• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Wind Up Toy
    Sabinac skrev 2018-03-21 16:43:08 följande:

Jag är så lättad idag! Fick resultatet från vårat NIPT prov idag i brevlådan och de meddelade att allt var normalt. Jag har varit så orolig sen vi var på kub och fick lite sämre sannolikhet på trisomi 21. Varit orolig att bebisen inte ska må bra osv men är så lättad nu. Har nytt ultraljud på fredag och hoppas att allt fortfarande ser bra ut även då.

Åh vilket härligt besked!!!!

Ska lämna prov för nipt på måndag och det här var precis vad jag behövde läsa. har varit några tuffa dagar sedan kub vi fick 1 på 52 risk.

Vi har haft en tuff resa och väntat på provsvar nästan hela grav av olika anledningar de hittade protein i urin ett för någon vecka sedan och fick lämna odling då mitt blodtryck stigit. Som tur var visade proverna då ingenting.

Nu sitter jag och hoppas på att siffrorna på kub blev så dåliga för att jag snart är 40 och överviktig.

Så frustrerande när en inte kan påverka alls.

Vi har inte gått ut med något än förutom till några få. Men kan knappt dölja längre har ju inga kläder som sitter löst
  • Johannana

Igår fick jag svar från Nipt. Fick erbjudande om att delta i en studie kring det efter KUB (visade 1:20 000) och vi hakade på. Alla provsvar var jättebra och visar på låg sannolikhet. Även om vi fick bra resultat på KUB så är jag otroligt lättad nu :) Fick även reda på att vi väntar en liten pojke <3

• Tokmamma

Är det någon som har känt foster rörelser ännu?

Jag minns inte vilken vecka jag kände det första gången med mina två tidigare.

• Nostalgity

Vecka 16 idag, yeey!

Blir galen på dessa toalettbesök på nätterna! Trodde dom skulle avta?! Gör mig sjukt trött om dagarna och lättretlig.

När jag ligger på rygg på morgonen så känner jag livmoderns kant precis nedanför där min navel slutar, har en.... Kan inte kalla det kula direkt, utan mer som ett farthinder eller som en leverformad hård utbuktning som sitter precis under naveln, antar att det är livmodern jag känner haha.

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Smka
    Tokmamma skrev 2018-03-24 17:48:48 följande:

Har inte känt något och kommer inte exakt ihåg när jag kände rörelser förra gången men tror att det borde vara typ snart vet att det var flera veckor innan rul iaf men kan såklart komma ihåg fel. Så hoppas den där inne snart ger sig till känna =)
  • Smka
    Nostalgity skrev 2018-03-24 19:09:15 följande:

Vecka 16 idag, yeey!

Blir galen på dessa toalettbesök på nätterna! Trodde dom skulle avta?! Gör mig sjukt trött om dagarna och lättretlig.

När jag ligger på rygg på morgonen så känner jag livmoderns kant precis nedanför där min navel slutar, har en.... Kan inte kalla det kula direkt, utan mer som ett farthinder eller som en leverformad hård utbuktning som sitter precis under naveln, antar att det är livmodern jag känner haha.

Ja det är så sjukt störande. Och däremellan blir jag väckt av ett barn som söker närhet. Hade en patient häromdagen som tyckte det var besvärligt för han fick gå upp tre gånger per natt och kissa och tyst för mig själv tänkte jag "bara tre!!!" =p. Kissar iof väldigt mycket på dagarna också, störigt när man inte är hemma.
  • emhu

Jag är ganska säker på att jag kände bebis för första gången häromdagen. Idag har jag också känt som om något tumlar runt långt ner i magen. Intalar mig att det är bebis i alla fall...får min oro att försvinna :) 14+3 idag.
  • Sabinac
    Wind Up Toy skrev 2018-03-24 10:21:21 följande:

Åh vilket härligt besked!!!!

Ska lämna prov för nipt på måndag och det här var precis vad jag behövde läsa. har varit några tuffa dagar sedan kub vi fick 1 på 52 risk.

Vi har haft en tuff resa och väntat på provsvar nästan hela grav av olika anledningar de hittade protein i urin ett för någon vecka sedan och fick lämna odling då mitt blodtryck stigit. Som tur var visade proverna då ingenting.

Nu sitter jag och hoppas på att siffrorna på kub blev så dåliga för att jag snart är 40 och överviktig.

Så frustrerande när en inte kan påverka alls.

Vi har inte gått ut med något än förutom till några få. Men kan knappt dölja längre har ju inga kläder som sitter löst

Vad skönt att det kändes bra för dig att läsa. Vi fick en sannolikhet på 1:355, men jag är bara 26 år så jag ändå oro och fundersamhet vad siffran berodde på. Jag är inte överviktig heller. Men hade ett andra ultraljud igår och då frågade jag lite gällande kub och nipt.. just gällande de oros dagarna man ändå gick runt och grubblade. Både tiden mellan provtagning men också tiden tills man fick resultatet. Och hon sa att det behövde inte bero på något speciellt egentligen utan det var en sammanräkning av flera orsaker som gjorde att just den siffran kom fram.

Jag har gjort kub på alla mina barn men om vi mot förmodan skulle få ett fjärde barn i framtiden så kommer jag nog avstå från kub. Det gav mig bara stress och oro utifrån en sannolikhets siffra. Och för min egen del så även om vi hade fått svar att barnet skulle ha downs så var jag helt inställd på att ändå fullfölja graviditeten och utgå ifrån barnets behov från start.

Jag hoppas ni inte behöver vänta allt för länge på erat nipt resultat sedan och att ni får ett bra besked!
  • Sabinac

Jag tror jag har anat någon rörelse de senaste 2-3 dagarna. I min första graviditet kände jag rörelser straxt efter v 20 tror jag. Och förra graviditeten i ca v 15.
  • Tokmamma

Imorse träffade jag min läkare pga risker i mitt arbete.

Jag arbetar på en särskola med utåtagerande elever.

Min chef står bakom mig och har föreslagit graviditetspenning för flera veckor sedan men jag har inte velat/tvekat. Nu fick jag hårda bud. Fram till vecka 20 får jag arbeta men inte mer. Det känns skönt att någon annan har bestämt åt mig.

Läkaren tyckte att detta är inget vi chansar med och om fk inte beviljar detta sjukskriver hon mig.

Behövde bara ventilera mig lite.

Svar på tråden BF September 2018