Feminism
Ja eller nej?
Ja eller nej?
Ok. Det håller jag med om.
Det tror inte jag heller och långt ifrån alla skulle kunna benämnas som radikalfeminister. Partiet är dock radikalfeministiskt.
Jag är för total ideologidöd. Som individualanarkist återfinns min samhällsmodell mellan öronen och ingen annanstans. Vi lever dock inte i ett samhällssystem som ger utrymme för ideologidöd och inflytande samtidigt. Jag har gärna det inflytandet som jag kan få över tillvaron - i en representativ demokrati och i ett politiskt landskap där särskilda ideologier praktiseras. Varför jag finner mig i saken och förhåller mig till den verkligheten så gott det går. För någonting annat vore tyvärr bara meningslös eskapism, i min mening, och att lämna över makten till vem som helst.
Så nej, jag är inte nöjd och belåten med att kategorisera människor utifrån ideologier. Jag förstår dock varför det är nödvändigt att göra så och förstå aktuella ideologier, i vårt samhälle. Då det är olika ideologier som styr samhället och influerar det på en fundamental nivå.
Det hade helt klart varit intressant att möta dem i debatt och nog så nyttigt i allmänhet. Får se vad som händer nu när jag börjar studera på högskola, det kanske sätter något större i rullning.
Tack!
Jordan Peterson och Ivar Arpi (Svenska Dagbladet)