• Svar på tråden Vad tycker du om feminism?
  • Physalis
    Digestive skrev 2017-12-22 00:22:47 följande:

Det duger såklart gott och väl men att även specificera vilken feministisk ideologi man ställer sig bakom samt lyfta fram enskilda politiker som man anser vettiga i ämnet (via exempelvis valsedeln) hjälper också ens sak, precis som att vara mer specifik och lyfta fram vettiga politiker i den allmänna debatten (som exempelvis här).

Att tillhöra en politisk oppositionsrörelse på folklig nivå är inte direkt krävande, speciellt inte när man redan har för vana att diskutera i internetforum. Mycket handlar ju om att sätta bollar i rullning och om att ge luft under vingarna, resten kan politikerna som bara väntar på tillfället göra.

I övrigt så tvivlar jag inte alls på dina insatser som människa, bara så du inte tror att jag på något vis dömer dig. Jag själv har ju en väldigt bekväm position, som är en aktiv anarkafeminist här och nu.  Att arbeta direkt med folkrörelsen har sina fördelar, speciellt för den late...

Jag tycker du skriver mycket intressant, speciellt intressant är dina förklaringar av de olika inriktningarna.

Dock håller jag fortfarande inte med om att man måste kalla sig feminist. Jag är fullt nöjd med att ha värderingar som av vissa klassas som feministiska. För mig är det bara självklarheter.

Jag tror inte att du dömmer mig. Min poäng var mer att det är lätt att kalla sig feminist, det är hårt arbete att ifrågasätta och motarbeta saker man anser förhindrar jämställdhet. Jag vill hävda att den som endast gör det senare gör lika mycket gott som den som gör båda två. Jag vill också hävda att den som gör det första men inte det andra gör lika lite som den som gör varken eller.
    Korrekturläser som en kratta
  • Digestive
    Physalis skrev 2017-12-22 01:08:04 följande:
    Jag tycker du skriver mycket intressant, speciellt intressant är dina förklaringar av de olika inriktningarna.

Dock håller jag fortfarande inte med om att man måste kalla sig feminist. Jag är fullt nöjd med att ha värderingar som av vissa klassas som feministiska. För mig är det bara självklarheter.

Jag tror inte att du dömmer mig. Min poäng var mer att det är lätt att kalla sig feminist, det är hårt arbete att ifrågasätta och motarbeta saker man anser förhindrar jämställdhet. Jag vill hävda att den som endast gör det senare gör lika mycket gott som den som gör båda två. Jag vill också hävda att den som gör det första men inte det andra gör lika lite som den som gör varken eller.
    Jag förstår dig och visst gör det gott. Det är väl jag som är väldigt angelägen med att de ~75% av befolkningen som idag tar avstånd från feminism faktiskt ska få den feministiska politik som de demokratiskt förtjänar och vill ha. För jag tror inte att vi kan ändra på attityder bortom folkets villkor.

Det ska kännas bra att kalla sig för feminist. Det är ett av våra västerländska och allra djupaste kulturarv som det bygger på och det ska inte kännas som ett ok att behöva bära. Men så länge folket bara ser hur Kakan Hermansson och Lady Dahmer sitter på axlarna så fort som feminism nämns, så blir det givetvis tungt.

Det är synd med viss skamm att det ska behöva vara såhär.
  • Digestive
    Naruto91 skrev 2017-12-22 00:42:28 följande:

Folk får tro på vad de vill. Det som jag motsätter mig är bristen på kritiskt tänkande och indoktrinering. Det finns exempelvis inget vetenskapligt bevis för att "patriarkatet" eller "strukturer" existerar och ändå propageras detta som om det vore den ultimata sanningen.

Ingen feminist behöver köpa idéen om ett "Patriarkat". Det är en radikalfeministisk tes och det finns flertalet feministiska ideologier som inte har någon som helst koppling till radikalfeminism, till med helt oförenliga ideologier.

Har du exempelvis hört Paula Bieler (SD) - som är en uttalad särartsfeminist -hänvisa till "Patriarkatet" eller ens kunna föreställa dig en sverigedemokrat hänvisa till "Patriarkatet"? Skulle inte tro det.

Äpplen. Päron. Och radikalfeminism kan väl ses som en övermogen banan, även om det inte är fel på hela klasen.

Och nej, jag är inte sverigedemokrat men jag kan uppskatta vederbörande som politiker. Ingen har rört om i dagens politiska feministgrytan som hon har gjort och det får hon gärna fortsätta med.
  • Anonym (Rättskämpe)

Feminism är en ondskefull ideologi som går  ut på att polarisera och skapa grupperingar där den egna gruppen ses som överlägsen. I det här fallet handlar det om kvinnor som ska se sig själva som överlägsna.

Feminismen kan jämföras med nazismen. De är två likvärdiga människofientliga ideologier. Tyvärr finns det några troll här på forumet som håller på och försöker få feminismen att se "moderat" ut. Man ältar på om hur alla innerst inne är feminister och hur alldagligt det är så att folk inte ska se genom lögnerna och upptäcka vilken hatfylld ideologi det är. Feminism måste bekämpas, gång på gång. Precis som nazism, fascism och annan rasistisk ideologi.

• Anonym (Rättskämpe)
    Digestive skrev 2017-12-22 03:17:51 följande:
    Jag förstår dig och visst gör det gott. Det är väl jag som är väldigt angelägen med att de ~75% av befolkningen som idag tar avstånd från feminism faktiskt ska få den feministiska politik som de demokratiskt förtjänar och vill ha. För jag tror inte att vi kan ändra på attityder bortom folkets villkor.

Det ska kännas bra att kalla sig för feminist. Det är ett av våra västerländska och allra djupaste kulturarv som det bygger på och det ska inte kännas som ett ok att behöva bära. Men så länge folket bara ser hur Kakan Hermansson och Lady Dahmer sitter på axlarna så fort som feminism nämns, så blir det givetvis tungt.

Jag förstår dig och visst gör det gott. Det är väl jag som är väldigt angelägen med att de ~75% av befolkningen som idag tar avstånd från nazism faktiskt ska få den nazistiska politik som de demokratiskt förtjänar och vill ha. För jag tror inte att vi kan ändra på attityder bortom folkets villkor.

Det ska kännas bra att kalla sig för nazist. Det är ett av våra västerländska och allra djupaste kulturarv som det bygger på och det ska inte kännas som ett ok att behöva bära. Men så länge folket bara ser hur Adolf Hitler och Benito Mussolini sitter på axlarna så fort som nazism nämns, så blir det givetvis tungt.

Hör du hur du själv låter?
  • Naruto91
    Digestive skrev 2017-12-22 03:32:19 följande:
    Ingen feminist behöver köpa idéen om ett "Patriarkat". Det är en radikalfeministisk tes och det finns flertalet feministiska ideologier som inte har någon som helst koppling till radikalfeminism, till med helt oförenliga ideologier.

Har du exempelvis hört Paula Bieler (SD) - som är en uttalad särartsfeminist -hänvisa till "Patriarkatet" eller ens kunna föreställa dig en sverigedemokrat hänvisa till "Patriarkatet"? Skulle inte tro det.

Äpplen. Päron. Och radikalfeminism kan väl ses som en övermogen banan, även om det inte är fel på hela klasen.

Och nej, jag är inte sverigedemokrat men jag kan uppskatta vederbörande som politiker. Ingen har rört om i dagens politiska feministgrytan som hon har gjort och det får hon gärna fortsätta med.
    Nej, fast det är just radikalfeminism och radikalfeministiska idéer som propageras i de flesta offentliga sammanhang som om det vore obestridlig fakta.
  • Anonym (Rättskämpe)
    Naruto91 skrev 2017-12-22 11:07:52 följande:
    Nej, fast det är just radikalfeminism och radikalfeministiska idéer som propageras i de flesta offentliga sammanhang som om det vore obestridlig fakta.
    Ja det är ju väldigt naivt att hålla på och försöka förklara att feminismen nog är jätte trevlig med socker på toppen om man glömmer bort extremisterna. Det är ju extremisterna som drar i trådarna och bestämmer.
  • Digestive
    Anonym (Rättskämpe) skrev 2017-12-22 09:14:54 följande:

Feminism är en ondskefull ideologi som går  ut på att polarisera och skapa grupperingar där den egna gruppen ses som överlägsen. I det här fallet handlar det om kvinnor som ska se sig själva som överlägsna.

Feminismen kan jämföras med nazismen. De är två likvärdiga människofientliga ideologier. Tyvärr finns det några troll här på forumet som håller på och försöker få feminismen att se "moderat" ut. Man ältar på om hur alla innerst inne är feminister och hur alldagligt det är så att folk inte ska se genom lögnerna och upptäcka vilken hatfylld ideologi det är. Feminism måste bekämpas, gång på gång. Precis som nazism, fascism och annan rasistisk ideologi.

Det är fantastiskt vad folk kan få för sig när fantasin får löpa fritt. Vågar jag be om källor? Jag tror att jag väntar med det.

Feminism består idag av omkring 10 olika - på sina håll extremt olika - ideologier. Återkom när du har bekantat dig med dessa och förklara sedan vilken du anser motsvara rasistisk ideologi.

Med den nödvändiga uppgiften så kanske du lär dig någonting på vägen.
    Anonym (Rättskämpe) skrev 2017-12-22 09:17:32 följande:
    Jag förstår dig och visst gör det gott. Det är väl jag som är väldigt angelägen med att de ~75% av befolkningen som idag tar avstånd från nazism faktiskt ska få den nazistiska politik som de demokratiskt förtjänar och vill ha. För jag tror inte att vi kan ändra på attityder bortom folkets villkor.

Det ska kännas bra att kalla sig för nazist. Det är ett av våra västerländska och allra djupaste kulturarv som det bygger på och det ska inte kännas som ett ok att behöva bära. Men så länge folket bara ser hur Adolf Hitler och Benito Mussolini sitter på axlarna så fort som nazism nämns, så blir det givetvis tungt.

Hör du hur du själv låter?
    Härmed döper jag den här debattekniken till "Klippa & Klistra".

Du skulle alltså ha nått ut med ett slags budskap genom att byta ut ord lite hur som helst? Jag undrar sannerligen vilken målgrupp du vänder dig till.

• Anonym (Rättskämpe)

Att du kallar alla som inte tycker om feminism för idioter lär inte få över nån på din sida. Feminismen är den enda "rumsrena" ideologin som delar upp människor i olika grupperingar och rangordnar dom. Den är fullt jämförbar med nazismen och borde inte vara "rumsren".

• Dr Nail

Män och kvinnor är fundamentalt olika. Likvärdiga, men olika. De ska ha olika funktioner i samhället, och på så sätt bygga samhället tillsammans och komplettera varandra. Det faktum att den feministiska ideologin förnekar dessa olikheter kommer att bli dess död. Ideologin är onaturlig.

Svar på tråden Vad tycker du om feminism?