• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • dagg88

I akuta fall som exempelvis hjärtstopp, kraftig blödning, misstanke om stroke, trafikolycka, brand, pågångende misshandel eller om exempelvis ett barn fått i dig något olämpligt medel (för att prata med giftcentralen) etc

• dagg88
    Anonym (Operatör) skrev 2017-12-10 04:24:46 följande:

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?

När ska man ringa efter ambulans?

Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Kan ju svara på dina frågor oxå. :)

Man får tag på ambulans, giftcentral, brandkår och polis. När man ska ringa ambulans har jag svarat på i inlägget ovan. Jag har fått ringa 112 två ggr och vet vad som händer.
  • Anonym (Osäker)

Jag tror att "tjänsterna" är ambulans, polis, brandkår och Giftinformationscentralen.

Jag har fått lära mig att man bara ringer om en person håller på att dö eller är allvarligt skadad och man inte kan ta sig till sjukhuset på annat sätt. Jag ringer hellre en gång för lite än en gång för mycket, vilket inte heller är bra. Ett exempel på då jag inte ringde var då en kille voltade med bilen som snurrade några varv. Han kom ut ur bilen själv och sa att han var okej. En gång då jag ringde var då min pappa ramlade ner från en trapp, slog i huvudet, blödde och var avsvimmad.

Det som händer då man ringer 112 är att de förhoppningsvis skickar ut brandkår, ambulans eller polis.

Jag skulle gärna ha mer information. Om man hittar sin gamla, sjuka farmor död i sängen, ska man ringa 112 då? Om grannen på tredje våningen har fest, röker på och kastar möbler från balkongen och i trapphuset och håller på att riva sin egen lägenhet helt enkelt, ska man ringa 112 då? Om det brinner i en återvinningsconteiner och branden inte jan sprida sig, ringer man då?

• Anonym (Operatör)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-12-10 05:27:49 följande:

Jag tror att "tjänsterna" är ambulans, polis, brandkår och Giftinformationscentralen.

Jag har fått lära mig att man bara ringer om en person håller på att dö eller är allvarligt skadad och man inte kan ta sig till sjukhuset på annat sätt. Jag ringer hellre en gång för lite än en gång för mycket, vilket inte heller är bra. Ett exempel på då jag inte ringde var då en kille voltade med bilen som snurrade några varv. Han kom ut ur bilen själv och sa att han var okej. En gång då jag ringde var då min pappa ramlade ner från en trapp, slog i huvudet, blödde och var avsvimmad.

Det som händer då man ringer 112 är att de förhoppningsvis skickar ut brandkår, ambulans eller polis.

Jag skulle gärna ha mer information. Om man hittar sin gamla, sjuka farmor död i sängen, ska man ringa 112 då? Om grannen på tredje våningen har fest, röker på och kastar möbler från balkongen och i trapphuset och håller på att riva sin egen lägenhet helt enkelt, ska man ringa 112 då? Om det brinner i en återvinningsconteiner och branden inte jan sprida sig, ringer man då?

När en bil voltar ska man alltid ringa 112. Det är en sådan hög energivåld att personen kan må bra pga adrenalin men räddningtjänsten och ambulans kan behövas på plats ändå även polisen.

Någon som kastar möbler och är allmänt våldsam på så sätt så ringer man 112 och ber om att då bli kopplad till polisen.

Hittar man sin sjuka farmor avliden så ringde man 112 ja.

Om det brinner i en åteevinningscontainer ringer man 112 ändå, bättre vi får göra bedömningen om räddningtjänsten ska åka ut. När man ramlar från hög höjd och slagit i huvudet ska man också ringa 112 då fallet är högt och man kan ha skadat sig rejält.

Det viktigaste är att svara på alla frågor vi ställer så rätt hjälp skickas. Dom som ska ut måste veta för att förbereda sig på vad de åker på.
  • Aikido

På fritiden sysslar jag med att söka upp folk som missbrukar nödnumret och ger dem en anledning att verkligen behöva använda det.

• Carambolan

Livshotande skador, pågående brott eller brand. Har faktiskt än så länge aldrig behövt ringa dit.

• Anonym (Kie)
    Aikido skrev 2017-12-10 07:41:47 följande:

På fritiden sysslar jag med att söka upp folk som missbrukar nödnumret och ger dem en anledning att verkligen behöva använda det.

Hahah såå rätt!
  • Anonym (Hahaha....)
    Aikido skrev 2017-12-10 07:41:47 följande:

Hahaha hahaha ..... välkommen tillbaka... tråkigt här utan dig :)
  • Jouer

Jag har ringt 112 tre gånger i mitt liv;

1) när jag var 20 år och en halvytlig kompis drack sig medvetslös på en fest. Jag åkte med i ambulansen och stannade kvar med personen på akuten tills hen vaknade upp igen.

2) när min som var med om en olycka och bröt benet, och det var oklart om det var ytterligare skador.

3) jag tittade ut på natten och såg några som gick med ficklampor och kände på dörrar i radhuslänga mittemot vårt hus. Polisen hade mycket att göra så de kom först 4 timmar senare. Vet inte om de sim kände på dörrarna kom in nånstans och gjorde inbrott.

• Anonym (uber)

I Finland uppmanade polisen för något år sedan allmänheten att ringa 112 om man såg en uber-taxi! :) Vad skulle du, TS, säga om det?

Svar på tråden När ringer du 112 ?