• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Akira Öken
    gangstah91 skrev 2018-05-16 22:29:05 följande:

Löjligt att tro att kvinnor skulle vara rädda för män. Är väldigt ovanligt.

Löjligt att tro att du kan generalisera ditt eget tyckande tyckande i denna fråga som allmängiltig. Är du kvinna kan du svara på frågan. Är du man har du inte tolkningsföreträde i frågan.

Visa gärna en källa på ditt påstående "Är väldigt ovanligt".
  • Akira Öken
    gangstah91 skrev 2018-05-16 22:41:30 följande:

Så känner ju alla, vare sig man är man eller kvinna.

Hur kan du veta något alls om vad "alla" känner?
  • gangstah91
    Anonym (Ja) skrev 2018-05-16 23:34:16 följande:

Många män jag känner går runt med adrenalinpåslag om de tex ska gå förbi ett gäng andra män sent på kvällen... det är inte ovanligt. Även med enstaka män för vissa kan ju vara galningar/beväpnade. 

Tror dock inte de flesta män känner så på dagtid om de hamnar själv med en man i tex en hiss eller taxi? Så kan ju kvinnor göra. 

Intressesmurfen antecknar. Skriv gärna fler självklarheter.
  • Anonym (konstant rädd)

Jag har varit rädd för män och på min vakt så länge jag kan minnas. Råkade ut för många trauman från vuxna karlar (vänner till mina föräldrar mfl) när jag var barn, vilket tidigt satte standarden på hur jag betett mig bland män. Jag kan inte sova med män i samma lägenhet, varken med manliga vänner eller bekanta t ex.

Blivit väckt i sömnen av killar som våldfört sig flera gånger i de mest utsatta situationer. Måste alltid låsa om mig eller skicka hem dem. Särskilt rädd är jag för unga killar i gäng som uppehåller sig på olika platser och oväntat kan dyka upp, utanför tunnelbanan, parkerade på en bänk ute på din kvällspromenad,  på gymet, på konserter, som gör att alla alarm utlöses och katastroftankar....måste jag vända nu???? ska jag ta risken??..

Hela tiden måste man kalkylera med alla möjliga scenarion, lära sig läsa av, bedöma osv något det aldrig finns några garantier för dessvärre.

Samtidigt har jag litat på många män och kunnat be om hjälp hos främmande män i utsatta situationer och verkligen fått hjälp och känt mig trygg. Män är vilddjur på savannen. Om de nyss ätit och är vana vid människor kan du förmodligen lita på dem, utan att deras instinkter kommer  att utlösas, men du vet aldrig vem de är? Som kvinna måste du bara våga och ta risker varje dag. De allra flesta män är hyfsat bra i de flesta situationer men väldigt många män gör ingen skillnad på ett barn och en vuxen, de har sex och våldför sig på allt som kommer i deras väg, och kan inte kontrollera sin kåthet och sina begär.

Mycket viktig och välkommen fråga att få svara på denna tråd. Önskar att fler bra män vågade ställa dessa frågor och ge sig in i debatten och jobba tillsammans med kvinnor för att minska mäns våld mot deras kvinnor, barn, mammor, systrar, dem själv, deras pappor brödrar osv. Alla drabbas av mäns våld inte bara kvinnor och inte bara sexuellt.

Många män är väldigt farliga och kan bli och vi måste prata om det! Det kostar samhället så extremt mycket pengar resurser och energi.

• Anonym (Ofta)
    lövet2 skrev 2018-05-16 22:35:08 följande:

Det finns alltid i bakhuvudet. Inte så att jag går runt och är rädd, men jag är medveten.

Om du tänker dig att alla kvinnor skulle gå omkring med en laddad pistol, och några gånger eller många gånger i ditt liv, har du blivit hotad av någon. Kanske t.o.m skadeskjuten. Då skulle du alltid vara medveten om faran. Även om du kände kvinnan i fråga, så kunde du inte vara helt säker på vad hon skulle göra om hon blev tillräckligt arg på dig. Om kvinnan var helt okänd för dig, så skulle du antagligen vara ordentligt på din vakt.

Bra liknelse!

Jag kommer från Stockholm och har bott där i hela mitt liv. Nu bor jag på landsbygden och här är jag inte alls rädd.. I Stockholm kan jag inte ens räkna på båda mina händer hur många gånger jag fått kalla kårar och sprungit ifrån obehagliga typer (MÄN) som kommit fram till mig på gatan eller betett sig störande på håll. Jag går aldrig ensam där. Jag har min bästa vän vid min sida när jag är ute då det är så många vider ute. Däremot så går jag inte runt och aktivt skiter ner mig men jag är VÄLDIGT försiktig och tar det säkra före det osäkra. En man som skiljer sig mycket från mig i storlek och längd gör mig otrygg.
  • gangstah91
    Akira Öken skrev 2018-05-16 23:40:29 följande:
    Löjligt att tro att du kan generalisera ditt eget tyckande tyckande i denna fråga som allmängiltig. Är du kvinna kan du svara på frågan. Är du man har du inte tolkningsföreträde i frågan.

Visa gärna en källa på ditt påstående "Är väldigt ovanligt".
    Akira Öken skrev 2018-05-16 23:41:38 följande:
    Hur kan du veta något alls om vad "alla" känner?
    Jag har aldrig påstått att jag har tolkningsföreträde eller vilket modeord ni feminister använder i dagsläget.

Varför ska jag komma med en källa? Har jag inte rätt att uttrycka en åsikt utan att behöva referera till en källa som ändå helt godtyckligt ska krossas av dig som om det vore något katten dragit in?

Vad snackar du om?
  • Anonym (konstant rädd)
    Meriall skrev 2018-05-16 22:44:12 följande:
    Bra liknelse.

Men jag tror man även ska vara medveten att män är rädda tex sent på kvällen själva. Det är ju större risk att män blir utsatta för rån och misshandel utomhus.
    Sant, alla är rädda för mäns beteenden och oförutsägbarhet. För att inte glömma barnen...dessa oskyldiga individer som inte förstår hur rädda de borde vara och hur oskyddade de är. Gör mig så ont hur mycket skada män gör och  hur många barn som far och farit illa världen över...omöjligt att ta in för det är så absurt och ondskefullt att ingen klarar det..
  • Anonym (Ofta)

Jag har också många, många gånger blivit "uppvaktad" av kåta snubbar, fulla eller inte. Det finns nog flera av oss som har varit med om män som gått för långt och visst sätter det spår i oss. Vi blir räddare och räddare..

Upplever oftast män som sliskiga men det har med deras utstrålning att göra. Vissa känner man sig ganska trygg med direkt. :) 

Det här är ju ingen rädsla jag vill känna.. Men det har präglats av erfarenheter och saker som jag och mina närmsta väninnor råkat ut för. :/

• Anonym (Ofta)
    Meriall skrev 2018-05-16 22:44:12 följande:
    Bra liknelse.

Men jag tror man även ska vara medveten att män är rädda tex sent på kvällen själva. Det är ju större risk att män blir utsatta för rån och misshandel utomhus.
    Förstår självklart att män kan skrämma män också. :) De är dock utsatta på ett litet annat vis. Inte kul nåt av det förstås men antar att TS är intresserad av kvinnornas upplevelser.

Kvinnan ses oftast som ett redskap, något att stoppa in kuken i. Något som bara används.
  • Anonym (konstant rädd)
    gangstah91 skrev 2018-05-16 22:29:05 följande:

Löjligt att tro att kvinnor skulle vara rädda för män. Är väldigt ovanligt.

Säger en man??? Trovärdigt!! Var i en kvinnas tankar och kropp runt män i en månad så ska du få se på rädd!
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?