• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Orkide

Sf måttet är barnmorskornas måttstock för att se att bebisen växer, men det beror helt på hur bebisen ligger för stunden, vem som mäter etc. Om du skulle vara orolig prata med din bm så kanske du kan få tul eller så kansle hon kan lindra oron.

• Johannana
    Nostalgity skrev 2018-08-10 22:49:30 följande:

Ni som är i vecka 35+... Vad har ni för sf-mått?

Jag var hos bm idag och har sen förra gången ökat från 31 till 34... Känns mycket! Kan det vara för att magen sjunkit?

Vecka 36 och har 32 i mått, i v32 hade jag 31. Så en cm på fyra veckor. Detta pga att bebis fixerat sig långt ner i bäckenet och magen är jättelåg nu.

Som de andra skriver, SF mått är ju ett riktmärke för barnmorskan om hur livmodern växer. Så länge man följer sin egen kurva är det ingen fara :)
  • Hellan

Är det någon mer än vi som köpt BeSafes babyskydd iZi Go X1?!

Vi har vårat ståendes i basen i bilen och för en vecka sedan upptäckte jag att solskyddet släppt från plast skärmen i framkant. Kontaktade då butiken vi köpt det i och de har i sin tur kontaktat BeSafe, där har vi inte fått något svar ännu. Men hon i butiken kollade och sa att på den i butiken satt tyget bara med dubbelhäftande kardborreband, MEN när jag kollar på vårt tycker jag att det ser ut som att det även ska sitta med en plaststräng i en skåra/ ett U i plasten. Tänkte höra om någon som har kanske kan kolla på sitt hur det ser ut där!

• Millannn
    Nostalgity skrev 2018-08-10 22:49:30 följande:

Ni som är i vecka 35+... Vad har ni för sf-mått?

Jag var hos bm idag och har sen förra gången ökat från 31 till 34... Känns mycket! Kan det vara för att magen sjunkit?

Hade 33 senast i v 33+6, ska tillbaka på måndag innan det hade jag 31
  • JLES

Svar till alla er som pratar SF-mått: Jag ska mäta mitt nästa mått på tisdag och är då i vecka 33.. I vecka 30 hade jag 29 och i vecka 27 hade jag 28. Då har jag även mitt nästa TUL (förhoppningsvis annars sker det den 23:e) och ett VUL för att mäta tappen då den är lite kort.

Jag har märkt att jag har mycket mensvärk nu i dagarna.. Inte stark mensvärk alls utan svagt molande som man brukar ha när man väntar på att mensen ska komma. Jag har dock inga sammandragningar medan vad jag vet utan bara konstant mensvärk. Är det kroppen som gör sig redo? Förvärkar typ?

• Nostalgity
    JLES skrev 2018-08-11 15:36:06 följande:

Svar till alla er som pratar SF-mått: Jag ska mäta mitt nästa mått på tisdag och är då i vecka 33.. I vecka 30 hade jag 29 och i vecka 27 hade jag 28. Då har jag även mitt nästa TUL (förhoppningsvis annars sker det den 23:e) och ett VUL för att mäta tappen då den är lite kort.

Jag har märkt att jag har mycket mensvärk nu i dagarna.. Inte stark mensvärk alls utan svagt molande som man brukar ha när man väntar på att mensen ska komma. Jag har dock inga sammandragningar medan vad jag vet utan bara konstant mensvärk. Är det kroppen som gör sig redo? Förvärkar typ?

Det kan vara att bebisen ligger på nån nerv om du inte har sammandragning samtidigt?

Jag har haft sammandragningar i samband med obehaglig mensvärk i nån vecka nu, förvärkar är det. De senaste dagarna har dom börjat kännas i ryggen också.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • JLES
    Nostalgity skrev 2018-08-11 18:46:29 följande:

Det kan vara att bebisen ligger på nån nerv om du inte har sammandragning samtidigt?

Jag har haft sammandragningar i samband med obehaglig mensvärk i nån vecka nu, förvärkar är det. De senaste dagarna har dom börjat kännas i ryggen också.

Jag har ju sammandragningar som gör ont med men inte lika ofta som den molande mensvärken. Hur som helst så har jag inte mensvärken hela tiden iallafall.. :)
  • Nostalgity

Idag var vi hos speciallistmödravården, men fortf ingen som vet varför jag störtblödde. Allt är bra med bebis, alla flöden etc iaf. Har inte börjat öppna mig, men tappen är ca 3cm. Hos en förstföderska ska den vara 5, hos en omföderska ca 4cm...så min har kortats av ca1 cm sa han. Bebisen väger 2780g idag =)

Men fortf en sak som gör mig fundersam... Enligt ul och bm är jag i 35+5 idag, men när jag fyller i födelsedatum i en app så blir det 35+4 idag. Hur kan de diffa en dag?

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • JLES
    Nostalgity skrev 2018-08-13 19:31:35 följande:

Idag var vi hos speciallistmödravården, men fortf ingen som vet varför jag störtblödde. Allt är bra med bebis, alla flöden etc iaf. Har inte börjat öppna mig, men tappen är ca 3cm. Hos en förstföderska ska den vara 5, hos en omföderska ca 4cm...så min har kortats av ca1 cm sa han. Bebisen väger 2780g idag =)

Men fortf en sak som gör mig fundersam... Enligt ul och bm är jag i 35+5 idag, men när jag fyller i födelsedatum i en app så blir det 35+4 idag. Hur kan de diffa en dag?

Min tapp är 2,5 och jag är en månad efter dig! :) Den är nog lite kortare nu dock.. Var 2-3 veckor sen jag mätte den. :)

Venne ang. datum men jag tror att vissa appar räknar med ?idag? och andra ?från och med imorgon?. Min app räknar alltid med ?idag? så när jag är hos BM säger de alltid att jag är en dag mindre vilket förvirrar mig då jag alltid kikar i appen, hehe. :)
  • Lilj3

Någon annan som har problem med klåda? Har kliat något fruktansvärt överallt på kroppen men allra värst under fötterna sen slutet av förra veckan. Ringde mvc i morse och ska ta prov för att kolla gallsyrenivåerna i blodet imorgon. Har läst att det kan innebära risker för barnet om de är för höga, så nu är jag såklart orolig. :(

Svar på tråden BF September 2018