• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Meriall
    lövet2 skrev 2018-05-16 22:35:08 följande:

Det finns alltid i bakhuvudet. Inte så att jag går runt och är rädd, men jag är medveten.

Om du tänker dig att alla kvinnor skulle gå omkring med en laddad pistol, och några gånger eller många gånger i ditt liv, har du blivit hotad av någon. Kanske t o m skadeskjuten. Då skulle du alltid vara medveten om faran. Även om du kände kvinnan i fråga, så kunde du inte vara helt säker på vad hon skulle göra om hon blev tillräckligt arg på dig. Om kvinnan var helt okänd för dig, så skulle du antagligen vara ordentligt på din vakt.

Bra liknelse.

Men jag tror man även ska vara medveten att män är rädda tex sent på kvällen själva. Det är ju större risk att män blir utsatta för rån och misshandel utomhus.
  • punktslash
    gangstah91 skrev 2018-05-16 22:29:05 följande:

Löjligt att tro att kvinnor skulle vara rädda för män. Är väldigt ovanligt.

Det beror nog på situationen.

Nu anser du dig iofs vara "gangster", men tänk själv att du ensam möter en person som är två decimeter längre och 30 kg tyngre på en öde trottoar nattetid. Du skulle nog vara på din vakt.
  • gangstah91
    punktslash skrev 2018-05-16 22:46:56 följande:
    Det beror nog på situationen.

Nu anser du dig iofs vara "gangster", men tänk själv att du ensam möter en person som är två decimeter längre och 30 kg tyngre på en öde trottoar nattetid. Du skulle nog vara på din vakt.
    Har aldrig ansett att jag är en gangster. Kom med något bättre ifall du ska använda dig av härskartekniker.

Ja, det händer dagligen då jag varken är lång eller väger mycket. Det finns en grundläggande misstänksamhet män emellan också. Det betyder inte att jag går runt med högt blodtryck, rusande hjärta, noradrenalin/adrenalinpåslag så fort jag rör mig bland andra män. Gör ni tjejer det?

Skärp dig.
  • gangstah91
    lövet2 skrev 2018-05-16 22:35:08 följande:

Det finns alltid i bakhuvudet. Inte så att jag går runt och är rädd, men jag är medveten.

Om du tänker dig att alla kvinnor skulle gå omkring med en laddad pistol, och några gånger eller många gånger i ditt liv, har du blivit hotad av någon. Kanske t o m skadeskjuten. Då skulle du alltid vara medveten om faran. Även om du kände kvinnan i fråga, så kunde du inte vara helt säker på vad hon skulle göra om hon blev tillräckligt arg på dig. Om kvinnan var helt okänd för dig, så skulle du antagligen vara ordentligt på din vakt.

Detta gäller alltså bara kvinnor och inte män?
  • lövet2
    gangstah91 skrev 2018-05-16 22:52:51 följande:
    Detta gäller alltså bara kvinnor och inte män?
    Det finns naturligtvis män med dåliga erfarenheter, män som är mindre och svagare än andra män - men de är en väldigt liten minoritet. När det gäller kvinnor, så är vi i en mycket stor majoritet. Undantaget är unga kvinnor, som hittills haft tur och därför inte ännu förstår hur sårbara de är.
  • gangstah91
    lövet2 skrev 2018-05-16 22:57:59 följande:
    Det finns naturligtvis män med dåliga erfarenheter, män som är mindre och svagare än andra män - men de är en väldigt liten minoritet. När det gäller kvinnor, så är vi i en mycket stor majoritet. Undantaget är unga kvinnor, som hittills haft tur och därför inte ännu förstår hur sårbara de är.
    Vadå minoritet?

Faktum är att kvinnor är mer skyddade rent kulturellt eftersom det är tabubelagt att ge sig på en kvinna, som man. Du snackar skit rent ut sagt.
  • lövet2
    gangstah91 skrev 2018-05-16 23:08:54 följande:
    Vadå minoritet?

Faktum är att kvinnor är mer skyddade rent kulturellt eftersom det är tabubelagt att ge sig på en kvinna, som man. Du snackar skit rent ut sagt.
    Nu gällde ju inte frågan om kvinnor borde vara rädda för män, utan om vi faktiskt är det.
  • Anonym (Alice)

Beror på vart man befinner sig och vilka omständigheter.

De värsta svinen är faktiskt de man trodde var ens vänner som försöker tillskansa dig fördelar med hjälp av alkohol.

Det står ju inte skrivet i pannan på vilka män som vill en illa, de har ingen svans. Så tyvärr måste vi ju utgå ifrån att alla män är potentiellt farliga män. Så vi kan ju aldrig riktigt slappna av såvida det inte är med personer vi känner väldigt väl eller i större folkhrupper. Tyvärr. Har ingenting med mansförakt att göra, men män är de absolut farligaste en kvinna kan utsättas för. Och som sagt, vi vet ute vilka.

• Anonym (Städkvinnan)

Jag är rädd för skurborsten i skåpet som har manliga drag. Vad skall jag göra. 

• Anonym (Ja)
    gangstah91 skrev 2018-05-16 22:51:50 följande:
    Har aldrig ansett att jag är en gangster. Kom med något bättre ifall du ska använda dig av härskartekniker.

Ja, det händer dagligen då jag varken är lång eller väger mycket. Det finns en grundläggande misstänksamhet män emellan också. Det betyder inte att jag går runt med högt blodtryck, rusande hjärta, noradrenalin/adrenalinpåslag så fort jag rör mig bland andra män. Gör ni tjejer det?

Skärp dig.

Många män jag känner går runt med adrenalinpåslag om de tex ska gå förbi ett gäng andra män sent på kvällen... det är inte ovanligt. Även med enstaka män för vissa kan ju vara galningar/beväpnade. 

Tror dock inte de flesta män känner så på dagtid om de hamnar själv med en man i tex en hiss eller taxi? Så kan ju kvinnor göra. 

Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?