• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • FrkMalin

Måste fråga om man kan se någon mage på er än? Var tvungen att köpa gravidleggings idag för att jag inte kan ha någon av mina byxor längre, var inte redo för att köpa gravidbyxor än. Antar att det beror på att jag känner mig mer överviktig än gravid då magen inte är sådär fast och spänd som jag trodde Allt kanske låter larvigt men är första gången jag är gravid och jämför nog för mycket med andra... är i vecka 15.

• Nostalgity
    FrkMalin skrev 2018-03-24 22:44:15 följande:

Måste fråga om man kan se någon mage på er än? Var tvungen att köpa gravidleggings idag för att jag inte kan ha någon av mina byxor längre, var inte redo för att köpa gravidbyxor än. Antar att det beror på att jag känner mig mer överviktig än gravid då magen inte är sådär fast och spänd som jag trodde Allt kanske låter larvigt men är första gången jag är gravid och jämför nog för mycket med andra... är i vecka 15.

Mitt 3e barn och har haft mage sen vecka 8-9. Innan dess såg jag lite lätt fluffig ut bara. Första barnet syntes de inte förän vecka 18-20!

Här är bilderna från grav 2 och denna.. Ungefär samma vecka. Översta tagen för en vecka sen direkt på morgonen .understa gravid med dottern 2012. Så de är tagna i vecka 14-15.

• Sabinac

Nu syns min mage tydligt men jag väntar tredje barnet.. ganska tätt också. Kommer ha barn födda 14,16 och 18. Med första barnet kom inte magen förns efter v 20. Men magen kommer, även om de kanske inte känns så dessa veckor så kommer magen att komma.
  • Hellan
    Tokmamma skrev 2018-03-24 17:48:48 följande:

Är det någon som har känt foster rörelser ännu?

Jag minns inte vilken vecka jag kände det första gången med mina två tidigare.

Ja jag tror att jag kände ett fladder för ett par veckor sedan och även nu i veckan. Fult möjligt enligt min bm. Första barnet minns jag att det var när vi skulle på rul, den spelade då fotboll med min blåsa i bilen. Andra mins jag inte alls.
  • Shneckan
    Tokmamma skrev 2018-03-24 21:47:38 följande:

Imorse träffade jag min läkare pga risker i mitt arbete.

Jag arbetar på en särskola med utåtagerande elever.

Min chef står bakom mig och har föreslagit graviditetspenning för flera veckor sedan men jag har inte velat/tvekat. Nu fick jag hårda bud. Fram till vecka 20 får jag arbeta men inte mer. Det känns skönt att någon annan har bestämt åt mig.

Läkaren tyckte att detta är inget vi chansar med och om fk inte beviljar detta sjukskriver hon mig.

Behövde bara ventilera mig lite.

Hej, jag jobbar också på en särskola med utåtagerande elever. Jag vill söka gravpenning men min chef tycker att det kommer vara lugnt på sommaren osv.. är lite inne på att göra som du, har du själv tagit kontakt med läkaren och berättat? Ska sitta med mi chef nu i veckan och så ska jag se vad hon säger. Men jag har sagt att jag vill få 60 dagar innan men redan nu känner mig utsatt i mitt arbete. Senast förra veckan var det en elev som skallade mot min mage. Jag vet att det inte är
    Något farligt nu men man bli ju rädd och ledsen för man vet inte hur man ska regera
  • Sabinac
    Shneckan skrev 2018-03-25 21:48:24 följande:

Hej, jag jobbar också på en särskola med utåtagerande elever. Jag vill söka gravpenning men min chef tycker att det kommer vara lugnt på sommaren osv.. är lite inne på att göra som du, har du själv tagit kontakt med läkaren och berättat? Ska sitta med mi chef nu i veckan och så ska jag se vad hon säger. Men jag har sagt att jag vill få 60 dagar innan men redan nu känner mig utsatt i mitt arbete. Senast förra veckan var det en elev som skallade mot min mage. Jag vet att det inte är

Något farligt nu men man bli ju rädd och ledsen för man vet inte hur man ska regera

Jag arbetar inte inom särskola men jag tycker helt klart att du ska stå på dig! Det handlar inte enbart om det fysiska utan även psykiskt för dig att känna dig utsatt.

När jag var höggravid med mitt första barn så var det en flicka i 10 års åldern med någon funktionsnedsättning som såg mig och min mage på ett café och blev väldigt exalterad och sprang fram till mig och slog mig i magen flera gånger och skrek ?bebis, bebis , bebis!!? Där och då blev jag så otroligt chockad att jag mest blev paralyserad och gjorde inte mer än att titta mot de vuxna i hennes sällskap som lugnade henne. Men efteråt kom det så mycket känslor över mig att jag både blev arg, rädd och ledsen. Förstod såklart att hon inte menade något illa men ändå kände jag mig så påhoppad i efterhand.

Jag tänker då på dig om det ändå finns en uppenbar risk i ditt arbete att bli utsatt så bör du självklart ha rätt till gravpenning oavsett om de är lugnare under sommaren eller inte. Lycka till!
  • Isathe

Jag köpte gravidbyxor jätte tidigt, då det var obekvämt med vanliga byxor. Jag har också fått mage nu och haft sen ett par veckor är i vecka 18 nu. Men känner precis som du, känner mig egentligen bara överviktig precis som du. Fördelen med gravbyxor är att de ändå formar magen lite så de ser mer ut som en gravmage än övervikt. Detta är också min första graviditet och precis som du hade jag förväntat mig en hård fin gravidmagen inte någon pluffig mage. Men hade redan innan jag blev gravid övervikt kring magen.
  • hanna8911

Första barnet här och tycker inte jag har mycket till gravidmage än, känner mig mer bara tjock! På morgonen innan jag varit på toaletten ser/känner jag livmodern tydligt strax nedanför naveln men när jag sedan kissat försvinner den in! Har dock fått börja använda gravbyxor för inga andra passar!
  • 998877

Första barnet här med. Vecka 18. Normalviktig. Har haft mage sen vecka 12.

• Tokmamma
    Shneckan skrev 2018-03-25 21:48:24 följande:

Jag berättade att jag var gravid för några veckor sedan till min chef pga oro för utåtagerande och pga tunga lyft. Hon föreslog graviditetspenning på en gång. Jag ville vänta lite. Sen berättade jag om min situation på jobbet till min bm och hon bokade in läkartid och försökte skynda på. Fick vänta 1 månad.

Läkaren var underbar och bestämt och det behövde jag. Någon som bestämmer åt mig.

Jag har nu pratat med min chef och hon kommer skriva på pappret.

Det känns så skönt att både ha chefen, läkaren och bm bakom mig.

Hur tänkte din chef göra med dig till hösten?

Du har ju arbetsmiljö lagen bakom dig. Din chef måste kunna ge dig en säker arbetsplats eller omplacera dig.

Du har mycket rättigheter!
Svar på tråden BF September 2018