KlunsSmurfen skrev 2018-01-05 17:48:21 följande:
Länka till forskning som säger att vi bara "tror".
Fast jag sa aldrig att forskningen säger att de bara *tror*. Däremot kommer de ju fram till nya saker ganska ofta, vilket gör att det inte finns EN allenarådande sanning kring alla problem.
Det fanns ju inte såna riskaktiviteter på stenåldern, fallskärmshoppning är en uppfinning och en samhällskonstruktion men är det en samhällskonstruktion att män i högre grad väljer dem?
Naturligtvis fanns det riskaktiviteter även då, avsevärt värre sådana t o m, än idag. Det KAN vara konstruerat, ja - poängen är att vi inte VET exakt till vilken grad det är det, därför måste vi vara öppna - forskarna är ju det, varför kommer inte ni biologister med i matchen?
Detsamma gäller tjejer, det är skillnad på något man föredrar och prioriterar pg.a. biologi redan som barn och det som kommer med uppfostran och andra intryck. Ska man uppfostra en tjej till att bli en vuxen kvinna kan man inte behandla dem som en svag liten flicka, detsamma gäller män.
Det tror jag inte att någon har påstått heller. Här gäller det givetvis att balansera sätten vi behandlar pojkar och flickor på över könsgränserna. Men som motreaktion till *res dig upp* går ju tankarna, åtminstone på det teoretiska planet, till *hur gick det? Vill du ha en kram?* Fullt naturligt, så länge man inte agerar på ett för svartvitt vis när man har hand om barn.
Forskningen talar för att det finns biologiska skillnader och det finns en hel del forskning och fakta om hur olika hormoner påverkar oss. Hävdar man alla skillnaderna är en samhällskonstruktion förnekar man fakta. Man måste ju också inbilla sig att alla föräldrar följer könsnormer och uppfostrar sina barn exakt lika.
Medan den också påvisar hur vi tidigt tar efter och anpassar oss efter andra och vad dessa andra också förmedlar till oss. Att alla skillnader skulle vara en samhällskonstruktion vet jag ingen som påstår - däremot vill man ju öppna upp folks ögon för att ANNAT, inte bara biologi alltså, som man lärt ut historiskt, kan spela roll - som miljö, sociologi, traditioner, osv. Alla fostrar nog inte sina barn lika, nej, men det är ju helheten man tittar på.
Man får hitta en balans mellan det biologiska och samhället/kulturen som är bra för människor
Detta håller jag däremot med om.
"Det är bl a därför det heter *detta är vad jag/vi TROR på* i t ex politiska sammanhang."
Det är bl a därför det heter *detta är vad jag/vi TROR INTE på* i t ex politiska sammanhang. Precis som radikalfeminister som hävdar att det biologiska är knappt märkbart och allt är en samhällskonstruktion och könsroller.
Same, same. Hävdar de? Det var något nytt. Jag tolkar det som sagt som att de vill ta in flera och nyare komponenter till diskussionen. Dem jag känner personligen säger som jag själv: eftersom vi inte vet till vilken grad biologi/arv påverkar, så kan vi inte vänta utan måste ge alla chansen nu (läs: män tar hand om barn, kvinnor är VD:ar, osv).