• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Orkide

Jag hade tänkt att jobba fram till 2 veckor innan bf. Men i somras fick jag rejält ont i magen så mycket sammandragningar att läkaren sa att jag inte ska jobba. Nu är jag hemma och har bf 21 augusti. Känner mig väldigt låst hemma. Har också två barn som tycker att jag är väldigt tråkig som inte kan göra något. Får bita i det sura äpplet helt enkelt!

Är det någon mer än jag som har jätte torra ögon och som får rött i dem ofta nu?!

• Smka
    Otit skrev 2018-08-16 18:37:51 följande:

Kommer också gå hem 2,5 vecka innan bf. Men har tvärtom fått höra att jag är tapper som jobbar så länge och att jag inte ska slita ut mig. Funderar dock på att sjukskriva mig själv sista arbetsveckan. Är på less på allt just nu. Är så himla trött och tycker inte att min arbetsplats tar hänsyn till att jag är gravid. Dom har liksom räknat med mig ända fram tills jag ska gå. Så kommer i så fall ha massa patienter inbokade på mig som mina kollegor kommer få ta hand om istället. Men vet inte om jag orkar bry mig. Tycker dom får skylla sig själva när dom räknar med att man ska jobba tiden ut och inte bli sjukskriven eller föda för tidigt.

Okej skönt att höra att man inte gjort något jättemärkligt då. Tycker absolut att du ska sjukskriva dig om de inte tar någon hänsyn till att man kanske inte är på topp när man är höggravid. Dessutom har man rätt att få anpassade uppgifter efter v 32. På mitt jobb har jag ändå fått lite dispans, slipper de tyngsta Patienterna och de stressigaste "passen". Har bara egen mottagning +telefon just nu så fysiskt fungerar det egentligen bra att jobba. Sömnbristen och alla sammandragningar är det som är värst för mig.
  • Smka
    Orkide skrev 2018-08-16 19:29:43 följande:

Jag hade tänkt att jobba fram till 2 veckor innan bf. Men i somras fick jag rejält ont i magen så mycket sammandragningar att läkaren sa att jag inte ska jobba. Nu är jag hemma och har bf 21 augusti. Känner mig väldigt låst hemma. Har också två barn som tycker att jag är väldigt tråkig som inte kan göra något. Får bita i det sura äpplet helt enkelt!

Är det någon mer än jag som har jätte torra ögon och som får rött i dem ofta nu?!

Förstår det. Finns ju helt klart fördelar med att jobba också. Hoppas bebis kommer snart så du får må bättre, nu är ju iaf bf datumet nära för dig.
  • Otit
    Smka skrev 2018-08-16 21:18:25 följande:

Okej skönt att höra att man inte gjort något jättemärkligt då. Tycker absolut att du ska sjukskriva dig om de inte tar någon hänsyn till att man kanske inte är på topp när man är höggravid. Dessutom har man rätt att få anpassade uppgifter efter v 32. På mitt jobb har jag ändå fått lite dispans, slipper de tyngsta Patienterna och de stressigaste "passen". Har bara egen mottagning +telefon just nu så fysiskt fungerar det egentligen bra att jobba. Sömnbristen och alla sammandragningar är det som är värst för mig.

Jo jag håller med. Är så himla trött men ligger ändå vaken halva nätterna. Skulle behöva ta tupplur på dagen för att orka. Vad jobbar du med? På mitt jobb har ingen frågat hur dom ska anpassa arbetet ens. Har fått säga ifrån angående vissa patientgrupper men har fortfarande kvar akutpass som ibland kan vara riktigt stressiga. Jag tycker också att det går ganska bra på jobbet. Är när jag kommer hem som jag har ont i ryggen och vill dö av utmattning.
  • emhu
    Smka skrev 2018-08-16 13:44:31 följande:

Till er som inte får havandeskapspenning hur långt innan bf har ni valt att gå hem från arbetet? Själv ska jag gå hem 2,5 veckor innan (gör sista dagen nästa fredag). Tycker redan det är rätt jobbigt att arbete främst pga förvärkar på nätterna som gör att jag inte får sova samt vild 2,5åring som såklart heller inte direkt låter en vila. Men både bm idag och flera på jobbet har sagt att gud vad skönt för dig att gå hem så långt innan. Tänker ju att bebis faktiskt kan komma lite tidigare eller rent av snart även om jag inte tror det pga gick över två veckor med första

Jag jobbar till 7 september, bf 19:e men de två sista veckorna kommer jag bara jobba 50% och kan jobba hemifrån flera dagar i veckan. Det känns att man är höggravid nu, ryggen värker, dålig sömn, bäckenet gör ont och trötthet som inte liknar någon annan. Jag har dessutom börjat må illa igen på kvällarna. Jag orkar bara vara effektiv på jobbet 4 timmar om dagen så det ska bli skönt att gå ner i tid lite granna. Min chef kom fram till mig i måndags och sa "ska du inte gå hem nu istället, du ser helt slut ut" så det finns mycket förståelse på min arbetsplats.
  • Carro04
    Nostalgity skrev 2018-08-15 19:47:56 följande:

Grattis! =) Hur började förlossningen?

Märks att det är nära nu, då första bebisen nu anlänt i gruppen!

Tack!

Det är vårt fjärde barn. De tre första kom också före bf så jag misstänkte att det skulle bli samma nu, men jag var inte riktigt beredd på att fröken skulle komma så tidigt. Första värken kom vid 4 i lördags men jag märkte dem knappt utan sov vidare till 6. De kom och gick lite, både i regelbundet och styrka. Vid 8 började jag misstänka att det kanske ändå var något på gång och ringde förlossningen som sa åt oss att komma in för koll men att vi antagligen skulle bli hemskickade. Ringde maken som bara skulle kolla djuren först. Efter fem minuter så ringer han i smått panik och säger att de har rivit ner elstängslet och att det är kalvar på rymmen... Det tog honom en timme att ordna men vi kom in till förlossningen vid 10, jag övertygad om att vi skulle bli hemskickade. Det visade sig dock att jag var öppen 6 cm och hade regelbundna värkar var 5:e minut. Förra gången var jag öppen 5 cm när vi kom in och då kom bebis ut inom en timme, så det blev ett j-kla pådrag bla eftersom jag var tvungen att få antibiotika intravenöst i minst två timmar innan förlossningen pga gbs-infektion plus att jag har ett litet bråkigt hjärta så kardiologen skulle varskos och ekg tas etc etc. Så istället för att vara på benen fick jag order att ligga ner för att stanna upp det hela lite. Fick en suverän manlig undersköterska som stannade hos oss hela tiden. Bra med två händer att krossa... Behövde ingen smärtlindring för andningen räckte. Efter två timmar fick jag komma upp på benen igen och då gick det undan. Två krystningar senare var hon ute, det minsta lilla hjärtegryn jag någonsin sett men en kopia av sin syster. Däremot ville moderkakan inte släppa direkt, precis som förra gången. Då blev det akut sövning och operation, men den här gången lyckades de (läkare och två barnmorskor) efter många om och men att få den att släppa efter nästan en timme. Vi är kvar på BB då hon är lite liten och inte riktigt har ork att suga ordentligt än, men vi mår bra och får förhoppningsvis komma hem inom kort.
  • Cheerful

Tidiga tecken på förlossningen?

Någon som känner till några alternativa tecken (alltså inte värkar/vattenavgång) på att förlossningen är igång? Slemproppen är ju ett tecken, jag har också hört att det är vanligt att man är förkyld precis innan förlossningen startat samt dålig mage. Någon som hört några andra tecken?

Själv har jag inte dålig mage , men den sista veckan har jag behövt göra nummer 2 1-2gånger om dagen mot att annars bara göra det 1-2gånger i veckan. Har man tur kanske det kan betyda att något är på gång? :-$ en del sammandragningar har jag också, men inga förvärkar eller liknande :/

Försöker med första barnet sedan november-16
  • LitenFru

Grattis Carro04!

Det känns lite närmare för oss andra nu när trådens första bebis är ute!

Själv har jag 5 veckor kvar till bf 21/9. Känns länge nu när kroppen börjar va tung. Jag planerar att jobba fram till två eller en vecka innan bf beroende på hur jag orkar. Om det känns ok så vill jag hellre spendera föräldradagarna tillsammans med barnet än att sitta hemma och vänta på att förlossningen ska börja.

Just nu är min stora oro att bebisen inte ska vända sig. Än så länge har den inte lagt sig i position för förlossning. Någon fler som väntat på vändningen? Någon som har gjort vändningsförsök? Hur gick det i så fall? Någon som har behövt välja mellan sätesbjudning och kejsarsnitt? Hur resonerar ni då?

• Otit
    LitenFru skrev 2018-08-17 13:24:30 följande:

Grattis Carro04!

Det känns lite närmare för oss andra nu när trådens första bebis är ute!

Själv har jag 5 veckor kvar till bf 21/9. Känns länge nu när kroppen börjar va tung. Jag planerar att jobba fram till två eller en vecka innan bf beroende på hur jag orkar. Om det känns ok så vill jag hellre spendera föräldradagarna tillsammans med barnet än att sitta hemma och vänta på att förlossningen ska börja.

Just nu är min stora oro att bebisen inte ska vända sig. Än så länge har den inte lagt sig i position för förlossning. Någon fler som väntat på vändningen? Någon som har gjort vändningsförsök? Hur gick det i så fall? Någon som har behövt välja mellan sätesbjudning och kejsarsnitt? Hur resonerar ni då?

Med mitt första barn gick jag extra gånger hos bm för hon kände aldrig hur bebisen låg. Men hon frågade sina kollegor som sa att bebisen låg rätt. Så var det varje gång. Kom in till förlossningen och var helt öppen, fick göra ultraljud då dom inte kände hur bebisen låg och hon låg ju med rumpan nedåt. Fick frågan om jag ville föda i säte men jag valde snitt. Nu kommer jag få gå på ett ultraljud i vecka 37 eller 38 för att se hur bebisen ligger. Är livrädd för vändningsförsök men vill gärna slippa snitt om det går. Tror dock att bebisen ligger rätt just nu iaf :)
Svar på tråden BF September 2018