• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Katarina)

Jag såg något i ett inlägg om att koppla ur bilbatteriet efter en krasch. Jag måste fråga- när och hur gör man det? Jag har varit med om en bilolycka och jag vet att två män var framme och kopplade ur mitt batteri och har alltid undrat sen under vilka omständigheter man ska göra det.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-19 07:17:13 följande:
    Dags för fredagspopcorn!

Ge oss några tyska filmer att titta på.

Har du eller svensk 112 personal rätt avseende rekommendationer vid larmning i Sveriges?

Hur många ryggdunk och vad händer om man gör sex ryggdunk?
    Se här:

www.cederroth.com/se/produkt/first-aid-station/
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-19 21:00:54 följande:
    Och dessa fåtal saker är ju att bedöma medvetandegrad, skapa fri luftväg, kolla i munen, bedöma andningen, bedöma situationen/ läge, uttag ur en bil, ta av hjälmen på en motorcyklist.

Jag har alltid varit 100 % seriös och hänvisat till källor.
    Eller så ringer man och lägger ifrån sig telefonen och startar det man kan, samtidigt som signalen går fram till de som kan mer.
  • Ewald01
    Anonym (Katarina) skrev 2018-01-19 21:26:36 följande:

Jag såg något i ett inlägg om att koppla ur bilbatteriet efter en krasch. Jag måste fråga- när och hur gör man det? Jag har varit med om en bilolycka och jag vet att två män var framme och kopplade ur mitt batteri och har alltid undrat sen under vilka omständigheter man ska göra det.

När en airbag inte har utlöst kan det finnas risk att den utlöser i efterhand.

Risken är stor om det fanns förare och passagerare (som båda hade bilbälte på) och bara en airbag har utlöst.

D
    å finns det stor risk att den andra utlöser vid minsta berörningen och orsaker svåra skador hos den kvarsittande personen.

Annars är det även viktigt att koppla ur vatteriet för att begränsa brandrisken (om t.ex. bensin läcker ut). 

(Vissa (äldre) airbagsystem kan även aktiveras om batteriet är fr
    ånkopplat).

Det gör man när man är säkert p
    å att t.ex. räddningstjänsten inte behöver vissa funktioner som bara fungerar man batteriet (t.ex. säten som bara kan flyttas elektriskt).

Man börjar med att koppla ur minuspolen. Sen följer pluspolen. Viktigt att börja med minuspolen! 
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-19 21:50:03 följande:
    Eller så ringer man och lägger ifrån sig telefonen och startar det man kan, samtidigt som signalen går fram till de som kan mer.
    Allt beror på.

Vad jag minns s
    å hade just SOS larmet problem med att kunna ta emot SOS samtal. 
    Det är viktigt att t.ex. hjärtinfarktpatienter f
    år vård omgående.

Vad jag har för mig s
    å vill man ofta inte ha att man ringer 112 och sen ska man kolla upp ngt och kan inte svara på frågor. Då går det kanske inte fortare tills att man får hjälp utan hjärtinfarktpatienter måste kanske vänta 1 till 2 min tills att de får hjälp .... 

• Ewald01

När det gäller bilbatterier så kan en kortslutning (olycka) i vissa fal även orsaka övertryck i batteriet så att den spricker vad jag har förstått. Då är det svavelsyra som läcker ut.

I Sverige finns det ju även 1177. Dit kan man ringa när man är osäker om man ska ha en ambulans eller inte.

Men 112 ska man definitivt inte ringa i onödan. S
    å ringer man in ska man kunna svara på vissa frågor.

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-19 22:25:14 följande:
    Allt beror på.

Vad jag minns så hade just SOS larmet problem med att kunna ta emot SOS samtal. 
    Det är viktigt att t.ex. hjärtinfarktpatienter får vård omgående.

Vad jag har för mig så vill man ofta inte ha att man ringer 112 och sen ska man kolla upp ngt och kan inte svara på frågor. Då går det kanske inte fortare tills att man får hjälp utan hjärtinfarktpatienter måste kanske vänta 1 till 2 min tills att de får hjälp .... 

Ja, det beror på om man vill ha en grönsak eller inte efter man är klar.
    Svaret är ring direkt, så kan man ta beslutet på vägen vid obstruktion.

• Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-19 21:17:28 följande:
    Men dina "fåtal" saker är för mycket att göra innan man larmar. Det tar lång tid att gå igenom allt på din lista och ha pluggat färdigt till nödsamtalet. Under tiden avlider folk av inre blödningar som du inte kan göra något åt.

Tid till sjukhus är en oerhört prognostisk faktor. Ju snabbare de hamnar under professionell vård, desto högre överlevnad. På samma vis som tid till hjärtstartare (samt adrenalin) är viktigt vid ett hjärtstopp.. Ju snabbare rätt kompetens är på plats och ju snabbare de hamnar på akuten för omhändertagare, desto större är chansen till överlevnad.
    De flesta med allvarliga inre blödningar är inte mmedvetslösa från början. De kanske är uppe och går och är i chock, samt bedömer att "det behövs inte hjälp".

Du måste bedöma dessa människors behov av vård innan de plötsligt kollapsar. Då hjäper inte stabilt sidoläge mycket om de skulle blött 3 liter i buken.När ringer du efter hjälp? Efter att de kollapsat eller direkt när du ovserverar en olycka? För att förbereda sjukhuset. Det är imme på akuten det största omhändertagandet skall vara..
    Absolut korrekt.

Inre blödningar kan jag inte åtgärda .... och är en person inte medvetslös eller pratar den och har den tagit ut sig ur bilen larmar man ju omgående. Man måste ju kolla upp hur många personer, bilar, vilka skador (bältesmärken etc.), fastklämda personer .... 

de som jag har träffat efter olyckor var verkligen inte i behov av hjälp. 

Om de har blött typ 3 liter i buken kan det handla sig om att bäckenet är skadat (instabilt fraktur) och det märker man ju. D
    å har den väldigt ont t.ex.

Stabilt sidoläge gör man ju bara om personen är medvetslös. Vid ett skadat bäcken är stabila sidoläget inte optimalt.

Skadat bäcket betyder att personen inte ska röra sig (samma som vid ryggskada) - om den är vaken.

Man kan stabilisera bäckenet med en "slinga" för att begränsa den inre blödningen.

Det som dock är viktigast är ju att man skickar hjälp s
    å snabbt som möjligt efter larmningen. Om ambulansen behöver 20 min till olycksplatsen är det redan lång tid vad jag har hört. Men i Sverige förekommer längre tider tills ambulansen är på plats.

• Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-19 23:05:13 följande:

Ja, det beror på om man vill ha en grönsak eller inte efter man är klar.
    Svaret är ring direkt, så kan man ta beslutet på vägen vid obstruktion.

Operatören (som ju i regel inte är en sjuksköterksa) kan ju ändå inte veta hur det ser ut på plats. 

Det viktigaste är ju att skapa fri luftväg etc. ....

... eller ta av hjälmen hos en motorcyklist. 

De förklarar ju väldigt noga hur man ska gå till.

1. säkra olycksplatsen 2. gå fram till den skadade - prata med den ...

Är den medvetslös ska hjälmen av - omgående, oavsett vilken hjälm att det är och vad som står på den osv. .... de förklarar steg för steg:

Svar på tråden När ringer du 112 ?