Anonym (Ring) skrev 2018-01-19 21:17:28 följande:
Men dina "fåtal" saker är för mycket att göra innan man larmar. Det tar lång tid att gå igenom allt på din lista och ha pluggat färdigt till nödsamtalet. Under tiden avlider folk av inre blödningar som du inte kan göra något åt.
Tid till sjukhus är en oerhört prognostisk faktor. Ju snabbare de hamnar under professionell vård, desto högre överlevnad. På samma vis som tid till hjärtstartare (samt adrenalin) är viktigt vid ett hjärtstopp.. Ju snabbare rätt kompetens är på plats och ju snabbare de hamnar på akuten för omhändertagare, desto större är chansen till överlevnad.
De flesta med allvarliga inre blödningar är inte mmedvetslösa från början. De kanske är uppe och går och är i chock, samt bedömer att "det behövs inte hjälp".
Du måste bedöma dessa människors behov av vård innan de plötsligt kollapsar. Då hjäper inte stabilt sidoläge mycket om de skulle blött 3 liter i buken.När ringer du efter hjälp? Efter att de kollapsat eller direkt när du ovserverar en olycka? För att förbereda sjukhuset. Det är imme på akuten det största omhändertagandet skall vara..
Absolut korrekt.
Inre blödningar kan jag inte
åtgärda .... och är en person inte medvetslös eller pratar den och har den tagit ut sig ur bilen larmar man ju omgående. Man måste ju kolla upp hur många personer, bilar, vilka skador (bältesmärken etc.), fastklämda personer ....
de som jag har träffat efter olyckor var verkligen inte i behov av hjälp.
Om de har blött typ 3 liter i buken kan det handla sig om att bäckenet är skadat (instabilt fraktur) och det märker man ju. Då har den väldigt ont t.ex.
Stabilt sidoläge gör man ju bara om personen är medvetslös. Vid ett skadat bäcken är stabila sidoläget inte optimalt.
Skadat bäcket betyder att personen inte ska röra sig (samma som vid ryggskada) - om den är vaken.
Man kan stabilisera bäckenet med en "slinga" för att begränsa den inre blödningen.
Det som dock är viktigast är ju att man skickar hjälp så snabbt som möjligt efter larmningen. Om ambulansen behöver 20 min till olycksplatsen är det redan lång tid vad jag har hört. Men i Sverige förekommer längre tider tills ambulansen är på plats.