• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Hjälp)
    Kjell2 skrev 2018-01-22 10:28:38 följande:
    På en svensk Internetsite sitter en amatör, uan att kunna svenska rekomendationer, lagstiftning eller praxis, och försöker lära profesionell vårdpersonal hur de ska agera vid olycker och kriser, se www.familjeliv.se/forum/thread/78261358-nar-ringer-du-112

Kanske ett brott mot kavcksalverialgen,  Lag (1960:409) om förbud i vissa fall mot verksamhet på hälso- och sjukvårdens område
    Som jag tidigare skrev.

Man ska inte lägga in sig för mycket och kanske inte ens röra en skadad.

Man ska vara försiktig med att röra personer och även med att ringa ett nödnummer.

Man ringer bara när man är 100 % säker att hjälp behövs. I länken som modsey postade fanns det exempel t.ex. en bil som står i lågor.

• Anonym (.....)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-22 19:20:25 följande:

Som jag tidigare skrev.

Man ska inte lägga in sig för mycket och kanske inte ens röra en skadad.

Man ska vara försiktig med att röra personer och även med att ringa ett nödnummer.

Man ringer bara när man är 100 % säker att hjälp behövs. I länken som modsey postade fanns det exempel t.ex. en bil som står i lågor.

Eller så kan man ringa när man är osäker på om hjälp behövs... bättre att ringa en gång för.myclet en en gång för lite vid olyckor.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-22 10:28:38 följande:
    På en svensk Internetsite sitter en amatör, uan att kunna svenska rekomendationer, lagstiftning eller praxis, och försöker lära profesionell vårdpersonal hur de ska agera vid olycker och kriser, se www.familjeliv.se/forum/thread/78261358-nar-ringer-du-112

Kanske ett brott mot kavcksalverialgen,  Lag (1960:409) om förbud i vissa fall mot verksamhet på hälso- och sjukvårdens område
    Tidigare var det ju du som tyckte att man aldrig kan få ngt problem om man hjälper någon.

Nu hittade jag verkligen ngt om Rautek-greppet

ltdalarna.se/Om-landstinget/Press-och-media/Pressmeddelanden/Landstinget-Dalarna-gor-en-Lex-Maria-anmalan1/

Endast en personal kunde ta sig in i taget. Patienten förflyttas med lyft bakom rygg med korslagda armar (så kallade Rautek-grepp). I ambulansjournal noteras att patienten inte slagit i huvud eller nacke, inga frakturtecken. Bedöms som ett fall med skada axlar/nyckelben.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (.....) skrev 2018-01-22 19:43:14 följande:
    Eller så kan man ringa när man är osäker på om hjälp behövs... bättre att ringa en gång för.myclet en en gång för lite vid olyckor.
    ... eller så låter man andra gå före när man är osäker ....
  • Anonym (.....)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-22 19:49:39 följande:

... eller så låter man andra gå före när man är osäker ....

Och för ett ev dödsfall/skada på sig? Tror inte folk vill det. Är man osäker ska man alltid ringa!
  • Ewald01
    Anonym (.....) skrev 2018-01-22 19:50:31 följande:
    Och för ett ev dödsfall/skada på sig? Tror inte folk vill det. Är man osäker ska man alltid ringa!
    vem som helst kan kalla sig "operatör" på nätet och skriva anonymt.

Antigen gör man som man har lärt sig eller s
    å låter man bli. 
  • Ewald01

Vi stänger nu verkligen här.

Vi kommer inte vidare genom att diskutera upp och ner.

Det är nog inte troligt att vi kommer fram till en olycka där vår hjälp och våra kunskaper behövs.
    Bättre att syssla med n
    ågot annat.

• Anonym (.....)
    Ewald01 skrev 2018-01-22 19:59:50 följande:

Antigen gör man som man har lärt sig eller så låter man bli. 

Jag är inte operatör och har aldrig påstått att jag är det. Så vad menar du?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-22 19:48:01 följande:

Tidigare var det ju du som tyckte att man aldrig kan få ngt problem om man hjälper någon.

Nu hittade jag verkligen ngt om Rautek-greppet

ltdalarna.se/Om-landstinget/Press-och-media/Pressmeddelanden/Landstinget-Dalarna-gor-en-Lex-Maria-anmalan1/

Endast en personal kunde ta sig in i taget. Patienten förflyttas med lyft bakom rygg med korslagda armar (så kallade Rautek-grepp). I ambulansjournal noteras att patienten inte slagit i huvud eller nacke, inga frakturtecken. Bedöms som ett fall med skada axlar/nyckelben.

Och så läser du på vem anmälningen riktades mot och vad Lex Maria innebär.
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-22 19:59:50 följande:

Antigen gör man som man har lärt sig eller så låter man bli. 
    Som du menar du?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-22 20:28:19 följande:
    Och så läser du på vem anmälningen riktades mot och vad Lex Maria innebär.
    Vårdpersonal.

Ja, v
    årdpersonal är nog i en garantställning. 

Har nu f
    ått höra att jag devinitivt skulle kunna gå till hur jag hade tänkt mig - även i Sverige. Så jag skulle inte få några problem alls om jag gör hur jag hade tänkt att göra. 

Allts
    å t.ex. kolla hur personer mår och köra lite undersökningar osv. ...
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-24 18:07:38 följande:
    Vårdpersonal.

Ja, vårdpersonal är nog i en garantställning. 

Har nu fått höra att jag devinitivt skulle kunna gå till hur jag hade tänkt mig - även i Sverige. Så jag skulle inte få några problem alls om jag gör hur jag hade tänkt att göra. 

Alltså t.ex. kolla hur personer mår och köra lite undersökningar osv. ...
    Man kan även ringa, så slipper man ta livet av folk.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-24 18:07:38 följande:

Vårdpersonal.

Ja, vårdpersonal är nog i en garantställning. 

Har nu fått höra att jag devinitivt skulle kunna gå till hur jag hade tänkt mig - även i Sverige. Så jag skulle inte få några problem alls om jag gör hur jag hade tänkt att göra. 

Alltså t.ex. kolla hur personer mår och köra lite undersökningar osv. ...

Bara du inte träffar på mig....*moahhhh* tänker stämma skiten ur dig om du ens tänker tanken att undersöka....
  • Ewald01

Jag har nu googlat lite.

Jag hittade verkligen ett antal fall där människor dog eftersom de har fått ner maginnehållet i lungorna.

www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/fick-kraks-i-lungorna-dog

och 

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/opererades-for-benbrott-kraktes-och-dog

eller här (Tyskland) ... 

www.abendzeitung-muenchen.de/inhalt.an-erbrochenem-erstickt-mann-51-stirbt-in-ausnuechterungszelle.db22e06f-3de2-4334-a624-ad736f93c530.html

... finns mycket mer ... 

Men risken bedöms ju också finnas om medvetslösa sitter kvar i en bil eller om man inte tar av hjälmen på en medvetslös motorcyklist

Det stabila sidoläget ska ju undvika att s
    ådant händer.

Hur stor bedöms risken vara att medvetslösa dör av s
    ådant här i Sverige? Risken finns ju om man inte har skyddsreflexerna kvar.

• Ewald01

Jag har nu googlat lite.

Jag hittade verkligen ett antal fall där människor dog eftersom de har fått ner maginnehållet i lungorna.

och 

eller här (Tyskland) ... 

www.abendzeitung-muenchen.de/inhalt.an-erbrochenem-erstickt-mann-51-stirbt-in-ausnuechterungszelle.db22e06f-3de2-4334-a624-ad736f93c530.html

... finns mycket mer ... 

Men risken bedöms ju också finnas om medvetslösa sitter kvar i en bil eller om man inte tar av hjälmen på en medvetslös motorcyklist

Det stabila sidoläget ska ju undvika att s
    ådant händer.

Hur stor bedöms risken vara att medvetslösa dör av s
    ådant här i Sverige? Risken finns ju om man inte har skyddsreflexerna kvar.

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-25 22:14:21 följande:
    Jag har nu googlat lite.

www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/fick-k...

och 

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/opererades-...

eller här (Tyskland) ... 

www.abendzeitung-muenchen.de/inhalt.an-erbroc...

... finns mycket mer ... 

Men risken bedöms ju också finnas om medvetslösa sitter kvar i en bil eller om man inte tar av hjälmen på en medvetslös motorcyklist. 

Det stabila sidoläget ska ju undvika att sådant händer.

Hur stor bedöms risken vara att medvetslösa dör av sådant här i Sverige? Risken finns ju om man inte har skyddsreflexerna kvar.

Men googla hjälper inte dig, du förstår ju inte ändå.

Ring med en gång, lägg ifrån telefonen och sen pratar man samtidigt man försöker olika saker.

• Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-25 22:14:21 följande:

Jag har nu googlat lite.

och 

eller här (Tyskland) ... 

... finns mycket mer ... 

Men risken bedöms ju också finnas om medvetslösa sitter kvar i en bil eller om man inte tar av hjälmen på en medvetslös motorcyklist. 

Det stabila sidoläget ska ju undvika att sådant händer.

Hur stor bedöms risken vara att medvetslösa dör av sådant här i Sverige? Risken finns ju om man inte har skyddsreflexerna kvar.

Du är så söt, när du gång på gång bevisar för oss som kan, din totala okunskap! Jämföra livräddande och försiktighetsåtgärder m planerade operationer....snälla, jag skrattar så jag nästan kissar på mig.
Svar på tråden När ringer du 112 ?