• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Nostalgity

Men Åååh vad avis jag blir på er som kan känna bebisen på utsidan! Jag känner ett fladder lr en boxning ett par ggr per dag, men har aldrig kunnat känna på utsidan =/ längtar så!

Med dottern hade jag livmodern ytterst och bebisen bakom.... Så därför jag kände rätt sent med henne. Får hoppas karln får känna han också ganska snart!

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Smka
    emhu skrev 2018-04-12 16:52:28 följande:

Är det någon som har erfarenhet av ergonomisk sits vs ej ergonomisk sits på barnvagnen? Jag har fått för mig att det blir obekvämt för barnet att inte kunna sträcka ut sig ner hen sover. Hur tänker ni andra?

Min erfarenhet och tanke är att den oergonomiska är näst och lättast för barnen att somna i. Se gärna till att liggdelen på sittvagn går att få helt plant. Har kompisar som köpte med ergonomisk och de fick ta med liggdelen också för att barnet skulle kunna sova. Även nu när vårt barn är drygt två år (och längre än de flesta treåringar) sover han gott i vagnen. Då kurar han ihop sig på sidan vilket ju går jättebra med en sådan typ av vagn.

En annan fördel var att vi kunde använda sittdelen väldigt tidigt då sonen vägrade att ligga i liggdelen där han inte såg något. Stod att den var för 6 månader men han började använda den från 4.månader. Då orkade han ju inte sitta upp så länge men fällde vi ner ryggstödet så låg han ju som i liggdelen.
  • Challenge88

Vi har RUL den 23:de april. Så ca 1 och en halv vecka kvar. Jag är såååååå väntlös.

Vi har inte gjort något ul innan så detta blir första gången vi ser bebisen.

Om allt ser bra ut osv så vill vi ta reda på könet. Även dubbelkolla det i ca v 34 (eller när nu TUL är).

Jag är så avundsjuk på alla som känner sin bebis :( jag känner ingenting är i v 18 (17+3). Inte ens ett fladder.

Samtidigt så sa min barnmorska att man brukar börja känna efter RUL typ som första föderska, så jag försöker tänka att det är normalt :) men jag blir ändå avundsjuk :D

• Hellan
    Sabinac skrev 2018-04-12 08:10:47 följande:

Kanske är det många som skriver på någon Facebook-sida istället för här?

Vi har iallafall RUL först den 3/5 så det är en stund till att vänta.. tyvärr har jag ingen extrem längtan till de. Inte än iallafall. Känner att sambon är ganska ointresserad denna gång, han vill inte ens ta ledigt från jobbet för att följa med. Han tycker att han redan sett så många ultraljud med våra två tidigare barn..

Sen har jag heller ingen barnvakt på tiden för ultraljudet så jag skulle få ta med båda barnen när jag ska göra RUL. Men de blir kul för 4 åringen som längtar så mycket efter bebisen.

Vi kommer inte ta reda på kön, men får vi önska så vore det mysigt med en tjej.

Känner igen mig lite i det du skriver om sambons ointresse. Min tyckte oxå att jag kunde fara själv har ju varit på två ul för kub redan, men ilsk som jag är så krävde jag att han ska mä, vill inte få något ev otrevligt besked utan han.

Får du ta med dina barn på rul?! I min kallelse står det att barn ej är välkomna men en stöd person får vara med. Hm eller var det bara kallelsen till kub. Måste kolla när jag kommer hem i kväll.

Vi tänker inte ta reda på kön heller, men sambon har sett på vår två pojkar att det var pojkar på rul, första 100 säker och andra lite osäkrare men ändå rätt säker. Jag hoppas på en tös oxå, vill ju få köpa klänningar och dåligt, å sen vore det lämpligt att jämna ut kusinerna, nu är det 5 barn vara av 1 st tjej bara.
  • Sabinac
    Hellan skrev 2018-04-13 12:50:53 följande:

Känner igen mig lite i det du skriver om sambons ointresse. Min tyckte oxå att jag kunde fara själv har ju varit på två ul för kub redan, men ilsk som jag är så krävde jag att han ska mä, vill inte få något ev otrevligt besked utan han.

Får du ta med dina barn på rul?! I min kallelse står det att barn ej är välkomna men en stöd person får vara med. Hm eller var det bara kallelsen till kub. Måste kolla när jag kommer hem i kväll.

Vi tänker inte ta reda på kön heller, men sambon har sett på vår två pojkar att det var pojkar på rul, första 100 säker och andra lite osäkrare men ändå rätt säker. Jag hoppas på en tös oxå, vill ju få köpa klänningar och dåligt, å sen vore det lämpligt att jämna ut kusinerna, nu är det 5 barn vara av 1 st tjej bara.

Nej det är klart att det vore trist att få något tråkigt besked och inte ha med sambon, men känner ingen ork att tjata med heller. Han är världens bästa pappa med barnen men han har inte så stort intresse av allt vad som sker för varje vecka i graviditeten osv.

I kallelsen står det att undersökningen ej är lämplig för barn att delta på och att en vuxen är tillåten som sällskap. Men när jag försökte ändra tiden pga brist på barnvakt så fick jag svar att de var fullbokat och att det inte gick att ändra tiden. De skrev även då att om jag inte hade barnvakt vid tillfälle för ultraljudet så fick de följa med. Men vi får se hur vi löser det. Det blir bra oavsett känner jag.
  • Hellan
    Sabinac skrev 2018-04-13 20:22:44 följande:

Nej det är klart att det vore trist att få något tråkigt besked och inte ha med sambon, men känner ingen ork att tjata med heller. Han är världens bästa pappa med barnen men han har inte så stort intresse av allt vad som sker för varje vecka i graviditeten osv.

I kallelsen står det att undersökningen ej är lämplig för barn att delta på och att en vuxen är tillåten som sällskap. Men när jag försökte ändra tiden pga brist på barnvakt så fick jag svar att de var fullbokat och att det inte gick att ändra tiden. De skrev även då att om jag inte hade barnvakt vid tillfälle för ultraljudet så fick de följa med. Men vi får se hur vi löser det. Det blir bra oavsett känner jag.

Min har inte varit så intresserad av de tidigare graviditeterna heller förutom att vara med på ul vilket jag även då krävde, men så säger min sambo att jag måste bli snäll oxå. Att han inte är med på MVC det gör mig inget skulle något verka avvikande då är han ju typ bara 5 min bort och vid ul typ 1,5 H bort.

Vad det gäller ul och barn ville jag bara upplysa så att du inte kommer dit och får problem för att de är med.
  • Hellan

Åh vad avis jag blir på alla som känner bebisen röra sig. Själv har jag ev känt den ett par gånger för typ 3-4 v sedan, sen inget mer vill känna mer nu! Där emot tror jag att jag börjat känna av förvärkar :-/ är i v 17+4 och sväller ordentligt om fötterna om jag inte har stödstrumpbyxorna på mig. Rul väntar den 24/4 ska bli spännande och efter det är det dax att berätta för barnen och familjen och alla andra vad som komma skall.

• Nostalgity
    Hellan skrev 2018-04-13 21:29:27 följande:

Åh vad avis jag blir på alla som känner bebisen röra sig. Själv har jag ev känt den ett par gånger för typ 3-4 v sedan, sen inget mer vill känna mer nu! Där emot tror jag att jag börjat känna av förvärkar :-/ är i v 17+4 och sväller ordentligt om fötterna om jag inte har stödstrumpbyxorna på mig. Rul väntar den 24/4 ska bli spännande och efter det är det dax att berätta för barnen och familjen och alla andra vad som komma skall.

Här är en till som har förvärkar! Är i vecka 19 om en halvtimma =)

Hade så grymt ont från livmodern och neråt när jag var på jobbet (väldigt fysiskt påfrestande arbete)... Många tunga lyft. Så till slut ringde jag bm och frågade henne vad de skulle kunna vara, om de är någon fara etc... Hon ställde några frågor och sen blev de konstaterat att det är förvärkar jag fått. Livmodern blir stenhård och det ilar/drar neråt. Fick det idag när jag skulle in i duchen, fick anstränga mig för att klara av att stå upp. Men efter lite värme så släppte det.

Så hon ville jag skulle sjukskriva mig en vecka från jobbet och fick en tid den 20e till deras läkare.

Känns rätt surt att behöva vara hemma mer från jobbet =(
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Hellan
    Nostalgity skrev 2018-04-13 23:35:24 följande:

Här är en till som har förvärkar! Är i vecka 19 om en halvtimma =)

Hade så grymt ont från livmodern och neråt när jag var på jobbet (väldigt fysiskt påfrestande arbete)... Många tunga lyft. Så till slut ringde jag bm och frågade henne vad de skulle kunna vara, om de är någon fara etc... Hon ställde några frågor och sen blev de konstaterat att det är förvärkar jag fått. Livmodern blir stenhård och det ilar/drar neråt. Fick det idag när jag skulle in i duchen, fick anstränga mig för att klara av att stå upp. Men efter lite värme så släppte det.

Så hon ville jag skulle sjukskriva mig en vecka från jobbet och fick en tid den 20e till deras läkare.

Känns rätt surt att behöva vara hemma mer från jobbet =(

Precis så känner även jag den blir stenhård och det ilar. Jag har oftast känt dem på morgonen när väckarklockan ringt första gången, kan då oxå se hur livmodern ligger på vänster sida i magen, för höger är mycket lägre och mjuk då. Känner av ibland dag tid oxå men inte lika tydligt och kännbart då.

Förstår att du vill jobba, med mitt andra barn hade jag så mycket förvärkar så jag blev en fara i jobbet, är förskollärare på en förskola 1-5 år, blev då sjukskriven typ 8-10 v innan BF, minns inte riktigt.

Själv jobbar jag på så länge det inte blir ett problem på jobbet eller alltför kraftiga och ofta.

Lär ju nämna det för bm när jag ska dit efter rul...
  • Otit

Tror att jag kände tre små buffar igår <3 vecka 16+1 med andra barnet. Kände i 18+0 med första. Vill bara ligga ner nu och försöka känna fler buffar. Det är så mysigt. Längtar tills man kan känna varje dag!

Svar på tråden BF September 2018