskatt. Det intressanta är hur många ur befolkningen med beskattningsbar inkomst som betalar statlig skattt.
  • dåren49

Om du tänker efter förstår du att någon enstaka vab-dag påverkar di årsinkomst marginellt. Vad du själv upplevt är knappast intressant ur ett statistiskt perspektiv.

Det intressanta är självfallet hur många av de heltidsarbetande som drabbas av statlig inkomstskatt. Det är därför jag skriver att den genomsnittliga heltidslönen ligger på c:a 33000. Statlig inkomstskatt inträder redan 20% ovanför den genomsnittliga heltids lönen. Det är detta du försvarar.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt