• Moulinette86

Borde otrohet vara straffbart?

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

• Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Anonym (Ja)

Otrohet är inget annat än misshandel!

• Anonym (-.-)
    Anonym (man) skrev 2018-02-01 16:33:52 följande:

På samma sätt som otrogna människor normalt blir påkomna?

Sen görs väl en utredning i vanligt ordning precis som alla andra brott?

Så det innebär då att de flesta rättegångar kommer vara ord mot ord? Så länge du inte har foto/videobevis eller vittnen så blir det mer eller mindre bara ord mot ord :/ och det är väldigt svårlösta rättegångar som är kostsamma. Ska folk då bekosta sina egna rättegångar samt förundersökning? För annars tror jag att det kommer bli väldigt dyrt för landet med kraftigt ökade skatter och hårt belastat rättssystem.
  • Gynekologstol
    Anonym (-.-) skrev 2018-02-01 16:08:26 följande:
    Så att invalidera någon annans argument som ?fult? är inte en härskarteknik?

Hursomhelst, vad du anser är mänskiga rättigheter är helt irrelevant då det finns tydligt beskrivet i FNs konvention om mänskliga rättigheter. Jag gissar att många viker sig inför argumentet om mänskliga rättigheter just för att de inte orkar läsa igenom hela konventionen på dryga 122 sidor (på svenska iaf). Och bara för att vissa (inklusive dig själv) inte verkar ha koll på vad den här konventionen innebär så gör det inte argumentet mindre befogat. Vet du vad OHCHR är? Dvs United Nations Human Right Office of the High Commisioner? Följande är ett utdrag från bakgrundsförklaringen till varför de påstår att äktenskapsbrott (adultary) är ett brott mot mänskliga rättigheter:

The experts on the Working Group emphasized that the criminalisation of sexual relations between consenting adults is a violation of their right to privacy, infringing the International Covenant on Civil and Political Rights, as established almost two decades ago by international human rights jurisprudence. It is a violation of CEDAW?s prohibition of discrimination in the family. Maintaining adultery as a criminal offence ? even when, on the face of it, it applies to both women and men ? means in practice that women will continue to face extreme vulnerabilities, and violation of their human rights to dignity, privacy and equality, given continuing discrimination and inequalities faced by women.

Istället för att förringa mina argument så hade du kunnat be mig förklara varför jag anser att det bryter mot mänskliga rättigheter, och vad jag baserar det på. Att likna äktenskapsbrott med anställningsavtal gällande mänskliga rättigheter är rätt absurt. Det står redan beskrivet vad de mänskliga rättigheterna innebär och anställningsavtal snarare gynnar de mänskliga rättigheterna och skyddar den anställde medans äktenskapsbrotts lagar ofta har missbrukats genom historien (och fortfarande missbrukas) och inskränker en individs frihet. Det finns en anledning till att man avkriminaliserat äktenskapsbrott från första början. Varför tror du själv att man tagit bort lagen om man får fråga?

Slutligen. Bara för att man haft en lag tidigare betyder det inte att man utan komplikation kan införa den igen. Vårt lagsystem, samt lagar som gäller i nuläget, har ändrats drastiskt från hur det såg ut 1937 då lagen senast var aktiv. Det är lite som att säga att vi göra kvinnlig rösträtt förbjuden igen bara genom att kopiera den gamla lagen. Det kommer garanterat krocka med nyare lagar och bryta mot diskrimineringsskydd etc. Något annat som tåls lägga till är att vi inte hade skrivit under någon konvention om mänskliga rättigheter under tiden som äktenskapsbrottslagen varit aktiv. Första gången Sverige skrev under konventionen var 1949.
    Nu läste jag inte hela ditt inlägg på grund av din nedlåtande ton, men jag kom i alla fall så långt som att FN tydligen anser att kvinnor drabbas värst av lagstiftning som kriminaliserar äktenskapsbrott. Jag kan inte hjälpa det, men jag blir lite sömnig av argument som går ut på att kvinnor drabbas värst.

Jag är som sagt inte för en lag mot otrohet, men jag är samtidigt fullständigt oberörd av vad FN tycker om saken. Jag kanske egentligen borde ändra åsikt, för om FN tycker att något är dåligt så brukar det i allmänhet betyda att det är bra för mig som vit man. Vi talar trots allt om en organisation som ursprungligen skapades i syfte att krossa Tyskland.
  • Gynekologstol
    Anonym (-.-) skrev 2018-02-01 17:02:33 följande:
    Så det innebär då att de flesta rättegångar kommer vara ord mot ord? Så länge du inte har foto/videobevis eller vittnen så blir det mer eller mindre bara ord mot ord :/ och det är väldigt svårlösta rättegångar som är kostsamma. Ska folk då bekosta sina egna rättegångar samt förundersökning? För annars tror jag att det kommer bli väldigt dyrt för landet med kraftigt ökade skatter och hårt belastat rättssystem.
    Med ditt argument så kan man legalisera våldtäkt, för i de fallen så är det mycket vanligt att ord står mot ord. Det är på grund av detta som relativt få anmälda våldtäkter leder till åtal, än mindre fällande dom.
  • Anonym (-.-)
    Gynekologstol skrev 2018-02-01 17:35:11 följande:

Med ditt argument så kan man legalisera våldtäkt, för i de fallen så är det mycket vanligt att ord står mot ord. Det är på grund av detta som relativt få anmälda våldtäkter leder till åtal, än mindre fällande dom.

Va? Jag gjorde ett påstående om att otrohetsrättegångar antagligen ofta kommer baseras på ord mot ord och att det är rätt kostsamma rättegångar, och du drar paralleller till att legalisera våldtäkt? Jag har aldrig argumenterar för att man ska förbjuda ord mot ord rättegångar eller ens antytt till det. Sluta märka ord och leta efter fel och diskutera istället det jag skriver om. Och det är hur bevisbördan ska se ut och hur vi statligt/eller privat sett ska kunna finansiera det. Det jag diskuterade i inlägget du anmärkte var hur en sådan lag rent praktiskt skulle fungera, och inte något argument till varför vi bör hålla otrohet legalt.
  • Anonym (The bug)

Men vad skulle nyttan vara med att kriminalisera sex med någon man inte är gift med? Eller skulle det gälla sambos också?

Vad ska straffet vara- att tvingas leva i en etta med sin fru/man resten av livet? Elektronisk fotboja kvällstid för att förhindra synd?

Allvarligt, hur ska en sådan åtgärd tjäna något till alls?

• Gynekologstol
    Anonym (-.-) skrev 2018-02-01 17:53:59 följande:
    Va? Jag gjorde ett påstående om att otrohetsrättegångar antagligen ofta kommer baseras på ord mot ord och att det är rätt kostsamma rättegångar, och du drar paralleller till att legalisera våldtäkt? Jag har aldrig argumenterar för att man ska förbjuda ord mot ord rättegångar eller ens antytt till det. Sluta märka ord och leta efter fel och diskutera istället det jag skriver om. Och det är hur bevisbördan ska se ut och hur vi statligt/eller privat sett ska kunna finansiera det. Det jag diskuterade i inlägget du anmärkte var hur en sådan lag rent praktiskt skulle fungera, och inte något argument till varför vi bör hålla otrohet legalt.
    Jag skall ge dig ytterligare ett dåligt argument. Om otrohet hade varit olagligt så hade kvinnor troligtvis drabbats hårdare, eftersom att det är lättare att bevisa att de har varit otrogna.

Det finns ett lika dåligt argument för att män drabbas hårdare av beviskraven i våldtäktsmål. Om du tänker efter lite så kanske du kommer på vad det är.
  • oanonym

Ska det i så fall bara gälla gifta par?

Annars måste det ju även bevisas att man är ett par som lovat trohet.

Det går inte att vara otrogen mot någon man inte är ihop med.

• Anonym (-.-)
    Gynekologstol skrev 2018-02-01 17:31:06 följande:

Nu läste jag inte hela ditt inlägg på grund av din nedlåtande ton, men jag kom i alla fall så långt som att FN tydligen anser att kvinnor drabbas värst av lagstiftning som kriminaliserar äktenskapsbrott. Jag kan inte hjälpa det, men jag blir lite sömnig av argument som går ut på att kvinnor drabbas värst.

Jag är som sagt inte för en lag mot otrohet, men jag är samtidigt fullständigt oberörd av vad FN tycker om saken. Jag kanske egentligen borde ändra åsikt, för om FN tycker att något är dåligt så brukar det i allmänhet betyda att det är bra för mig som vit man. Vi talar trots allt om en organisation som ursprungligen skapades i syfte att krossa Tyskland.

Jag försöker diskutera sakligt och hade inte till syfte att vara nedlåtande. Du öppnade dörren om härskarteknik och förringade mina argument genom att kommentera min argumentationsteknik, så jag svarade på detta. Om du inte vill läsa igenom hela mitt inlägg så är det självklart ditt eget val, men innan du kastar sten och anklagar mig för att vara nedlåtande så borde du kolla igenom dina egna inlägg. Du lägger ju mer fokus på att gå på mig istället för att diskutera det jag skriver om, och det känns rätt trist då jag aldrig haft till avsikt att trampa på någon eller vara oförskämd. Och om jag har kränkt dig på något vis så ber jag om ursäkt, för det har aldrig varit min intetion.
  • Anonym (Mongo)
    Anonym (-.-) skrev 2018-02-01 16:08:26 följande:

Så att invalidera någon annans argument som ?fult? är inte en härskarteknik?

Nej det är det inte. Både du och Gynekologstol borde borde läsa på om härskartekniker när ni är klara med de mänskliga rättigheterna. Och när ni ändå är igång så kan ni förslagsvis också läsa om argumentationsteori samt logiska felslut. Lycka till!
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?