• Moulinette86

Borde otrohet vara straffbart?

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

• Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Anonym (man)
    nernu skrev 2018-02-02 12:43:08 följande:

Du har slagit en kvinna och hotat en annan snubbe till livet och du tycker att det är orättvist att inte hon får något straff? Joråsåatte...

Var får du att han slagit en kvinna ifrån?
  • Mandel

Nej, otrohet ska inte vara en brottslig handling och straffas enligt en straffskala.
    Tänk bara kostnaden för den karusellen där det till 95% kommer att stå ord emot ord.
    Känns som att polisen har viktigare saker att lägga energi på än att utreda ev otrohetsfall.

Och har man så taskig impulskontroll att man slår till någon om man får reda på detta så behöver man nog jobba på sig själv lite innan. 
    Att man blir besviken och arg kan jag förstå, men behöva gå i terapi för att någon är otrogen mot en då har man nog mer som ligger bakom sedan innan.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Pretorian IV

Jag tycker inte otrohet ska vara straffbart, det blir liksom för mycket intrång i privatlivet ifrån staten, vi behöver inte mer sånt i det här landet.

Dock har ts en poäng, den psykiska misshandeln kan ju vara så oerhört mycket större och ge långvariga problem, jämfört med tex vad tex en örfil gör (som dessutom bara är straffbart åt ena hållet).

Örfilen är straffbar, men att tex låta en man uppfostra barn som egentligen är nån annans är det inte, även om det är en avsevärt värre handling.

Å andra sidan kan man ju inte ha lagar som tillåter fysisk misshandel under vissa omständigheter, det funkar inte heller.

Men i just barn skulle det ju kunna vara straffbart för kvinnan att inte ange rätt fader till sitt barn.

Det kan ju faktiskt bli en del komplaceras juridiska ärenden vid arv osv om sanningen kommer fram, och det drabbar ju ev barnet också som inte får kontakt med sin biologiska fader, och pappan som ovetande har ett barn.

• Anonym (man)
    Pretorian IV skrev 2018-02-02 13:56:14 följande:

Jag tycker inte otrohet ska vara straffbart, det blir liksom för mycket intrång i privatlivet ifrån staten, vi behöver inte mer sånt i det här landet.

Dock har ts en poäng, den psykiska misshandeln kan ju vara så oerhört mycket större och ge långvariga problem, jämfört med tex vad tex en örfil gör (som dessutom bara är straffbart åt ena hållet).

Örfilen är straffbar, men att tex låta en man uppfostra barn som egentligen är nån annans är det inte, även om det är en avsevärt värre handling.

Å andra sidan kan man ju inte ha lagar som tillåter fysisk misshandel under vissa omständigheter, det funkar inte heller.

Men i just barn skulle det ju kunna vara straffbart för kvinnan att inte ange rätt fader till sitt barn.

Det kan ju faktiskt bli en del komplaceras juridiska ärenden vid arv osv om sanningen kommer fram, och det drabbar ju ev barnet också som inte får kontakt med sin biologiska fader, och pappan som ovetande har ett barn.

Vad gäller att lura på någon ett barn som inte är hans så ÄR det faktisk olagligt i till exempel England.
  • villbusa

Utan att ha läst några inlägg utom ts så nej... verkligen Inte! Jag förstår att det gör ont att bli bedragen men att jämföra det med hot och våld är bara rappakalja.

Vill du backa tiden några hundra år bakåt o äga din partner finns det outvecklade länder du kan flytta till.

Att du är straffad o får problem med jobbsök etc. Är ditt eget ansvar inte din fd partners.

• molly50

Jag känner mig lite kluven i frågan.
    Visst skulle det säkert kännas bra att kunna sätta dit en otrogen partner om otrohet hade varit brottsligt.
    Men frågan är om man hade mått bättre av det än om man kan sätta dit sin partner utanför lagen,så att säga.
    Jag tvivlar på det.
    Att bli bedragen gör nog lika ont oavsett om det vore brottsligt eller ej.

Carpe Diem
  • Anonym (man)
    molly50 skrev 2018-02-02 16:40:25 följande:

Jag känner mig lite kluven i frågan.
    Visst skulle det säkert kännas bra att kunna sätta dit en otrogen partner om otrohet hade varit brottsligt.
    Men frågan är om man hade mått bättre av det än om man kan sätta dit sin partner utanför lagen,så att säga.
    Jag tvivlar på det.
    Att bli bedragen gör nog lika ont oavsett om det vore brottsligt eller ej.

Njae, om man ska tro alla andra brottsoffer så känns det nog betydligt bättre när förövaren får ett straff än om personen går fri. Hur skulle du känna om killen som våldtog dig går fri?

Det kommer ju inte förändra att det som hänt har hänt och att den drabbade får leva med konsekvenserna, men en viss kompensation är det väl att förövaren fick ett straff? Det är väl hela poängen med ett straff, förutom att vara avskräckande.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2018-02-02 14:46:02 följande:
    Vad gäller att lura på någon ett barn som inte är hans så ÄR det faktisk olagligt i till exempel England.
    Det måste väl vara olagligt i Sverige också? Det innebär ju bedrägeri om man lurar till sig pengar som man inte har rätt till.
  • Gynekologstol
    AndreaBD skrev 2018-02-02 16:56:56 följande:
    Det måste väl vara olagligt i Sverige också? Det innebär ju bedrägeri om man lurar till sig pengar som man inte har rätt till.
    Eftersom att det är mannens ansvar att väcka talan i faderskapsmål så har jag svårt att se hur detta skulle kunna vara möjligt.

Om mannen är gift så gäller faderskapspresumption, och om han inte är det så har faderskapet fastställts på något annat sätt, oftast genom att han har medgivit det.

Vi skall ha klart för att att all lagstiftning och praxis i Sverige är på kvinnornas sida när det kommer till familjerätt, och att det skulle bli någon ändring på det med nuvarande samhällsklimat har jag svårt att se.

Dessutom så gäller det vanliga dravlet om barnens bästa i sådana här fall, så det kan säkert anses vara till men för barnet om underhåll skulle kunna krävas tillbaka retroaktivt.

Jag blir alldeles matt av att tänka på saker som dessa. Tur för mig att jag lever i en kärnfamilj och att mina barn är väldigt lika mig, till min frus stora förtret.
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2018-02-02 16:46:33 följande:
    Njae, om man ska tro alla andra brottsoffer så känns det nog betydligt bättre när förövaren får ett straff än om personen går fri. Hur skulle du känna om killen som våldtog dig går fri?

Det kommer ju inte förändra att det som hänt har hänt och att den drabbade får leva med konsekvenserna, men en viss kompensation är det väl att förövaren fick ett straff? Det är väl hela poängen med ett straff, förutom att vara avskräckande.
    Jag utgick väl i och för sig efter mina egna åsikter när jag skrev det där.
    Men för mig hade det nog inte känts bättre om mitt ex hade fått ett rättsligt straff för sin otrohet än det gjorde när han fick straffet att förlora mig.
    Jag hade nog mått lika dåligt oavsett.
    Men jag kan ju inte tala för alla andra.
    Självklart tycker jag inte att en kille som våldtagit mig ska gå fri.
    Men det tycker jag inte är riktigt samma sak,
    Carpe Diem
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?