LakritsMatte skrev 2018-05-23 10:42:04 följande:
Vet inte vad frankofont betyder eller om det är en felstavning?
Men här har iaf jag haft kontroller var tredje vecka sista tre månaderna (sista var för drygt en vecka sedan, 2v innan BF, nästa är en vecka efter BF). Vid en normal graviditet gör man oftast bara ett enda ultraljud runt vecka 18-20. Man kan också göra ett i samband med KUB, då i v 11-13. Annars är det bara vid riskgraviditeter man gör extra ultraljud, eventuellt ett tidigt vaginalt i V6-8 för att fastställa längden på graviditeten. Vissa betalar privat för extra ultraljud tex tidigt eller för att könsbestämma efter KUB. Glukosbelastning görs om man är överviktig. Urinsticka tas vid varje kontroll, då kollar man protein, bakterier och glukos i urin. Min BM slutade ta Hb och blodsocker nångång runt v 30 tror jag men det är nog olika. Profylaxkurser får man uppsöka privat i de flesta regioner.
Hej och stort tack för svar - så intressant vad det är skillnad mellan två EU-länder!
Btw håller tummarna för att hinnsvepningen ger effekt :)
Här tycks man stössla med ultraljud, men insåg nu att man inte mäter magen med måttband utan mäter bebis tillväxt med hjälp ultraljud. Sen kollar mana ju de inre organens utveckling genom 3D typ 3 gånger.
Hur är det med NIPT? Här ingår det i grundskyddet så man betalar bara 32 EURO, oberoende ålder.
Förrsten, förlöser man via doktor i Sverige och vet man vem som förlöser en? Finns det maxgräns för hur länge man får vara på BB? Här kom en ny lag som sätter en maxgräns på 3 dagar vid normal förlossning, förut var det en vecka.
Funderar på om glykosen görs här för att belgarna äter så mycket sött, många av de jag känner som haft graviddiabetes har inte varit överviktiga utan snarare det motsatta. Men skönt att slippa, jag kan nämligen inte dricka saft länge pga av testet. Lite lyxproblem kanske, men det tar ju bort lyckan att åka till IKEA och hiva i sig lingondricka :(
Gällande frankofont, Belgien där jag bori har bl.a. franska som språk, brukar böja frankofon lite slarvigt till fankofont.