• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-19 21:00:54 följande:
    Och dessa fåtal saker är ju att bedöma medvetandegrad, skapa fri luftväg, kolla i munen, bedöma andningen, bedöma situationen/ läge, uttag ur en bil, ta av hjälmen på en motorcyklist.

Jag har alltid varit 100 % seriös och hänvisat till källor.
    Nope, du har FEL FEL FEL!!!!! 
    Du har för det första inte direkt hänvisat till vetenskapliga källor! Youtube är ingen sån vettdu!

Sen var det fel igen! Du ska L-ABC, Kolla att det är säkert att vara i området och varna andra (under den tiden tar du självklart upp mobilen och larmar berättar var du är och vad som hänt, och talar om att nu går jag och kollar patienten/patienterna, operatören har tid att vänta) Andas patienten, inte, åtgärda. Ev starta HLR. Operatören har nu möjlighet att höra vad du gör och kan snabbt bedömma att det är allvarligt. Står du där och ruskar i nån fattar ju operatören att patienten inte svarar och troligen är medvetslös. Ambulans är nu på väg! Hör operatören att du pratar med någon, som sitter i bilen, då har den ändå skickat ambulansen. 

DU SKA VARKEN TA UT NÅN UR BILEN ELLER TA AV EN HJÄLM om det inte är så att bilen börjar brinna eller patienten har så dålig andning att den inte går att åtgärda i bilen, och inga hjälmar av så länge patienten andas. Kan du bekräfta?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-19 21:09:34 följande:
    Att man skapar fri luftväg innan man ringer (om man är ensam) har ju en medicinsk bakgrund.

I Sverige gör man exakt på samma sätt. Samma tillväggångssätt som i D och A.(se vad som står på first aid kitten)

www.cederroth.com/se/produkt/first-aid-station/

Ofta har redan 2 eller 3 minuter gått när man kommer fram till en olycka. Viktigast är det att börja med livsräddande åtgärder så snabbt som möjligt dvs omgående.

Att säkra olycksplatsen kommer förstås innan (varningsblinkers, reflexväst, varningstriangel). 
    Vad baserar du "oftast har redan 2 eller 3 minuter gått innan man kommer fram till en olycka" på? Vetenskap? Eller vad du tror?
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-20 07:51:13 följande:
    Jag kan bedömma om de andas med hjälmen på.
    Ewald01 skrev 2018-01-20 00:18:50 följande:

... sen får man inte blanda ihop "golden hour" och hur länge man kan vara utan andning.

Redan 5 minuter utan andning är väldigt problematiskt.

Golden hour betyder tiden från tidpunkten då olyckan har inträffat tills att patienten ligger på operationsbordet - om det finns allvarliga skador.

Här ska man ju minska transporttiden till sjukhuset. 

Just därför har man ju ofta ambulanshelikoptrar.

Men du jag vet vad golden hour är. Jag har jobbat med trauma i 20 år.

Och du...nu gör du då där igen, du kan inte låta bil eller så drivet du i alla trådar med oss. Vi är i Sverige
    Hur ofta hände det att motorcyklister/ mopedister kräkade eller inte klarade sig? Kvävade?

Att åka motorcykel verkar ju vara mindre vanligt i Sverige också. 

Sen verkar det ju finnas olika 
    åsikter (se länken från den där sjuksköterskan som skrev om "olika skolor").

Vi pratar om medvetslösa motorcyklister - är motorcyklisten inte medvetslös bestämmer ju den vad han eller hon vill ha hjälp med och vad man borde/ inte borde göra och till och med hur hjälmen fungerar osv.
  • Dame2017
    Anonym (Katarina) skrev 2018-01-19 21:26:36 följande:

Jag såg något i ett inlägg om att koppla ur bilbatteriet efter en krasch. Jag måste fråga- när och hur gör man det? Jag har varit med om en bilolycka och jag vet att två män var framme och kopplade ur mitt batteri och har alltid undrat sen under vilka omständigheter man ska göra det.

Räddningstjänsten kopplar alltid ur batteriet när de kommer fram. Ffa om det sitter folk kvar i bilen och man skall börja klippa. 
    Det är en rutin för dom. 
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-20 10:51:47 följande:
    Vad baserar du "oftast har redan 2 eller 3 minuter gått innan man kommer fram till en olycka" på? Vetenskap? Eller vad du tror?
    Ute på landet kan det vara så.

Ja, det fanns ju en film där polisen, brandk
    åren och ambulansen testade hur det fungerar.

P
    å en väg med många bilister stannade bara ett fåtal för att hjälpa. Man ringde inte heller nödnumret.

Se filmen (där de testade) som källa. Där kom de fram att det har g
    ått över 2 minuter tills att ngn stannade.

Kolla vid 1:50 t.ex.

Först den 20:de bilen stannade i testet:

• Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-19 22:25:14 följande:
    Allt beror på.

Vad jag minns så hade just SOS larmet problem med att kunna ta emot SOS samtal. 
    Det är viktigt att t.ex. hjärtinfarktpatienter får vård omgående.

Vad jag har för mig så vill man ofta inte ha att man ringer 112 och sen ska man kolla upp ngt och kan inte svara på frågor. Då går det kanske inte fortare tills att man får hjälp utan hjärtinfarktpatienter måste kanske vänta 1 till 2 min tills att de får hjälp .... 
    Källa på det? 

Du är ju bara dum i ditt resonamang. Så hur vet hjärtinfarktspatienten att de har en hjärtinfarkt? Skulle vilja påstå att 75% av patienter med ont i bröstet INTE har någon infarkt. Ska alla de gå föra trafikolyckan där random galning som kommer först till plats besätämmer sig för att leka hjälpte och INTE ringa innan man gjort en oproffessionell bedömning av skadeläget? 
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-20 10:38:40 följande:
    Visst, när du t.ex. har en situation som i videon som någon anmälde. Där kan man t.ex. utgå från döda eller så kommer man inte en åt de skadade utan verktyg från räddningstjänsten.

Annars kollar man alltid upp vad som har hänt och om en person andas.
    Eller så väljer man och ringa direkt och tar en dialog vid obstruktion, varför vänta med något så viktigt?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-19 23:03:34 följande:

När det gäller bilbatterier så kan en kortslutning (olycka) i vissa fal även orsaka övertryck i batteriet så att den spricker vad jag har förstått. Då är det svavelsyra som läcker ut.

I Sverige finns det ju även 1177. Dit kan man ringa när man är osäker om man ska ha en ambulans eller inte.

Men 112 ska man definitivt inte ringa i onödan. Så ringer man in ska man kunna svara på vissa frågor.

Det var en ny infallsvinkel. Ring 1177 och vänta i 40 minuter....grattis, du vann just en plats på dagis Ewald!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-19 23:20:19 följande:
    Absolut korrekt.

Inre blödningar kan jag inte åtgärda .... och är en person inte medvetslös eller pratar den och har den tagit ut sig ur bilen larmar man ju omgående. Man måste ju kolla upp hur många personer, bilar, vilka skador (bältesmärken etc.), fastklämda personer .... 

de som jag har träffat efter olyckor var verkligen inte i behov av hjälp. 

Om de har blött typ 3 liter i buken kan det handla sig om att bäckenet är skadat (instabilt fraktur) och det märker man ju. Då har den väldigt ont t.ex.

Stabilt sidoläge gör man ju bara om personen är medvetslös. Vid ett skadat bäcken är stabila sidoläget inte optimalt.

Skadat bäcket betyder att personen inte ska röra sig (samma som vid ryggskada) - om den är vaken.

Man kan stabilisera bäckenet med en "slinga" för att begränsa den inre blödningen.

Det som dock är viktigast är ju att man skickar hjälp så snabbt som möjligt efter larmningen. Om ambulansen behöver 20 min till olycksplatsen är det redan lång tid vad jag har hört. Men i Sverige förekommer längre tider tills ambulansen är på plats.
    Eller så ligger aortan och pyser, eller mjälten, eller kanske tom en lever. Dom kan du inte stabilisera
    Men du ringer alltså snabbare till 112 när du märker det är oskadade människor, när när folk sitter fastklämda i en bil. För då måste du slita upp kläderna och kolla om det finns märken efter bilbälte. Smart...eller inte....
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-19 23:25:24 följande:
    Operatören (som ju i regel inte är en sjuksköterksa) kan ju ändå inte veta hur det ser ut på plats. 

Det viktigaste är ju att skapa fri luftväg etc. ....

... eller ta av hjälmen hos en motorcyklist. 

De förklarar ju väldigt noga hur man ska gå till.

1. säkra olycksplatsen 2. gå fram till den skadade - prata med den ...

Är den medvetslös ska hjälmen av - omgående, oavsett vilken hjälm att det är och vad som står på den osv. .... de förklarar steg för steg:
    Vi har pratat om detta så många gånger Ewald! Vi är i Sverige, titta ut genom fönstret!!!! SVERIGE!!!!!!

Nä, operatören vet inte, men den fattar ganska snabbt, för den är väldigt VAN att hantera sånt här. TIll skillnad från DIG Ewald! 
Svar på tråden När ringer du 112 ?