• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-21 20:19:54 följande:
    Helt enkelt en annan typ av struktur. Åter...
    Det stämmer.

Säger ju tyskarna också. 

Sen verkar det vra ovanligt att läkarna kommer till patienten i många länder.

"Människor hjälper människor" är också ofta ett motto (gäller inom ambulansen och brandkåren). Det är ofta frivilliga som jobbar och de får ingen lön alls.

Sanitäter (Österrike) - det finns en lag.

Utbildning: 100 timmar teori, 160 timmar praktisk utbildning och ev. 40 timmar inriktning.

www.roteskreuz.at/gesundheit/ausbildungen-im-oerk/sanitaeter/
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-21 20:19:54 följande:
    Helt enkelt en annan typ av struktur. Åter...
    ... och akutläkarna när situationen kräver det.

(se t.ex. akutläkarbil under utryckning).

• modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-21 20:26:57 följande:

Det stämmer.

Säger ju tyskarna också. 

Sen verkar det vra ovanligt att läkarna kommer till patienten i många länder.

"Människor hjälper människor" är också ofta ett motto (gäller inom ambulansen och brandkåren). Det är ofta frivilliga som jobbar och de får ingen lön alls.

Sanitäter (Österrike) - det finns en lag.

Utbildning: 100 timmar teori, 160 timmar praktisk utbildning och ev. 40 timmar inriktning.

www.roteskreuz.at/gesundheit/ausbildungen-im-oerk/sanitaeter/

Mmm om jag kommer flytta till Tyskland ska jag komma i håg det. Finns det ingen tysk tråd du kan ta detta i?
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-21 20:29:49 följande:
    Mmm om jag kommer flytta till Tyskland ska jag komma i håg det. Finns det ingen tysk tråd du kan ta detta i?
    Det var till din info.

... och sen får du inte blanda ihop Tyskland och Österrike heller.

Ringer du  112 i Österrike hamnar du direkt hos polisen Cool Oskyldig
  • Anonym (.....)
    Ewald01 skrev 2018-01-21 20:13:49 följande:

Se här:

de.wikipedia.org/wiki/Sanit%C3%A4ter

ingen jätteavancerad utbildning. Men en sanitäterutbildning.

Tror det beror på hjälpsorganisationen (i Tyskland).

Sanitäterutbildning bygger på en första hjälpen kurs och sen har man en utbildning (t.ex. 60 timmar) och sen har man ett prov vad jag vet.

I Österrike ska man ha jobbat ett visst antal timmar med andra Sanitäter .... tror det är 140 timmar eller så. Sen läser man väl kurser och har väl ett prov.

Där man har livsfarliga skador eller sjukdomar får man ju en läkare.

Läser man en första hjälpen kurs har man ett litet prov efter kursen och man måste svara rätt på 7 av 10 frågor. Det är en 1 dags kurs och obligatorisk för alla bilister.

Varför anser du att detta är relevant i Sverige? I en tråd på ett svenskt forum som behandlar hur det är i Sverige?
  • Anonym (.....)
    Ewald01 skrev 2018-01-21 21:09:34 följande:

Det var till din info.

... och sen får du inte blanda ihop Tyskland och Österrike heller.

Ringer du  112 i Österrike hamnar du direkt hos polisen  

Det gör man även i Norge... men inget av det är relevant gör i Sverige
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-21 20:13:49 följande:
    Se här:

de.wikipedia.org/wiki/Sanit%C3%A4ter

ingen jätteavancerad utbildning. Men en sanitäterutbildning.

Tror det beror på hjälpsorganisationen (i Tyskland).

Sanitäterutbildning bygger på en första hjälpen kurs och sen har man en utbildning (t.ex. 60 timmar) och sen har man ett prov vad jag vet.

I Österrike ska man ha jobbat ett visst antal timmar med andra Sanitäter .... tror det är 140 timmar eller så. Sen läser man väl kurser och har väl ett prov.

Där man har livsfarliga skador eller sjukdomar får man ju en läkare.

Läser man en första hjälpen kurs har man ett litet prov efter kursen och man måste svara rätt på 7 av 10 frågor. Det är en 1 dags kurs och obligatorisk för alla bilister.

Det är inget svenskt ord, end of story.

Glöm nu inte ringa direkt vid obstruktion.

• Ewald01

Ska egentligen 15-åriga läkarstudenter få träffa patienter? 

Nyhetsmorgon i TV4 från 2017-10-19: Frågan har väckts i och med att en 15-åring och en 16-åring just nu utbildar sig till läkare i Sverige.
    Som en del i dagens läkarutbildning låter man studenter tidigt praktisera på läkarmottagningar.

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-21 23:32:33 följande:

Nyhetsmorgon i TV4 från 2017-10-19: Frågan har väckts i och med att en 15-åring och en 16-åring just nu utbildar sig till läkare i Sverige.
    Som en del i dagens läkarutbildning låter man studenter tidigt praktisera på läkarmottagningar.

" target="_blank">

Vad har detta med nått och göra då?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-21 23:32:33 följande:

På en svensk Internetsite sitter en amatör, uan att kunna svenska rekomendationer, lagstiftning eller praxis, och försöker lära profesionell vårdpersonal hur de ska agera vid olycker och kriser, se www.familjeliv.se/forum/thread/78261358-nar-ringer-du-112

Kanske ett brott mot kavcksalverialgen,  Lag (1960:409) om förbud i vissa fall mot verksamhet på hälso- och sjukvårdens område
Svar på tråden När ringer du 112 ?