• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-20 11:25:11 följande:
    Så du baserar allt på att det kan ta tid att komma fram till 112? För att det har hänt några få gånger?  
    Självklart skall fler utbildas i HLR, men det hjälper ju inte om de inte får uppdatera sin utbildning efter några år. Som du, som gått för länge sen och sen sitter på youtube....då blir det tokigt. Då är det faktiskt bättre att ringa, få hjälp över telefonen. Har man varit med om en bilolycka och det krävs HLR, då är risken att överleva mkt mkt mkt minimal. Det vet du va? Om det inte är så att olyckan är mkt lindring och den har hänt pga att den som körde fick en hjärtstopp av medicinsk orsak. 
    Du ska LARMA och påbörja larmsamtalet så löser man saker under tiden. Man kan peta upp en haka och prata i telefon samtidigt. 
    .... och uttag ur bilen?

Gör man det aldrig i Sverige?

Vad innebär det nu om risken att överleva är liten? Ska man nu göra HLR eller inte p
    å en sådan människa? Vad rekommenderar du?

Du m
    åste ju faktiskt ta ut den - om den inte är fastklämd.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-20 11:48:56 följande:
    .... och uttag ur bilen?

Gör man det aldrig i Sverige?

Vad innebär det nu om risken att överleva är liten? Ska man nu göra HLR eller inte på en sådan människa? Vad rekommenderar du?

Du måste ju faktiskt ta ut den - om den inte är fastklämd.
    Nä, inte så länge de inte är extrem fara för liv. I Sverige inser man vikten av att man tar ur på rätt sätt och överlåter det därmed till proffsen! 

Klart man ska göra HLR! Och eftersom det är extrem fara för liv, om patienten inte har cirkulation, då drar man ut den efter bästa förmåga. Snabbt som busen! 
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-20 11:25:52 följande:
    Nä, jag är kvinna och kan göra flera saker samtidigt
    Det krävs ju aktiv hjälp!

"att enbart hålla hand räcker inte - aktiv hjälp behövs"

Läs artikeln Glad

www.lokalkompass.de/wattenscheid/ratgeber/internationaler-erste-hilfe-tag-haendchenhalten-reicht-nicht-aktive-hilfe-ist-angesagt-d342154.html

?Wir sehen es einfach zu selten, dass die Menschen vor Ort mehr machen als Händchenhalten. Das ist zwar besser als nichts, aber wir würden uns doch deutlich mehr wünschen?, sagt Thorsten Schleifer, Kreisverbandsarzt des örtlichen Roten Kreuzes und als Notarzt im Rettungsdienst der Stadt Bochum aktiv."

Akutläkarna vill se mer än att enbart hålla hand. (men att hålla hand är förstås bättre än att göra ingenting alls).

Die juristische Seite ist klar: ?Der Laie hat keine Verpflichtung, eine ihm fachfremde medizinische Maßnahme korrekt auszuführen?, sagt Notfall-Experte Thorsten Schleifer. ?Er hat aber die Verpflichtung, etwas zu tun.?

Juridiskt gäller: Lekmän har ingen skyldighet att utföra medicinsk hjälp fackmässigt, men lekmän har skyldighet att göra ngt.

Samma sak som läkarna och sanitäter i Österrike säger.
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-20 11:56:23 följande:
    Nä, inte så länge de inte är extrem fara för liv. I Sverige inser man vikten av att man tar ur på rätt sätt och överlåter det därmed till proffsen! 

Klart man ska göra HLR! Och eftersom det är extrem fara för liv, om patienten inte har cirkulation, då drar man ut den efter bästa förmåga. Snabbt som busen! 
    Så inget uttag heller om bensin läcker ut?  Om personen hotas av att dö av aspiration? Om bilen röker och kanske börja brinna? Om bilen brinner?....
  • Ewald01

Ring 112 - om hjälp behövs Flört

Beror ju alltid hur man bedömer situationen Skrattande

• Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-20 11:56:23 följande:

Medvetslöshet bedöms som fara för liv.

Men pratar du med en läkare kommer den att förklara det med de livsviktiga reflexerna - om patienten har kvar dem eller inte. 

Ofta inte lätt att bestämma vad som nu är rätt för experterna heller. "Hur ska nu du kunna göra det".

Men vad Glasgow-Coma-Scale är för ngt det vet vi ju under tiden.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-20 11:59:59 följande:
    Det krävs ju aktiv hjälp!

"att enbart hålla hand räcker inte - aktiv hjälp behövs"

Läs artikeln Glad

www.lokalkompass.de/wattenscheid/ratgeber/internationaler-erste-hilfe-tag-haendchenhalten-reicht-nicht-aktive-hilfe-ist-angesagt-d342154.html

?Wir sehen es einfach zu selten, dass die Menschen vor Ort mehr machen als Händchenhalten. Das ist zwar besser als nichts, aber wir würden uns doch deutlich mehr wünschen?, sagt Thorsten Schleifer, Kreisverbandsarzt des örtlichen Roten Kreuzes und als Notarzt im Rettungsdienst der Stadt Bochum aktiv."

Akutläkarna vill se mer än att enbart hålla hand. (men att hålla hand är förstås bättre än att göra ingenting alls).

Die juristische Seite ist klar: ?Der Laie hat keine Verpflichtung, eine ihm fachfremde medizinische Maßnahme korrekt auszuführen?, sagt Notfall-Experte Thorsten Schleifer. ?Er hat aber die Verpflichtung, etwas zu tun.?

Juridiskt gäller: Lekmän har ingen skyldighet att utföra medicinsk hjälp fackmässigt, men lekmän har skyldighet att göra ngt.

Samma sak som läkarna och sanitäter i Österrike säger.
    Vem pratar om att hålla handen? Nu är du allt ute och flyger på riktigt Ewald! Jag kan prata och skapa fri luftväg samtidigt. Bluetooth i örat Har du skaffat nåt sånt än?

Och du vet SVERIGE!!!!! Nog för att jag är kvinna, men min tyska är inte den bästa, hahaha!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-20 12:09:01 följande:

Ring 112 - om hjälp behövs Flört

Beror ju alltid hur man bedömer situationen Skrattande

För information så ringer folk 112 pga stukade fötter, ont i magen sen 5 dagar och nu ooooorkar jag inte mer. Feber sen några timmar utan annan påverkan. Ja om du visste.....

Men vi vet att du hellre riskerar liv än ringer 112, så så är det med det! Du är FARLIG Ewald!!! Fattar du det?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-20 12:14:46 följande:
    Medvetslöshet bedöms som fara för liv.

Men pratar du med en läkare kommer den att förklara det med de livsviktiga reflexerna - om patienten har kvar dem eller inte. 

Ofta inte lätt att bestämma vad som nu är rätt för experterna heller. "Hur ska nu du kunna göra det".

Men vad Glasgow-Coma-Scale är för ngt det vet vi ju under tiden.
    Jasså? Det beror väl ändå på varför man är medvetslös? Det är nu man måste tänka som vi proffs gör! Det handlar ju om vad man kan göra på plats och inte. Hur man hanterar varje individ utifrån misstänkta skador. Så länge man andas så är det "lungt". Som random lekman kan man inte göra så mkt mer. Jag som ambualnssjuksköterska kan sen bedömma och behandla! Och hantera nacke, luftväg mm som ett proffs. Något du aldrig kommer kunna göra. Därför skall alla patienter sitta kvar i bilen så länge de har en fri luftväg och andas själv (eller får hjälp att hålla den fria luftvägen) och bilen inte börjar brinna. Sen får man reevlauera och då kan man rådgöra med 112 operatören. OK?

Som expert bedömmer jag patientens andning, dels genom att se, lyssa och känna, dels genom att ta en saturation, där kan jag tillföra syrgas. Jag bedömmer cirkulation genom att se, känna och tar BT, kopplar upp hjärtövervak, kapillär återfyllnad etc. Medvetandet kan jag bedömma genom att kontrollera pupiller, blodsocker, reaktion. Försöker jag sätta en svalgtub så märks det snabbt hur djupt medvetslös patienten är. Vi gör en snabb bedömning om patienten kräver snabbt eller säkert urtag. Medvetslös kommer vi ta ut snabbt. Med hjälpmedel, för att kunna åka snabbt. 

Så, jo, vi har som expreter mkt större möjlgheter att skaffa en bra bild över patientens skador. Vi kan aldrig veta exact, men erfarenhet och undersökning skapar en god bild. Frågor på det?

För dig som lekman har inte GCS något värde. Andas eller inte. Det är bara det du ska bry dig om. 
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-20 12:15:26 följande:
    Vem pratar om att hålla handen? Nu är du allt ute och flyger på riktigt Ewald! Jag kan prata och skapa fri luftväg samtidigt. Bluetooth i örat Har du skaffat nåt sånt än?

Och du vet SVERIGE!!!!! Nog för att jag är kvinna, men min tyska är inte den bästa, hahaha!
    Men att "ta handen" på den som är skadad och köra snälla berörningar t.ex. vid axeln eller armen, det gör man väl också i Sverige. (du minns ju hjärtinfarktpatienten).

Det skapar förtroende och lugnar personen och kroppen mår faktiskt bra av det. Tror man aktiverar vissa hormoner som gör att man mår bättre. Flört

Men i Sverige verkar man tycka samma sak.

bara visas det inte i samband med t.ex. en hjärtinfarkt eller en bilolycka. Men man måste sätta ihop puzzlebitarna.

Svar på tråden När ringer du 112 ?