• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Nostalgity
    Otit skrev 2018-08-08 20:40:34 följande:

Ger dom det på förlossningen nu för tiden? Fått lära mig att avföringen som ligger i tarmen stoppar bebisen när den är på väg ut, vilket gör att det inte går så fort och risken att man spricker minskar. Men dom kanske ger det om man ber om det.

Vart har du fått höra detta?

Har fött två barn sen innan och aldrig hört talas om de.

Första barnet var jag 19år, tog 7 timmar totalt och inga skador.

Andra barnet tog 5,5 timmar totalt och där gick det även bättre.

Låg och åt polly hela kvällen innan andra barnet kom, laktosintolerant... Men inte hejdade det barnet trots förmodligen bajsnödig tarm =D
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Hellan
    delight skrev 2018-08-08 11:47:43 följande:

Hej! Hoppar in här! 

31år och väntar tredje barnet. Är idag i v36+0. Fick första 40+2 och andra 37+2. Så nu börjar det bli spännande! Väskan är hyfsat packad. Har allt till bebis iallafall. Har mått bra den här graviditeten, precis som med de andra. Så är väldigt tacksam! Vid första förlossningen använde jag TENS och lustgas. Andra gick så fort, använde då bara TENS. Andningen är också superviktig.. Men planerar använda TENS den här gången också.  Vill helst inte ta epidural men stänger inte dörren till det om det verkligen behövs. Nu fokuserar jag på att umgås med mina andra barn, min man, vila, äta och sova... Spännande följa den här tråden, hoppas det går bra för er andra! 

Åh härligt att höra att någon använt tens! Jag har en egen med två plattor som jag köpte till andra förlossningen, den han jag dock aldrig sätta mig ini hur jag skulle använda då grabben kom tidigare och snabbt!

Kan de berätta för mig hur jag ska tänka, placera och göra?!

Har använt den en heldel mot andra smärtor i rygg och muskler så den är inte helt främmande för mig.
  • Sabinac
    Hellan skrev 2018-08-09 07:09:45 följande:

Åh härligt att höra att någon använt tens! Jag har en egen med två plattor som jag köpte till andra förlossningen, den han jag dock aldrig sätta mig ini hur jag skulle använda då grabben kom tidigare och snabbt!

Kan de berätta för mig hur jag ska tänka, placera och göra?!

Har använt den en heldel mot andra smärtor i rygg och muskler så den är inte helt främmande för mig.

Jag har också använt mig av TENS båda mina graviditeter/förlossningar. Under min första graviditet använde jag det till onda förvärkar i någon vecka innan förlossningen drog igång. Dock tog batterierna slut när värkarna blev intensiva den förlossningen.

Andra graviditeten använde jag TENS som enda smärtlindring under hela förlossningen. Satte igång den när värkarna började göra ont och tog av den när sonen var född.
  • Hellan
    Sabinac skrev 2018-08-09 11:14:40 följande:

Jag har också använt mig av TENS båda mina graviditeter/förlossningar. Under min första graviditet använde jag det till onda förvärkar i någon vecka innan förlossningen drog igång. Dock tog batterierna slut när värkarna blev intensiva den förlossningen.

Andra graviditeten använde jag TENS som enda smärtlindring under hela förlossningen. Satte igång den när värkarna började göra ont och tog av den när sonen var född.

Åh en till.

Hur sätter man plattorna, där det är ondast? Får man sätta dem överallt? Eller är ex magen ej bra, har för mig att jag läst det någon stans.
  • Sabinac
    Hellan skrev 2018-08-09 12:19:10 följande:

Åh en till.

Hur sätter man plattorna, där det är ondast? Får man sätta dem överallt? Eller är ex magen ej bra, har för mig att jag läst det någon stans.

Jag har satt plattorna i ryggslutet. Där har jag känt mest behov och behag. Jag tror man ska undvika magen.. jag vågade iallafall aldrig sätta dem där. Kanske att de fungerar men då skulle jag rådfråga med bm hur de ska användas. Jag har tidigare lånat min TENS från just bm så då har jag fått med en instruktion att utgå ifrån som gravid.
  • delight

Jag jobbar som sjukgymnast så jag förskriver TENS.. Glad Nej, elektroder ska aldrig korsa över magen/livmoder vid graviditet. Det vanligaste är i ryggslutet. Man kan använda 2 eller 4 elektroder. Eftersom värkarbetet fortsätter så kan man ha kvar 2st elektroder i ryggslutet och placera 2 över höfter/ned mot ljumskarna. Man ska försöka täcka in området som gör ont med 3-30cm avstånd mellan elektroderna. Jag använder Cefar femina (kan man hyra via nätet). Då får man med en bruksanvisning. Man kan googla fram den bruksanvisningen också med bildinstruktion av placering. Högfrekvent program används eller program 1, iaf om man använder Cefar.

• Hellan
    delight skrev 2018-08-09 14:49:16 följande:

Jag jobbar som sjukgymnast så jag förskriver TENS..  Nej, elektroder ska aldrig korsa över magen/livmoder vid graviditet. Det vanligaste är i ryggslutet. Man kan använda 2 eller 4 elektroder. Eftersom värkarbetet fortsätter så kan man ha kvar 2st elektroder i ryggslutet och placera 2 över höfter/ned mot ljumskarna. Man ska försöka täcka in området som gör ont med 3-30cm avstånd mellan elektroderna. Jag använder Cefar femina (kan man hyra via nätet). Då får man med en bruksanvisning. Man kan googla fram den bruksanvisningen också med bildinstruktion av placering. Högfrekvent program används eller program 1, iaf om man använder Cefar.

Åh TACK för infon!

Jag har en med två elektroder, köpt hos trendteman 2010. Med en massa olika program får väll prova mig fram och se vilket som känns bäst. Åter igen tack för infon.
  • Nostalgity

Ni som är i vecka 35+... Vad har ni för sf-mått?

Jag var hos bm idag och har sen förra gången ökat från 31 till 34... Känns mycket! Kan det vara för att magen sjunkit?

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Cheerful
    Nostalgity skrev 2018-08-10 22:49:30 följande:

Jag var hos bm idag och har sen förra gången ökat från 31 till 34... Känns mycket! Kan det vara för att magen sjunkit?

SF mått är enligt mig något man ska ta med en stor nypa salt. I vecka 33+4 hade jag 39cm och 35+2 34cm. Det varierar beroende på hur bebis ligger, vem som mäter osv osv så det KAN vara ett bra riktmärke, men i mitt fall känns det hopplöst att ens försöka titta på kurvan och dra några slutsatser
    Försöker med första barnet sedan november-16
  • Elina22
    Nostalgity skrev 2018-08-10 22:49:30 följande:

i vecka 32 var det 30cm och nu vecka 35 är det 31 cm, knappt växt så är lite orolig..
Svar på tråden BF September 2018