• Moulinette86

Borde otrohet vara straffbart?

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

• Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Anonym (Nope)

Nej. Allt som är dåligt ska inte vara olagligt och jag vill inte se polisen slösa sin tid på att utreda otroheter.

Straff finns det visst, straffet att förlora någon man älskar och må piss över vad man gjort. Och det är det lämpliga straffet för att såra någons känslor.

• Anonym (-.-)
    Gynekologstol skrev 2018-02-01 17:31:06 följande:

Nu läste jag inte hela ditt inlägg på grund av din nedlåtande ton, men jag kom i alla fall så långt som att FN tydligen anser att kvinnor drabbas värst av lagstiftning som kriminaliserar äktenskapsbrott. Jag kan inte hjälpa det, men jag blir lite sömnig av argument som går ut på att kvinnor drabbas värst.

Jag är som sagt inte för en lag mot otrohet, men jag är samtidigt fullständigt oberörd av vad FN tycker om saken. Jag kanske egentligen borde ändra åsikt, för om FN tycker att något är dåligt så brukar det i allmänhet betyda att det är bra för mig som vit man. Vi talar trots allt om en organisation som ursprungligen skapades i syfte att krossa Tyskland.

Får man fråga varför du anser att FN är dåligt för dig som vit man? De har ju inte till syfte att kränka en etnisk grupp/läggning/könstillhörighet utan att istället ge alla samma rättigheter oavsett detta. Att du anser detta som dåligt kan tolkas som att du ser det som något dåligt att andra får samma rättigheter som du från en början redan har, men jag hoppas att jag misstolkar dig
  • Gynekologstol
    Anonym (-.-) skrev 2018-02-01 18:10:58 följande:
    Jag försöker diskutera sakligt och hade inte till syfte att vara nedlåtande. Du öppnade dörren om härskarteknik och förringade mina argument genom att kommentera min argumentationsteknik, så jag svarade på detta. Om du inte vill läsa igenom hela mitt inlägg så är det självklart ditt eget val, men innan du kastar sten och anklagar mig för att vara nedlåtande så borde du kolla igenom dina egna inlägg. Du lägger ju mer fokus på att gå på mig istället för att diskutera det jag skriver om, och det känns rätt trist då jag aldrig haft till avsikt att trampa på någon eller vara oförskämd. Och om jag har kränkt dig på något vis så ber jag om ursäkt, för det har aldrig varit min intetion.
    Du har inte kränkt mig, jag reagerade bara på att du använder dig av de mänskliga rättigheterna som om det vore helt självklart att alla skriver under på dem. Det blir lite väl mycket smak av pretentiös mellanstadielärarinna för att jag skall känna mig bekväm med det. Mer än så handlar det inte om för min del.
  • Gynekologstol
    Anonym (-.-) skrev 2018-02-01 18:28:26 följande:
    Får man fråga varför du anser att FN är dåligt för dig som vit man? De har ju inte till syfte att kränka en etnisk grupp/läggning/könstillhörighet utan att istället ge alla samma rättigheter oavsett detta. Att du anser detta som dåligt kan tolkas som att du ser det som något dåligt att andra får samma rättigheter som du från en början redan har, men jag hoppas att jag misstolkar dig
    Det som jag främst reagerar på är att andra grupper har större rättigheter än vad jag har. Lagen om hets mot folkgrupp är ett bra exempel, eftersom att den skyddar i stort sätt alla utom den grupp som jag tillhör från kritik.

Det finns fler exempel, för om en krog till exempel portar alla vita män så har vi ingen diskrimineringsombudsman att vända oss till. Jag bryr mig visserligen inte om enskilda krogar portar mig på grund av vem jag är, men jag tycker samtidigt att andra grupper (och i förlängningen, samhället) borde göra samma sak. Om en krog endast vill släppa in vita heteromän över 180 cm så tycker jag att de skall få göra det.

Exemplen som jag gav är en direkt konsekvens av att Sverige har skrivit under FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna.
  • Phalaenopsis

Otrohet är en form av psykologisk misshandel. Det är bara rätt och rimligt att det kostar att skada människor så illa. Lämpligt straff torde vara att man får minskad del av det gemensamma boet i skilsmässan, förslagsvis reducerat till 25 %. Äktenskapsförord till förövarens fördel annulleras. Lyckligtvis är bevisläget lättare än någonsin med alla datorer och mobiltelefoner. Att få den bedragna att vilja driva ärendet lär inte vara så svårt! Skrattande

• Anonym (-.-)
    Gynekologstol skrev 2018-02-01 18:05:40 följande:

Jag skall ge dig ytterligare ett dåligt argument. Om otrohet hade varit olagligt så hade kvinnor troligtvis drabbats hårdare, eftersom att det är lättare att bevisa att de har varit otrogna.

Det finns ett lika dåligt argument för att män drabbas hårdare av beviskraven i våldtäktsmål. Om du tänker efter lite så kanske du kommer på vad det är.

Syftar du till att kvinnor kan bli gravida från otrohet eller?
  • Anonym (-.-)
    Gynekologstol skrev 2018-02-01 18:29:54 följande:

Du har inte kränkt mig, jag reagerade bara på att du använder dig av de mänskliga rättigheterna som om det vore helt självklart att alla skriver under på dem. Det blir lite väl mycket smak av pretentiös mellanstadielärarinna för att jag skall känna mig bekväm med det. Mer än så handlar det inte om för min del.

Jag menade inte att använda mig av argumentet mänskliga rättigheter för att det är något jag anser alla ska följa, utan jag syftade mer till att det kommer komma i konflikt med en eventuell kriminalisering av otrohet och att jag därför inte tror att det går att genomföra en sådan lag öht. Jag försöker inte argumentera utifrån min egna åsikter, utan jag försökte vara realistisk gällande om en sådan lag är möjlig eller ej i dagens Sverige. Och en av de saker som jag tror skulle sätta käppar i hjulet är just konventionen om mänskliga rättigheter.
  • Gynekologstol
    Anonym (-.-) skrev 2018-02-01 19:25:41 följande:
    Syftar du till att kvinnor kan bli gravida från otrohet eller?
    Bland annat, men även för att män lämnar mer DNA-spår efter sig än vad kvinnor gör. På samma sätt så kan man argumentera för att det är lättare att nita män för våldtäkt, men som du säkert inser så håller det inte att argumentera på det sättet. Jag vet att det är mycket ovanligt att kvinnor våldtar, men det är inte det som är poängen.

Om man skall argumentera för varför otrohet inte bör vara olagligt så tycker jag inte att kan skall krångla till det så mycket, utan konstatera att det är ett privat problem som par med fördel kan lösa själva. Att argumentera genom att påpeka att det är svårt att bevisa och liknande håller inte, för andra brott är också svåra att bevisa. Våldtäkt är ett exempel ett sådant brott, men det finns fler.
  • Gynekologstol
    Anonym (-.-) skrev 2018-02-01 19:35:07 följande:
    Jag menade inte att använda mig av argumentet mänskliga rättigheter för att det är något jag anser alla ska följa, utan jag syftade mer till att det kommer komma i konflikt med en eventuell kriminalisering av otrohet och att jag därför inte tror att det går att genomföra en sådan lag öht. Jag försöker inte argumentera utifrån min egna åsikter, utan jag försökte vara realistisk gällande om en sådan lag är möjlig eller ej i dagens Sverige. Och en av de saker som jag tror skulle sätta käppar i hjulet är just konventionen om mänskliga rättigheter.
    Jag håller inte riktigt med om argumentet, för mänskliga rättigheter är ingen naturlag. Det är människor som har skapat dem och människor kan även ändra dem. Om det hade funnits en vilja att kriminalisera otrohet så hade det givetvis varit möjligt att genomföra det, för det är inte direkt som om man hade försökt avskaffa Newtons lagar.
  • Anonym (-.-)
    Anonym (Mongo) skrev 2018-02-01 18:14:31 följande:

Nej det är det inte. Både du och Gynekologstol borde borde läsa på om härskartekniker när ni är klara med de mänskliga rättigheterna. Och när ni ändå är igång så kan ni förslagsvis också läsa om argumentationsteori samt logiska felslut. Lycka till!

Jag har funderat ett tag på vad du egentligen vill ha sagt med ditt inlägg, försöker du läxa upp oss för att vi inte argumenterar på professionell nivå?

Jag var inte seriös kring det med härskarteknik, och det tror jag inte heller att gynekologstolen var. Det var nog snarare använt av gynekologstolen för att visa sitt missnöje över att jag drog in mänskliga rättigheter. Det är ju bara en forums diskussion och man behöver inte ta allt så bokstavligt. Jag är inte särskilt insatt i vetenskapsfilosofi och argumenterar här för mitt eget nöjes skull. Att få berätta vad jag tror och lyssna på andras åsikter, för det är ingen tävling som någon av oss kommer komma ut som segrare i och jag tycker uppriktigt talat att det är intressant att läsa gynekologstolens tankar, men även hur han tolkar det jag skriver. Detta är inga definitiva argument där vi har som mål att få den andra att lägga ner, utan handlar om att utbyta åsikter och fundera på vad andra säger. Vad jag tror är rätt är inte den enda sanningen och jag fortsätter att diskutera för att vidga mitt sinne och lära mig något nytt. Om jag redan trodde att jag bar på den äkta sanningen så hade jag väl inte svarat på andras inlägg och frågat dem saker. Så det känns väldigt onödigt att läxa upp oss för hur vi diskuterar MED VARANDRA.

Och av det lilla jag vet om argumentationsteori är att bevisbördan ligger på den som påstår något. Om du inte kan ge några konkreta bevis så blir ditt argument ogiltigt. Det är lite det som är hela poängen med argumentationer: att man lägger upp flertal argument för att stötta sin tes (observera att jag kanske anvämder termerna fel). Du har bara lagt fram påståenden, och tom begär att vi som motargumenterare ska själva leta upp vilka fel vi gör bara för att du säger att det är så. Det låter väl inte riktigt rätt?

Så om du vill tillföra något till den pågående diskussionen istället för att kritiserar så kan du kanske förklara vad exakt om mänskliga rättigheter som jag fått fel? Iaf påpeka vilken bit jag tagit fel för det är i princip omöjligt för mig att gissa vad du syftar till?
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?