• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • emhu

Hur känner ni nu när ni har passerat kub och allt såg bra ut? Har ni kunnat släppa oron (om ni varit oroliga alltså)?

Jag har försökt slappna av lite men ibland blir jag helt panikslagen och är säker på att bebis dött. Detta trots att jag kräks nästan dagligen...får nog ringa och boka en tid hos kuratorn tror jag...

• Mimi93

Jag har varit på KUB och allt såg bra ut men känner precis som dig. Vissa dagar blir jag så rädd för att det ska hända något. Nu när det verkligen har sjunkit in att jag ska bli mamma vill jag ju inte gå runt och vara orolig hela tiden.

Kändes så overkligt att handla mammabyxor idag haha

• Johannana
    emhu skrev 2018-03-16 11:44:09 följande:

Hur känner ni nu när ni har passerat kub och allt såg bra ut? Har ni kunnat släppa oron (om ni varit oroliga alltså)?

Jag har försökt slappna av lite men ibland blir jag helt panikslagen och är säker på att bebis dött. Detta trots att jag kräks nästan dagligen...får nog ringa och boka en tid hos kuratorn tror jag...

Jag gjorde KUB i v12, är i v15 nu. Efter det kände jag mig lugn fram till i måndags, då jag började blöda (hade blödningar mellan v6-v10). Då blev jag helt livrädd och det har inte slutat heller. Men gjorde ultraljud hos BM idag och det lilla pyret skuttade runt och levde loppan :) Så nu känns det bättre igen.
  • Hellan
    emhu skrev 2018-03-16 11:44:09 följande:

Jag har inte kunnat släppa oron helt. Lite orolig över att det trots allt kan vara något fel fast låg sannolikhet (fast att jag helatiden vetat att det inte är någon garanti). Nu har jag haft magsjuka och kräkts på helt tom mage i ca10 H och efter kräkningarna har jag haft smärtor i livmoder var säker på att jag skulle kräka ut det lilla livet, så nu längtar jag till nästa bm besök då vi ska få lyssna på hjärtat, då filuren vid första kub(för kort gången) var extremt rörlig och inte lika rörlig vad jag tycker vid andra kub fast bm sa att det var en livlig sak.
  • emhu
    Johannana skrev 2018-03-16 16:45:35 följande:

Jag gjorde KUB i v12, är i v15 nu. Efter det kände jag mig lugn fram till i måndags, då jag började blöda (hade blödningar mellan v6-v10). Då blev jag helt livrädd och det har inte slutat heller. Men gjorde ultraljud hos BM idag och det lilla pyret skuttade runt och levde loppan :) Så nu känns det bättre igen.

Åh nej...blod är ju det sista man vill uppleva men så skönt att allt såg bra ut i alla fall! Hoppas att det slutar snart och att det fortsätter så för dig. Kunde dom inte se någon anledning till att du blöder?
  • Johannana
    emhu skrev 2018-03-16 17:25:42 följande:

Åh nej...blod är ju det sista man vill uppleva men så skönt att allt såg bra ut i alla fall! Hoppas att det slutar snart och att det fortsätter så för dig. Kunde dom inte se någon anledning till att du blöder?

Jag koniserades ganska tätt inpå graviditeten så de tror att det är tappen som blöder. Inget blod i livmodern iaf :)
  • emhu
    Hellan skrev 2018-03-16 17:24:18 följande:

Jag har inte kunnat släppa oron helt. Lite orolig över att det trots allt kan vara något fel fast låg sannolikhet (fast att jag helatiden vetat att det inte är någon garanti). Nu har jag haft magsjuka och kräkts på helt tom mage i ca10 H och efter kräkningarna har jag haft smärtor i livmoder var säker på att jag skulle kräka ut det lilla livet, så nu längtar jag till nästa bm besök då vi ska få lyssna på hjärtat, då filuren vid första kub(för kort gången) var extremt rörlig och inte lika rörlig vad jag tycker vid andra kub fast bm sa att det var en livlig sak.

Usch va jobbigt med magsjuka ovanpå allt med graviditeten. På kub låg vårt pyre stilla nästan hela tiden, bm trodde att hen sov men hjärtat pulserade så fint och vi fick se några armrörelser så det var ingen anledning till oro så bm men oron finns ju där ändå. Hoppas att det är lite mer fart och fläkt på rul sedan.
  • hanna8911

Håller med er andra, V 15+1 här idag och även om jag sett en livlig bebis på kub så är jag orolig att den inte lever längre! Börjat känna livmodern nu när jag ligger ner, på kvällarna är jag mest svullen tycker jag! Längtar så till den 18 april då vi har rul! Efter det känns det som man kan börja njuta mer och börja köpa de lite större sakerna!

• Hellan

Vet att jag ställde denna fråga tidigare i tråden, men tänkte att jag ställer den igen eftersom jag fortfarande funderar och inte tagit något beslut. Har ej haft det med de andra barnen.

Hur gör ni med gravidförsäkring?! Har ni haft det tidigare? Vilket bolag rekommenderar ni?

• Sabinac
    Hellan skrev 2018-03-17 15:52:05 följande:

Vet att jag ställde denna fråga tidigare i tråden, men tänkte att jag ställer den igen eftersom jag fortfarande funderar och inte tagit något beslut. Har ej haft det med de andra barnen.

Hur gör ni med gravidförsäkring?! Har ni haft det tidigare? Vilket bolag rekommenderar ni?

Jag har mina båda tidigare graviditeter haft gravidförsäkringen från Trygg-Hansa.

Vi har även deras barnförsäkring till barnen nu. Jag kommer nog teckna en sån gravidförsäkring även denna gång, jag tycker det är bra eftersom försäkringen gäller de första 6 månaderna efter födseln också så man ändå vet att det finns ett grundskydd utan att behöva tänka på att teckna något nytt precis i början. Men jag har inte heller lagt allt för stor tid i att jämföra de olika gravidförsäkringarna faktiskt.
Svar på tråden BF September 2018