• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-19 23:25:24 följande:

Operatören (som ju i regel inte är en sjuksköterksa) kan ju ändå inte veta hur det ser ut på plats. 

Det viktigaste är ju att skapa fri luftväg etc. ....

... eller ta av hjälmen hos en motorcyklist. 

De förklarar ju väldigt noga hur man ska gå till.

1. säkra olycksplatsen 2. gå fram till den skadade - prata med den ...

Är den medvetslös ska hjälmen av - omgående, oavsett vilken hjälm att det är och vad som står på den osv. .... de förklarar steg för steg:

*asg* ja du kan inte anklagas för att inte vara påstridig ...hur fel du än har .
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-19 23:32:28 följande:
    *asg* ja du kan inte anklagas för att inte vara påstridig ...hur fel du än har .
    Men det han säger i videon säger ju alla - oavsett om det är Röda Korset, ASB, sjukhusen, läkarna, brandkåren etc. alla säger ju samma sak.

Det här är bra att titta på. Han förklarar mycket bra!

• modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-19 23:47:05 följande:

Men det han säger i videon säger ju alla - oavsett om det är Röda Korset, ASB, sjukhusen, läkarna, brandkåren etc. alla säger ju samma sak.

Det här är bra att titta på. Han förklarar mycket bra!

Ja men inte i sverige och nej jag tittar inte hellet på tyska filmer
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-19 23:52:17 följande:
    Men hur vill du utföra andningskontrollen?

Han förklarar ju också. När man har tagit av hjälmen ska man genast kontrollera andningen - lyssna, känna, titta.

Andningen är mycket viktigt! Det är fundamentalt!

• Ewald01
    När motorcyklisten kan prata respektive reagerar då behöver man ju inte ta av hjälmen. Det förklarar ambulanskillen ju i videon.

D
    å kan man ju bolla med motorcyklisten och fråga vad den vill ha eller köra lite undersökningar osv.

Bara när den är medvetslös, d
    å ska hjälmen av.
  • Ewald01
    ... sen får man inte blanda ihop "golden hour" och hur länge man kan vara utan andning.

Redan 5 minuter utan andning är väldigt problematiskt.

Golden hour betyder tiden fr
    ån tidpunkten då olyckan har inträffat tills att patienten ligger på operationsbordet - om det finns allvarliga skador.

Här ska man ju minska transporttiden till sjukhuset. 
    Just därför har man ju ofta ambulanshelikoptrar.
  • modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-20 00:03:11 följande:

Men hur vill du utföra andningskontrollen?

Han förklarar ju också. När man har tagit av hjälmen ska man genast kontrollera andningen - lyssna, känna, titta.

Andningen är mycket viktigt! Det är fundamentalt!

Jag kan bedömma om de andas med hjälmen på.
    Ewald01 skrev 2018-01-20 00:18:50 följande:

... sen får man inte blanda ihop "golden hour" och hur länge man kan vara utan andning.

Redan 5 minuter utan andning är väldigt problematiskt.

Golden hour betyder tiden från tidpunkten då olyckan har inträffat tills att patienten ligger på operationsbordet - om det finns allvarliga skador.

Men du jag vet vad golden hour är. Jag har jobbat med trauma i 20 år.

Och du...nu gör du då där igen, du kan inte låta bil eller så drivet du i alla trådar med oss. Vi är i Sverige
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-20 00:18:50 följande:

Golden hour betyder tiden från tidpunkten då olyckan har inträffat tills att patienten ligger på operationsbordet - om det finns allvarliga skador.

Ett mycket bra sätt att minska transporttiden till sjukhuset är att ringa 112 direkt.
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-19 23:20:19 följande:
    Absolut korrekt.

Inre blödningar kan jag inte åtgärda .... och är en person inte medvetslös eller pratar den och har den tagit ut sig ur bilen larmar man ju omgående. Man måste ju kolla upp hur många personer, bilar, vilka skador (bältesmärken etc.), fastklämda personer .... 

de som jag har träffat efter olyckor var verkligen inte i behov av hjälp. 

Om de har blött typ 3 liter i buken kan det handla sig om att bäckenet är skadat (instabilt fraktur) och det märker man ju. Då har den väldigt ont t.ex.

Stabilt sidoläge gör man ju bara om personen är medvetslös. Vid ett skadat bäcken är stabila sidoläget inte optimalt.

Skadat bäcket betyder att personen inte ska röra sig (samma som vid ryggskada) - om den är vaken.

Man kan stabilisera bäckenet med en "slinga" för att begränsa den inre blödningen.

Det som dock är viktigast är ju att man skickar hjälp så snabbt som möjligt efter larmningen. Om ambulansen behöver 20 min till olycksplatsen är det redan lång tid vad jag har hört. Men i Sverige förekommer längre tider tills ambulansen är på plats.
    Man kan även ringa direkt, så är risken för skador minimala om nu det visar sig ens åtgärder inte fungerar.
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-20 09:55:39 följande:
    Man kan även ringa direkt, så är risken för skador minimala om nu det visar sig ens åtgärder inte fungerar.
    Visst, när du t.ex. har en situation som i videon som någon anmälde. Där kan man t.ex. utgå från döda eller så kommer man inte en åt de skadade utan verktyg från räddningstjänsten.

Annars kollar man alltid upp vad som har hänt och om en person andas.
Svar på tråden När ringer du 112 ?