Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-20 14:28:30 följande:
De här 40% är inte långa samtal eller samtal där det hänt olyckor det handlar om "Hej jag har tappat min telefon" "jag behöver hjälp med mitt pass" att ett samtal tar lite längre tid gör inget det är onödiga samtal som i mina exempel som tar upp "kostsam tid" att jag ska behöva dividera med någon om att den inte har pengar på telefonen vill bli kopplad det är ett skitsamtal det är bland de 40% inte att någon ringer från en olycka och det tar lite tid att ta reda på allt där har vi istället skalat ner tid räddningstjänsten får sitt förlarm och huvudlarm tidigare vilket betyder snabbare hjälp på plats i slutändan och om det sen visar sig vara att det inte behövs så fine må så vara men hade möjligheten att hjälpa snabbt om det behövts.
När ska det gå in det hjälper till att få Ut folk snabbare ju tidigare du ringer det spelar ingen som helst roll hur länge vi pratar.... mina kollegor larmar medan vi pratar och därför ska du ringa så fort du kan och inte springa runt och inspektera allt.
Jeeesus... jag som jobbar på 112 ringde senast direkt när jag körde in till vägkanten när jag kom på en olycka och jag vet ändå ALLT jag behöver svara på och i vilken ordning frågorna kommer men medan jag stannade hann jag svara på vart är det och vad har hänt jo jag såg ju bilen i diket och personen som satt lutad åt sidan i bilen redan där går förlarmet vilket betyder att deltidsbrandmännen som har 5min att ta sig till sina stationer kan sticka så fort som möjligt.
Sen kliver jag ur bilen går fram tittar hur det är med personen om det är fler i bilen osv konstaterar att personen är vaken men har ont det är bara att dra larmet för mina kollegor. Sen fortsätter jag och kollar resten som kollegorna behöver veta.
Min man är som sagt brandman inte ens han gjorde en ansats till att ta ur föraren ur bilen så varför ska du det Ewald?
Inre befäls kommentar när vi sen sågs senare "tack för en solklar bild av olycksplatsen" och då kollade jag allt under samtalet det är inte raketforskning det handlar Om!
Och Fredrik säger att det är lite nöjet och utmaningen att inte kunna se eller ta på patienten inte att han har så svårt att bedöma så att den som ringer behöver ha bedömma patienten innan den ringer.
Våra frågor är utformade så att vi ska kunna ringa in prion baserat på svaren och vad vi själva hör. .
Det som är avgörande är ju om personen är vaken eller om den är medvetslös och inte har skyddsreflexer kvar.
Har den inte skyddsreflexer kvar kan det finnas stor risk för att den får aspiration/ tyst aspiration och dör.
Vi har ju i alla kurser lärt oss att ta ut medvetslösa personer och antigen börja HLR eller lägga dem i stabilt sidoläge.
Stabila sidoläget är ju känd i Sverige och man förklarar varför man gör det.
Är personen vaken kan den sitta kvar till att ambulansen kommer. Har den bödningar kan man ev. försörja dem även när personen sitter i bilen.
Viktigt är alltid att komma i kontakt med personen, alltså att öppna bildörren eller kunna prata med den genom fönstret. Svarar den inte och kan man inte ta in sig via en dörr ska man eventuellt in via ett fönster, men man ska vara försiktigt med att perosnen inte ytterligare får några skador.