• Moulinette86

Borde otrohet vara straffbart?

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

• Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Anonym (-.-)
    Gynekologstol skrev 2018-02-01 19:37:57 följande:

Bland annat, men även för att män lämnar mer DNA-spår efter sig än vad kvinnor gör. På samma sätt så kan man argumentera för att det är lättare att nita män för våldtäkt, men som du säkert inser så håller det inte att argumentera på det sättet. Jag vet att det är mycket ovanligt att kvinnor våldtar, men det är inte det som är poängen.

Om man skall argumentera för varför otrohet inte bör vara olagligt så tycker jag inte att kan skall krångla till det så mycket, utan konstatera att det är ett privat problem som par med fördel kan lösa själva. Att argumentera genom att påpeka att det är svårt att bevisa och liknande håller inte, för andra brott är också svåra att bevisa. Våldtäkt är ett exempel ett sådant brott, men det finns fler.

Som jag sa innan så menade jag inte det som ett argument, utan jag är snarare nyfiken på hur det skulle se ut i praktiken rent rättsligt. Det är ju långt fler som är otrogna än de som våldtar, så det hade ju kunnat slå tillbaka och göra att manskapet för att hantera våldtäktsfall inom rimligt tidsram (och utan att offret backar) blir överbelastade av alla otrohetsrättegångar.

Du har rätt i det här med att kvinnor lämnar mindre spår efter en våldtäkt/samlag, men iom att det är så vår kropp är byggda så blir det nog i princip omöjligt att göra just den saken mer jämställd. Men vem vet, det kanske är möjligt
  • Anonym (B)
    Anonym (The bug) skrev 2018-02-01 17:59:08 följande:

Men vad skulle nyttan vara med att kriminalisera sex med någon man inte är gift med? Eller skulle det gälla sambos också?

Vad ska straffet vara- att tvingas leva i en etta med sin fru/man resten av livet? Elektronisk fotboja kvällstid för att förhindra synd?

Allvarligt, hur ska en sådan åtgärd tjäna något till alls?

Åtgärda går inte, hänt är hänt redan men ett straff ska utdelas,böter? Prick i något polisregister? Något som får folk att hålla gylfen uppe när det svajar i deras förhållande.
  • Anonym (anonym)

När staffutmätning ska ske i domstol och den otrogna ingående berättar varför den varit otrogen och vilka brister den svikna har så måste ju det utdömda straffet utgå från om skäl för otrohet fanns enligt utomståendes bedömning som standarden på sexliv, vardagsliv, gemenskap..värdelöst sex 

• Anonym (-.-)
    Gynekologstol skrev 2018-02-01 18:41:37 följande:

Det som jag främst reagerar på är att andra grupper har större rättigheter än vad jag har. Lagen om hets mot folkgrupp är ett bra exempel, eftersom att den skyddar i stort sätt alla utom den grupp som jag tillhör från kritik.

Det finns fler exempel, för om en krog till exempel portar alla vita män så har vi ingen diskrimineringsombudsman att vända oss till. Jag bryr mig visserligen inte om enskilda krogar portar mig på grund av vem jag är, men jag tycker samtidigt att andra grupper (och i förlängningen, samhället) borde göra samma sak. Om en krog endast vill släppa in vita heteromän över 180 cm så tycker jag att de skall få göra det.

Exemplen som jag gav är en direkt konsekvens av att Sverige har skrivit under FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna.

Jo, jag håller med om mycket av det du beskriver. Det har blivit så mycket tjafs om vitas medfödda privilegier och att man inte kan vara racist mot vita då de inte klassas som en minoritetesgrupp etc. Då går utveckligen åt fel håll, man bara byter ut en grupp mot en annan och glömmer bort faktumet att vårt mål är att göra det jämställt, inte att trycka ner någon grupp för att höja andra.

Jag tror dock inte att det är en direkt konsekvens från att vi skrivit under FNs konvention om mänskliga rättigheter då vi indirekt redan bryter mot dem. Jag tror att många människor söker gemenskap och det lättaste sättet att hitta gemenskap och tillhöra något är att bära gemensamg hat. Blir det vi mot dem så är det lättare att glömma våra egna skavanker och istället fokusera på att tillsammans avsky och fördömma andra. Vita är ett enkelt mål då deras ?brott mot mänskligheten? är väl dokumenterat och så. Det är verkligen trist och orättvist då man inte borde behöva ställas tillsvars för brott andra med liknande hudfärg begått innan man ens var född. Det är ren racism, och det är väldigt konstigt att det inte ens betraktas som racism bara för att man tillhör en viss grupp :/
  • Anonym (man)
    Anonym (Nope) skrev 2018-02-01 18:20:35 följande:

Nej. Allt som är dåligt ska inte vara olagligt och jag vill inte se polisen slösa sin tid på att utreda otroheter.

Straff finns det visst, straffet att förlora någon man älskar och må piss över vad man gjort. Och det är det lämpliga straffet för att såra någons känslor.

Fast otrohet är inte en bagatell, det för ofta ganska stora konsekvenser för den drabbade. Inte ovanligt att folk hamnar i kris och får sjukskriva sig när det är som värst. Hade något skadat någon annan fysiskt så att personen får söka vård så hade det garanterat resulterat i en dom, men att skada människor gravt psykiskt verkar vara fritt fram.

Nej det finns inget straff. Om man är otrogen är man nog inte speciellt rädd om  sin partner eller älskar personen speciellt djupt, iaf inte tillräckligt mycket för att låta bli. Piss mår man nog mest för att man blev påkommen inte för att man sårat någons känslor och det kan man knappast kalla för ett straff.
  • Moulinette86
    Phalaenopsis skrev 2018-02-01 18:57:35 följande:

Otrohet är en form av psykologisk misshandel. Det är bara rätt och rimligt att det kostar att skada människor så illa. Lämpligt straff torde vara att man får minskad del av det gemensamma boet i skilsmässan, förslagsvis reducerat till 25 %. Äktenskapsförord till förövarens fördel annulleras. Lyckligtvis är bevisläget lättare än någonsin med alla datorer och mobiltelefoner. Att få den bedragna att vilja driva ärendet lär inte vara så svårt! Skrattande

Din entusiasm och optimism är uppfriskande!
    Jag brukar vanligtvis vara en sur jävel och störa mig på de som tar en positiv ton men inte i detta fall, trevlig helg!Skål
  • Anonym (man)
    Anonym (anonym) skrev 2018-02-01 20:22:09 följande:

När staffutmätning ska ske i domstol och den otrogna ingående berättar varför den varit otrogen och vilka brister den svikna har så måste ju det utdömda straffet utgå från om skäl för otrohet fanns enligt utomståendes bedömning som standarden på sexliv, vardagsliv, gemenskap..värdelöst sex 

Det existerar inga skäl för otrohet. Att det kan förekomma problem i ett förhållande är inte ett giltigt skäl för att vara otrogen när det finns möjlighet att skilja sig istället eller lösa problemen på värdigt sätt.

Ditt resonemang är som att påstå att man ska utgå från om det fanns rimliga skäl för ett mord, misshandel, våldtäkt, etc. Det spelar liksom ingen roll om man blev arg, ledsen, kåt, whatever, det ger fortfarande ingen rätt att mörda, misshandla eller våldta någon.
  • Moulinette86
    Anonym (anonym) skrev 2018-02-01 20:22:09 följande:

Nej ,varför det?
    När jag dömdes för olaga hot togs det NOLL hänsyn till att jag blivit bedragen, att jag hade gått in i väggen på jobbet eller det faktum att jag nekats vård om och om igen ( detta även efter att jag föranmält mig själv till polisen 2 gånger, varpå dom dom gjorde ett hembesök hos mig).

Så då skulle de antagligen inte ta någon hänsyn till kvalitetsaspekter i förhållandet heller.. 
  • nernu

Du har slagit en kvinna och hotat en annan snubbe till livet och du tycker att det är orättvist att inte hon får något straff? Joråsåatte...

Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?