Ewald01 skrev 2018-01-20 12:14:46 följande:
Medvetslöshet bedöms som fara för liv.
Men pratar du med en läkare kommer den att förklara det med de livsviktiga reflexerna - om patienten har kvar dem eller inte.
Ofta inte lätt att bestämma vad som nu är rätt för experterna heller. "Hur ska nu du kunna göra det".
Men vad Glasgow-Coma-Scale är för ngt det vet vi ju under tiden.
Jasså? Det beror väl ändå på varför man är medvetslös? Det är nu man måste tänka som vi proffs gör! Det handlar ju om vad man kan göra på plats och inte. Hur man hanterar varje individ utifrån misstänkta skador. Så länge man andas så är det "lungt". Som random lekman kan man inte göra så mkt mer. Jag som ambualnssjuksköterska kan sen bedömma och behandla! Och hantera nacke, luftväg mm som ett proffs. Något du aldrig kommer kunna göra. Därför skall alla patienter sitta kvar i bilen så länge de har en fri luftväg och andas själv (eller får hjälp att hålla den fria luftvägen) och bilen inte börjar brinna. Sen får man reevlauera och då kan man rådgöra med 112 operatören. OK?
Som expert bedömmer jag patientens andning, dels genom att se, lyssa och känna, dels genom att ta en saturation, där kan jag tillföra syrgas. Jag bedömmer cirkulation genom att se, känna och tar BT, kopplar upp hjärtövervak, kapillär återfyllnad etc. Medvetandet kan jag bedömma genom att kontrollera pupiller, blodsocker, reaktion. Försöker jag sätta en svalgtub så märks det snabbt hur djupt medvetslös patienten är. Vi gör en snabb bedömning om patienten kräver snabbt eller säkert urtag. Medvetslös kommer vi ta ut snabbt. Med hjälpmedel, för att kunna åka snabbt.
Så, jo, vi har som expreter mkt större möjlgheter att skaffa en bra bild över patientens skador. Vi kan aldrig veta exact, men erfarenhet och undersökning skapar en god bild. Frågor på det?
För dig som lekman har inte GCS något värde. Andas eller inte. Det är bara det du ska bry dig om.