• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Här kan vi samlas och tråna efter varje litet tecken på att en förlossning är på gång! Även fast det kan dröja flera veckor till så hoppas man ju att varje liten tarmtömning eller sammandragning ska vara ett tecken på att det är på G. Är inte läpparna liiite svullna idag? Visst känns det som att jag boar ovanligt mycket idag? Tröttare?

Sen kan vi ju se vilka tecken som faktiskt ÄR tecken när bebbarna sen börjar titta ut.

Häng på!

• Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?
  • marsen
    LakritsMatte skrev 2018-05-23 10:42:04 följande:

Vet inte vad frankofont betyder eller om det är en felstavning?

Men här har iaf jag haft kontroller var tredje vecka sista tre månaderna (sista var för drygt en vecka sedan, 2v innan BF, nästa är en vecka efter BF). Vid en normal graviditet gör man oftast bara ett enda ultraljud runt vecka 18-20. Man kan också göra ett i samband med KUB, då i v 11-13. Annars är det bara vid riskgraviditeter man gör extra ultraljud, eventuellt ett tidigt vaginalt i V6-8 för att fastställa längden på graviditeten. Vissa betalar privat för extra ultraljud tex tidigt eller för att könsbestämma efter KUB. Glukosbelastning görs om man är överviktig. Urinsticka tas vid varje kontroll, då kollar man protein, bakterier och glukos i urin. Min BM slutade ta Hb och blodsocker nångång runt v 30 tror jag men det är nog olika. Profylaxkurser får man uppsöka privat i de flesta regioner.

Här har vi från vecka 25 kontroll var tredje vecka, fram till kanske v 33 då det blir varannan. Sista veckorna blir det en gång i veckan. Går man över blir det ännu tätare.

Glukosbelastning görs här om man har diabetes i släkten, vid tidigare graviditetsdiabetes eller om fasteglukosen skulle vara avvikande innan.

Hb och blodsocker slutade vi också ta strax efter vecka 30 eftersom det aldrig varit något avvikande.

Blodtryck och u-sticka tas varje gång, samt mäter magen och lyssnar med doppler.
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-23 12:44:22 följande:

Här har vi från vecka 25 kontroll var tredje vecka, fram till kanske v 33 då det blir varannan. Sista veckorna blir det en gång i veckan. Går man över blir det ännu tätare.

Glukosbelastning görs här om man har diabetes i släkten, vid tidigare graviditetsdiabetes eller om fasteglukosen skulle vara avvikande innan.

Hb och blodsocker slutade vi också ta strax efter vecka 30 eftersom det aldrig varit något avvikande.

Blodtryck och u-sticka tas varje gång, samt mäter magen och lyssnar med doppler.

Just det, blodtrycket glömde jag! Här gör man såklart också glukosbelastning vid avvikande värden på blod eller urin samt vid ärftlighet.

Men lyllo er som får komma oftare när ni närmar er BF... jag kan knappt ens få tag i min BM om jag skulle behöva...
  • Bxlfix
    LakritsMatte skrev 2018-05-23 10:42:04 följande:

Vet inte vad frankofont betyder eller om det är en felstavning?

Men här har iaf jag haft kontroller var tredje vecka sista tre månaderna (sista var för drygt en vecka sedan, 2v innan BF, nästa är en vecka efter BF). Vid en normal graviditet gör man oftast bara ett enda ultraljud runt vecka 18-20. Man kan också göra ett i samband med KUB, då i v 11-13. Annars är det bara vid riskgraviditeter man gör extra ultraljud, eventuellt ett tidigt vaginalt i V6-8 för att fastställa längden på graviditeten. Vissa betalar privat för extra ultraljud tex tidigt eller för att könsbestämma efter KUB. Glukosbelastning görs om man är överviktig. Urinsticka tas vid varje kontroll, då kollar man protein, bakterier och glukos i urin. Min BM slutade ta Hb och blodsocker nångång runt v 30 tror jag men det är nog olika. Profylaxkurser får man uppsöka privat i de flesta regioner.

Hej och stort tack för svar - så intressant vad det är skillnad mellan två EU-länder!

Btw håller tummarna för att hinnsvepningen ger effekt :)

Här tycks man stössla med ultraljud, men insåg nu att man inte mäter magen med måttband utan mäter bebis tillväxt med hjälp ultraljud. Sen kollar mana ju de inre organens utveckling genom 3D typ 3 gånger.

Hur är det med NIPT? Här ingår det i grundskyddet så man betalar bara 32 EURO, oberoende ålder.

Förrsten, förlöser man via doktor i Sverige och vet man vem som förlöser en? Finns det maxgräns för hur länge man får vara på BB? Här kom en ny lag som sätter en maxgräns på 3 dagar vid normal förlossning, förut var det en vecka.

Funderar på om glykosen görs här för att belgarna äter så mycket sött, många av de jag känner som haft graviddiabetes har inte varit överviktiga utan snarare det motsatta. Men skönt att slippa, jag kan nämligen inte dricka saft länge pga av testet. Lite lyxproblem kanske, men det tar ju bort lyckan att åka till IKEA och hiva i sig lingondricka :(

Gällande frankofont, Belgien där jag bori har bl.a. franska som språk, brukar böja frankofon lite slarvigt till fankofont.
  • marsen
    LakritsMatte skrev 2018-05-23 12:50:36 följande:

Just det, blodtrycket glömde jag! Här gör man såklart också glukosbelastning vid avvikande värden på blod eller urin samt vid ärftlighet.

Men lyllo er som får komma oftare när ni närmar er BF... jag kan knappt ens få tag i min BM om jag skulle behöva...

Vart bor du? I slutet är det ju jätteviktigt att komma oftare för att upptäcka preklampsi och upptäcka avvikelser på tillväxten och annat. Att det kan vara så olika?!
  • marsen

Min bebis stannar nog till juni den. Var hos bm idag och inget har hänt med tappen sen sist för en vecka sen. Fortfarande 2cm och hon får in ett finger. sen har bebis huvud åkt ner och typ flyttat bak livmodertappen så trycket från huvudet blir inte rakt på öppningen i tappen. Därför öppnar jag mig ju inte mer. Hon sa inte så mycket om det, men nu när jag kom hem så kommer jag ju på en massa frågor jag ville ställa om det.

Någon som varit med om samma?

• LakritsMatte
    Bxlfix skrev 2018-05-23 12:52:34 följande:

Hej och stort tack för svar - så intressant vad det är skillnad mellan två EU-länder!

Btw håller tummarna för att hinnsvepningen ger effekt :)

Här tycks man stössla med ultraljud, men insåg nu att man inte mäter magen med måttband utan mäter bebis tillväxt med hjälp ultraljud. Sen kollar mana ju de inre organens utveckling genom 3D typ 3 gånger.

Hur är det med NIPT? Här ingår det i grundskyddet så man betalar bara 32 EURO, oberoende ålder.

Förrsten, förlöser man via doktor i Sverige och vet man vem som förlöser en? Finns det maxgräns för hur länge man får vara på BB? Här kom en ny lag som sätter en maxgräns på 3 dagar vid normal förlossning, förut var det en vecka.

Funderar på om glykosen görs här för att belgarna äter så mycket sött, många av de jag känner som haft graviddiabetes har inte varit överviktiga utan snarare det motsatta. Men skönt att slippa, jag kan nämligen inte dricka saft länge pga av testet. Lite lyxproblem kanske, men det tar ju bort lyckan att åka till IKEA och hiva i sig lingondricka :(

Gällande frankofont, Belgien där jag bori har bl.a. franska som språk, brukar böja frankofon lite slarvigt till fankofont.

Är lite osäker med NIPT och det är också olika i olika regioner. Tror man får göra det gratis i en del regioner om man får dåligt resultat på KUB, men inte annars. Privat har jag hört att det kan kosta så mycket som 5000kr.

Förlossningen är med en barnmorska, läkare tillkallas bara vid komplikationer och man kan inte välja vem det blir, blir de som råkar jobba när man kommer in liksom.

BB är också olika från region till region men generellt sett brukar man få stanna tills amningen kommit igång och barnet är undersökt av barnläkare. Hör nästan aldrig nån som stannar längre än max tre dagar efter en komplikationsfri förlossning. Vi stannade ett dygn med första men jag hade gärna åkt hem tidigare. Nu med andra barnet är det stor risk att man får dela rum med någon annan och då får inte pappan sova över, så i så fall skriver jag ut mig omgående för jag tänker inte stanna på de premisserna. BB var totalt meningslöst för mig.
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-23 13:08:18 följande:

Vart bor du? I slutet är det ju jätteviktigt att komma oftare för att upptäcka preklampsi och upptäcka avvikelser på tillväxten och annat. Att det kan vara så olika?!

Bor i Östergötland. Jag har för mig att med första barnet var det kanske varannan vecka sista tiden men inte oftare än så. Tycker också att det är konstigt.
    marsen skrev 2018-05-23 13:11:52 följande:

Min bebis stannar nog till juni den. Var hos bm idag och inget har hänt med tappen sen sist för en vecka sen. Fortfarande 2cm och hon får in ett finger. sen har bebis huvud åkt ner och typ flyttat bak livmodertappen så trycket från huvudet blir inte rakt på öppningen i tappen. Därför öppnar jag mig ju inte mer. Hon sa inte så mycket om det, men nu när jag kom hem så kommer jag ju på en massa frågor jag ville ställa om det.

Vet inte vad det innebär att huvudet inte trycker mot tappen men det låter spontant som en mindre bra utveckling? Trycket mot tappen är ju det som vidgar den?

Annars förstår jag hur det känns, jag räknar med typ samma besked imorrn, tror inte det hänt nåt med tappen här heller...får sätta mitt hopp till något tidigare igångsättning.
  • P0MP0M
    marsen skrev 2018-05-23 08:32:21 följande:

Välkommen! :)

Vad lejsamt att gå över. Är det första barnet? Jag och sambon pratade om det där att BF-datumet inte bör finnas. De kan säga "nån gång i maj eller fram till mitten på juni" för man är ju så inställd på det här jäkla datumet även fast två veckor över hör till det normala. Jag har BF idag. Mina två första kom 39+2 och 39+5. Så så här länge har jag aldrig varit gravid förut! :D

Tack:)

Ja det är första! Håller med, det är ju så svårt att inte se det beräknade datumet som nån slags mål >< Min mormor ringde nyss och berättade att hon (likt min mamma) gick 14 dar över med första -vilket min BM menar är ärftligt.. vad tror ni? Har era mödrars/mormödrars förlossningsstart stämt med era (ni som fått).

Och det här med att era BM kollar om ni börjat öppna er -är det något ni bett om? Min bm har aldrig nämnt att det är något som ens kan göras!
  • Lanza2017

såå segt.. hoppas det kmr igång för dig tidigare ändå och flyttar sig rätt. Inte hört ngt om detta men din bm

borde väl sagt mer om det var ngn fara tänker jag.

Vart hos bm idag igen för ytterligare en hinnsvepning o nu var jag öppen 3-4 cm med en tapp på 1 cm o en massa blodblandade flytningar under hela kvällen igår och idag så nu hoppas jag ngt är på gång eller så stannar min bebbe till juni den med.. man vet aldrig längre :D
  • Copycatkid

Min stannar nog till juni med :( var inne hos bm och hon kunde inte göra någon hinnsvepning för tappen var fortfarande för bakåtlutad så alla förvärkar har inte gjort ett skit för tappen.. känns hopplöst när man inget kan göra och foglossningen sakta tar livslusten ur en.

Men om huvudet åkt ner så borde den ju ligga mer emot tappen kan man ju tycka, hade det åkt upp så borde trycket lättat.. men hur tusan ska man flytta bebisens huvud då? Hoppa hopprep? Stackare iallafall som fick det beskedet :/
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?