• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Här kan vi samlas och tråna efter varje litet tecken på att en förlossning är på gång! Även fast det kan dröja flera veckor till så hoppas man ju att varje liten tarmtömning eller sammandragning ska vara ett tecken på att det är på G. Är inte läpparna liiite svullna idag? Visst känns det som att jag boar ovanligt mycket idag? Tröttare?

Sen kan vi ju se vilka tecken som faktiskt ÄR tecken när bebbarna sen börjar titta ut.

Häng på!

• Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?
  • marsen
    Bxlfix skrev 2018-05-23 00:39:40 följande:

Svassar in väldigt sent här (tog just tummen ur och skaffade ett konto hehe). Är beräknad att få en son 31/5. Slemproppen har gått i omgångar sedan v.36. Nu mest som en inkontinent 90-åring - ständigt undrarndes ?urin, flytning eller fostervatten??. Samt mensvärk i kombination med pajad mage och en rygg som bitvis känns helt förstörd. Tappen halvt förkortad förra fredagen samt svaga värkar enligt gynekologen. Någon mer som är stel som en pinne midjan neråt? Tillägg att jag är groteskt svullen överallt (är det där ett babianarsle eller fiffi liksom?!) Förresten är det fler här som lider av insomnia på natten och sen sover er igenom dagen?

Kämpa på brudar!

Välkommen! Är det första barnet? :)

Ingen överdriven stelhet här mer än att foglossningen börjar göra riktigt ont nu. Har jag suttit still en stund, eller legat ner, så tar det ett tag att komma igång.
  • marsen
    P0MP0M skrev 2018-05-23 07:36:34 följande:

Godmorgon, jag hänger på!

Så spännande att se en efter en i tråden få träffa sin bebis! Själv hade jag bf igår 22/5 (21a enligt RUL, 22a enligt BM), men den lill* verkar inte vilja komma ut.. är lite psykiskt påfrestande att passera beräknat datum, och ännu mer att inga direkta tecken visat sig heller. Har haft en hel del smärtfria sammandragningar sen 3-4 veckor, och bebis borrar gärna runt sitt huvud långt ner (känns som knivar i underlivet) samtidigt som den pressar fossilgas mot lungor/revben.

Tror jag ska käka ananas idag och be karln om en drös snabbskjut ikväll!

Välkommen! :)

Vad lejsamt att gå över. Är det första barnet? Jag och sambon pratade om det där att BF-datumet inte bör finnas. De kan säga "nån gång i maj eller fram till mitten på juni" för man är ju så inställd på det här jäkla datumet även fast två veckor över hör till det normala. Jag har BF idag. Mina två första kom 39+2 och 39+5. Så så här länge har jag aldrig varit gravid förut! :D
  • Bxlfix
    marsen skrev 2018-05-23 08:27:57 följande:

Välkommen! Är det första barnet? :)

Ingen överdriven stelhet här mer än att foglossningen börjar göra riktigt ont nu. Har jag suttit still en stund, eller legat ner, så tar det ett tag att komma igång.

Hej och tack! :)

Yes första barnet. Får äta upp alla mina kommentarer om klart att man vet när det är på g och hur jobbigt kan det vara. Haha. Kanske är foglossning jag har?

Marsen är det ditt första barn?

Lite OT, men för att fördriva tiden lite: hur är det i Sverige, hur ofta måste ni svänga förbi för undersökning/monitoring? Bor utomlands och här får man snällt ligga och lyssnande på bebis 1h varje vecka och sen gräver doktorn runt därnere för att se status. Är väl uppe i typ 15 ultraljud också. Däremot har man aldrig hört of profylax eller hinsvepning. Det första rätt intressant eftersom jag bor i ett frankofont land?! Dessutom inga kissprov alls förutom på begäran men alla glykosbelastas. Förstått att det är motsatta i Sverige?
  • pandoraDiem
    Villblimamma88 skrev 2018-05-23 04:14:38 följande:

Hej alla! Till er vars förlossningar inte startat än: håll ut! Det är sååå tråkigt men varje dag är ju ett steg närmre :) Igårkväll på BF+7 (vecka 42) föddes i alla fall våran efterlängtade bebis! En flicka på 50 cm och 3120 gram. Större och tyngre än både sin mamma och pappa var :) Såhär gick förlossningen:

Kl 07 - slemproppen lossnade

Kl 09 - vattnet gick. Kändes som det kom flera liter! Kom massor i flera omgångar fram till kl 11 ungefär. Inga värkar än här dock. Ringde förlossningen som bokade in oss för undersökning kl 19 om inget hänt innan dess för då skulle vi självklart komma in innan.

Kl 11 (ungefär) - värkarna började lite sakta med endast mensvärk känsla. Tilltog sen stadigt i styrka

Kl 13:30 - smärtsamma värkar med 2 minuters mellanrum

Kl 14 - inskrivning på förlossning och värkarna var hemska! Bad om både lustgas och epidural.

Kl 17 - lustgasen hjälpte ingenting men fick äntligen epidural och mådde prima! Åt glass och spelade spel.

Kl 18:30 - värkarna började kännas som ett tryck neråt och började göra ont igen

Kl 19:30 - krystvärkarna började. Jag var helt slut efter bara 30 min eftersom jag bara ätit frukost på morgonen och en glass. Hade inga krafter kvar men tog i för kung och fosterland ändå.

Kl 20:54 - äntligen var hon ute!!! Bästa känslan jag någonsin upplevt. Moderkakan kom på en krystning strax efter.

Sprack extremt mycket! En läkare fick sy mig i över en timme!!! Dom slutade räkna stygnen till slut. Tur bedövningen fortfarande satt i. Men så värt det!!

Kommer fortsätta kika in här och se hur det går för er andra. Håller alla tummar och tår för att ni snart har era små bebisar hos er :)

Grattis till dottern <3 och bra kämpat!
  • Inga bekymmer

Hej alla! Till er vars förlossningar inte startat än: håll ut! Det är sååå tråkigt men varje dag är ju ett steg närmre :) Igårkväll på BF+7 (vecka 42) föddes i alla fall våran efterlängtade bebis! En flicka på 50 cm och 3120 gram. Större och tyngre än både sin mamma och pappa var :) Såhär gick förlossningen:

Kl 09 - vattnet gick. Kändes som det kom flera liter! Kom massor i flera omgångar fram till kl 11 ungefär. Inga värkar än här dock. Ringde förlossningen som bokade in oss för undersökning kl 19 om inget hänt innan dess för då skulle vi självklart komma in innan.

Kl 11 (ungefär) - värkarna började lite sakta med endast mensvärk känsla. Tilltog sen stadigt i styrka

Kl 14 - inskrivning på förlossning och värkarna var hemska! Bad om både lustgas och epidural.

Kl 17 - lustgasen hjälpte ingenting men fick äntligen epidural och mådde prima! Åt glass och spelade spel.

Kl 18:30 - värkarna började kännas som ett tryck neråt och började göra ont igen

Kl 19:30 - krystvärkarna började. Jag var helt slut efter bara 30 min eftersom jag bara ätit frukost på morgonen och en glass. Hade inga krafter kvar men tog i för kung och fosterland ändå.

Kl 20:54 - äntligen var hon ute!!! Bästa känslan jag någonsin upplevt. Moderkakan kom på en krystning strax efter.

Sprack extremt mycket! En läkare fick sy mig i över en timme!!! Dom slutade räkna stygnen till slut. Tur bedövningen fortfarande satt i. Men så värt det!!

Kommer fortsätta kika in här och se hur det går för er andra. Håller alla tummar och tår för att ni snart har era små bebisar hos er :)

Stort grattis!:) Bra kämpat!! Hoppas ni får njuta av den första tiden nu <3
  • Lanza2017

Jätte stort Grattis :))
  • LakritsMatte
    Bxlfix skrev 2018-05-23 09:43:51 följande:

Yes första barnet. Får äta upp alla mina kommentarer om klart att man vet när det är på g och hur jobbigt kan det vara. Haha. Kanske är foglossning jag har?

Lite OT, men för att fördriva tiden lite: hur är det i Sverige, hur ofta måste ni svänga förbi för undersökning/monitoring? Bor utomlands och här får man snällt ligga och lyssnande på bebis 1h varje vecka och sen gräver doktorn runt därnere för att se status. Är väl uppe i typ 15 ultraljud också. Däremot har man aldrig hört of profylax eller hinsvepning. Det första rätt intressant eftersom jag bor i ett frankofont land?! Dessutom inga kissprov alls förutom på begäran men alla glykosbelastas. Förstått att det är motsatta i Sverige?

Vet inte vad frankofont betyder eller om det är en felstavning?

Men här har iaf jag haft kontroller var tredje vecka sista tre månaderna (sista var för drygt en vecka sedan, 2v innan BF, nästa är en vecka efter BF). Vid en normal graviditet gör man oftast bara ett enda ultraljud runt vecka 18-20. Man kan också göra ett i samband med KUB, då i v 11-13. Annars är det bara vid riskgraviditeter man gör extra ultraljud, eventuellt ett tidigt vaginalt i V6-8 för att fastställa längden på graviditeten. Vissa betalar privat för extra ultraljud tex tidigt eller för att könsbestämma efter KUB. Glukosbelastning görs om man är överviktig. Urinsticka tas vid varje kontroll, då kollar man protein, bakterier och glukos i urin. Min BM slutade ta Hb och blodsocker nångång runt v 30 tror jag men det är nog olika. Profylaxkurser får man uppsöka privat i de flesta regioner.
  • Inga bekymmer
    Copycatkid skrev 2018-05-22 19:03:54 följande:

Ooh hade ju varit roligt om iallafall en bebis var punktlig i tråden :D jag ska till bm imorgon på undersökning och förhoppningsvis hinnsvepning, hade ju varit överlycklig om det fick igång det :)

Haha, inte många bebisar är så punktliga:) Förstår det, gick över 4 dagar med andra barnet medan första kom 2 dagar före, och det kändes ju som att bebisen aldrig kommer komma då när man gick över. Men så en morgon gick vattnet och sen var det ett ganska snabbt förlopp. Håller tummarna för er alla som är kvar!:)
  • LakritsMatte
    Bxlfix skrev 2018-05-23 09:43:51 följande:

Jo, och man lyssnar på hjärtat med doppler någon minut och BM känner och mäter på magen, men inget av mina besök har tagit mer än 15-20 minuter! Inga vaginala undersökningar alls mer än precis på slutet och för mig har det varit mest för att se om det går att göra en hinnsvepning.
  • LakritsMatte

Har nyss pratat med min BM, ska få komma in extra imorgon för undersökning och nytt hinnsvepningsförsök. Hon skulle också prata med en läkare för att se om jag möjligen kan få sättas igång tidigare med tanke på min foglossning, så jag slipper gå över två veckor. Kanske får jag i så fall tid i nästa vecka! :D

Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?