• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-15 23:28:35 följande:
    Ja,

och den sidan du hänvisade till säger ju mer eller mindre detsamma som jag är van med. Bra sida.

Viktigt i alla fall att inte ringa vid rätt tidpunkt.

Vi kan ju för min del stänga tråden nu.
    Eller så ringer man direkt och har en konversation om det är verkligen nödvändigt med en ambulans för obstruerad andning.
  • Ewald01
    Ewald01 skrev 2018-01-15 23:28:35 följande:
    Ja,

och den sidan du hänvisade till säger ju mer eller mindre detsamma som jag är van med. Bra sida.

Viktigt i alla fall att inte ringa vid rätt tidpunkt.

Vi kan ju för min del stänga tråden nu.
    Viktigt är att ringa vid rätt tidpunkt ... ska det självklart vara ...
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-18 23:42:29 följande:
    Viktigt är att ringa vid rätt tidpunkt ... ska det självklart vara smile5.gif ...
    Ja, direkt vid obstruktion.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-18 23:42:29 följande:

Viktigt är att ringa vid rätt tidpunkt ... ska det självklart vara ...

Dags för fredagspopcorn!

Ge oss några tyska filmer att titta på.

Har du eller svensk 112 personal rätt avseende rekommendationer vid larmning i Sveriges?

Hur många ryggdunk och vad händer om man gör sex ryggdunk?
  • Anonym (asdt)
    Kjell2 skrev 2018-01-19 07:17:13 följande:
    Dags för fredagspopcorn!

Ge oss några tyska filmer att titta på.

Har du eller svensk 112 personal rätt avseende rekommendationer vid larmning i Sveriges?

Hur många ryggdunk och vad händer om man gör sex ryggdunk?
    Och än värre, om det blir 7, blir det mord då?(ja, om patienten dör)
  • Dame2017

Tänk, vi kanske kan återgå till att vara seriösa nu? 
    Iof jag har varit högst seriös hela tiden. Det är ju skrämmande hur folk tror att de kan en massa och sen kan de inte sätta allt samman i en helhet och förstå att komma först till en olycksplats handlar om att göra ett fåtal saker snabbt, resten är lixom inte prioriterat. 

• sextiotalist
    Dame2017 skrev 2018-01-19 10:39:56 följande:

Iof jag har varit högst seriös hela tiden. Det är ju skrämmande hur folk tror att de kan en massa och sen kan de inte sätta allt samman i en helhet och förstå att komma först till en olycksplats handlar om att göra ett fåtal saker snabbt, resten är lixom inte prioriterat. 

Du kan vara lugn, jag hade ringt 112 innan jag klivit ur bilen och hoppats på snabb framkoppling så hade de fått vägleda mig
  • Ewald01

Och dessa fåtal saker är ju att bedöma medvetandegrad, skapa fri luftväg, kolla i munen, bedöma andningen, bedöma situationen/ läge, uttag ur en bil, ta av hjälmen på en motorcyklist.

Jag har alltid varit 100 % seriös och hänvisat till källor.

• Ewald01

Att man skapar fri luftväg innan man ringer (om man är ensam) har ju en medicinsk bakgrund.

I Sverige gör man exakt på samma sätt. Samma tillväggångssätt som i D och A.(se vad som står på first aid kitten)

www.cederroth.com/se/produkt/first-aid-station/

Ofta har redan 2 eller 3 minuter gått när man kommer fram till en olycka. Viktigast är det att börja med livsräddande åtgärder så snabbt som möjligt dvs omgående.

Att säkra olycksplatsen kommer först
    ås innan (varningsblinkers, reflexväst, varningstriangel). 
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-19 21:00:54 följande:
    Och dessa fåtal saker är ju att bedöma medvetandegrad, skapa fri luftväg, kolla i munen, bedöma andningen, bedöma situationen/ läge, uttag ur en bil, ta av hjälmen på en motorcyklist.

Jag har alltid varit 100 % seriös och hänvisat till källor.
    Men dina "fåtal" saker är för mycket att göra innan man larmar. Det tar lång tid att gå igenom allt på din lista och ha pluggat färdigt till nödsamtalet. Under tiden avlider folk av inre blödningar som du inte kan göra något åt.

Tid till sjukhus är en oerhört prognostisk faktor. Ju snabbare de hamnar under professionell vård, desto högre överlevnad. På samma vis som tid till hjärtstartare (samt adrenalin) är viktigt vid ett hjärtstopp.. Ju snabbare rätt kompetens är på plats och ju snabbare de hamnar på akuten för omhändertagare, desto större är chansen till överlevnad.
    De flesta med allvarliga inre blödningar är inte mmedvetslösa från början. De kanske är uppe och går och är i chock, samt bedömer att "det behövs inte hjälp".

Du måste bedöma dessa människors behov av vård innan de plötsligt kollapsar. Då hjäper inte stabilt sidoläge mycket om de skulle blött 3 liter i buken.När ringer du efter hjälp? Efter att de kollapsat eller direkt när du ovserverar en olycka? För att förbereda sjukhuset. Det är imme på akuten det största omhändertagandet skall vara..
Svar på tråden När ringer du 112 ?