• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Akira Öken
    gangstah91 skrev 2018-05-17 19:05:30 följande:

Och med detta menar du?

Att din "känsla" är just en känsla i form av ett ogrundat påstående utan stöd i fakta.
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 22:55:28 följande:
    Det stämmer ändå inte, det är inte 10% av alla män som begår brott enl statistiken, utan 10% anmälda brott som har begåtts av män. Det står inget om att det är 10% av alla män.
    Men du förstår inte vad jag menar. Det står att bara 9 procent av sexualbrotten anmäls. Du säger att på de 9 procenten så är det 1 procent av alla män som begått dem. Jag säger att om 100 procent av sexualbrotten skulle anmälas så skulle det vara väldigt många män, baserat på din egen procentsiffra. 

Som jag inte kan hitta. Var står det att det är 1 procent av alla män som begår de där 9 procenten sexualbrott som anmäls?

• Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:51:36 följande:
    Okej, men nu börjar du prata om filmer och teater. Det är inte verkligt. Jättejobbigt att du sett en film där en kvinna givit en man en örfil. Verkligen. Förstår om du inte vågar jogga i skogen ensam med en kvinna efter det... Har du ens kollat på BRÅ:s hemsida som TS hänvisar till? Jag tro faktiskt inte att det ger särskilt mycket om du och jag pratar med varandra. 
    Våld mot män normaliseras som något som är OK i filmer. Det är inte helt bra. Har du sett någon film där en kvinna blir skjuten eller nerslagen och att det inte får någon konsvekvens i filmen? Tror inte det. Det är inte accepterat att kvinnor utsätts för våld i filmer. Men att män får på nöten är ok. Kanske det avspeglar verkligheten men samtidigt kan sådant påverka unga män och göra att vissa män blir mer våldsamma av sig tror jag.

• Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:01:12 följande:
    Men du förstår inte vad jag menar. Det står att bara 9 procent av sexualbrotten anmäls. Du säger att på de 9 procenten så är det 1 procent av alla män som begått dem. Jag säger att om 100 procent av sexualbrotten skulle anmälas så skulle det vara väldigt många män, baserat på din egen procentsiffra. 

Som jag inte kan hitta. Var står det att det är 1 procent av alla män som begår de där 9 procenten sexualbrott som anmäls?
    Jag kollade där för några år sedan och då var det 1%. På sidan står det nu:

"Under perioden 2005?2012 låg sexualbrotten på en relativt stabil nivå kring 1 procent utsatta; därefter har det skett en ökning."

Så det har alltså skett en ökning det senaste. Vad beror det på tro? Ökad anmälningsfrekvens, ändrad definition av vad sexbrott är eller att brotten helt enkelt har ökat av någon anledning?
  • Akira Öken
    gangstah91 skrev 2018-05-17 22:50:43 följande:

Berätta gärna hur du kommer fram till att över 500 000 män i Sverige begår sexuella övergrepp, årligen.

Dubbelt så många män än kvinnor blir misshandlade årligen. 70% av dessa är av för offret okända personer kontra 23% för kvinnor. Kvinnor är mer utsatta av bekanta/nära relationer.

Så män är mer utsatta för våld i offentligheten än vad kvinnor är.

Vilka är det som misshandlar alla dessa misshandlade män?

Antar att du försöker dig på någon form av skämt genom att ta upp hur många män som blir misshandlade årligen samtidigt som du propagerar för att män inte alls är så farliga och att kvinnors rädsla för män är löjlig... Du gör liksom narr av dig själv.

Men du har helt rätt i sak: är det några som verkligen borde var rädda för att gå ut så är det männen. Kvinnor däremot löper störst risk att bli utsatta i hemmets lugna vrå.
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 22:56:51 följande:
    Jo det finns många män som aktar sig för män. Jag är rädd för män när jag går hem ensam en kväll, det är många som är det. Var har du fått för dig att män inte aktar sig för andra män?
    Jag grundar det på att de vågar vara ensamma med män helt enkelt. Följer med dem hem och festar, tränar tillsammans med dem, tackar ja till att bli skjutsade av dem, jag ser det hela tiden och det är aldrig någon som reagerar på det. Jag tänker att om han hade varit kvinna hade han aldrig vågat, men nu är det en man. Och män rör sig fritt överallt. De tänker aldrig att de måste gå två och två. De varnar aldrig varandra för att åka taxi ensamma. De bestämmer inte med sin kompis att de ska ringas när de kommit hem för att se att de kommit hem säkert och så att den andra kan ringa polisen om de inte når varandra. De messar inte varandra: "Jag ska dejta ny ikväll, om jag försvinner eller nått så heter hon Stina och bor där och där".
  • Anonym (inte alls)

Jag umgås i stort sett bara med män, så jag är inte rädd alls. Hela mitt kompisgäng består av killar (några med fruar) och så har det alltid varit. Problemet jag har är att jag därmed har svårt att förstå om en kille bara är trevlig eller försöker limma på en, och missuppfattar jag signalerna och tror att det bara är en trevlig kille, men efter en stund får reda på att killen försöker stöta på en, då blir jag sjukt äcklad och arg. Men rädd blir jag inte. Däremot så tycker jag att vissa killar är "äckliga" när de bara försöker vara inställsamma (på krogen t.ex.) och då drar jag direkt och ger dem inte en chans.

• Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 23:05:12 följande:
    Jag kollade där för några år sedan och då var det 1%. På sidan står det nu:

"Under perioden 2005?2012 låg sexualbrotten på en relativt stabil nivå kring 1 procent utsatta; därefter har det skett en ökning."

Så det har alltså skett en ökning det senaste. Vad beror det på tro? Ökad anmälningsfrekvens, ändrad definition av vad sexbrott är eller att brotten helt enkelt har ökat av någon anledning?
    Men då står det ju inte att det är 1 procent av alla män som begår sexualbrott? Eller hur menar du?
  • Mella-Bella
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:01:12 följande:

Jo men om jag fattar rätt han menar att det kan vara sa mma män som även gör de oanmälda brotten. Isåfall är det fortfarande 1% av alla män som står för alla sexbrott anmälda och oanmälda...(om jag har hängt med nu i alla procent)
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:08:57 följande:
    Jag grundar det på att de vågar vara ensamma med män helt enkelt. Följer med dem hem och festar, tränar tillsammans med dem, tackar ja till att bli skjutsade av dem, jag ser det hela tiden och det är aldrig någon som reagerar på det. Jag tänker att om han hade varit kvinna hade han aldrig vågat, men nu är det en man. Och män rör sig fritt överallt. De tänker aldrig att de måste gå två och två. De varnar aldrig varandra för att åka taxi ensamma. De bestämmer inte med sin kompis att de ska ringas när de kommit hem för att se att de kommit hem säkert och så att den andra kan ringa polisen om de inte når varandra. De messar inte varandra: "Jag ska dejta ny ikväll, om jag försvinner eller nått så heter hon Stina och bor där och där".
    Ingen tvekan om att det är många situationer som tjejer måste vara mer försiktiga än män. Men som man som inte är alltför muskulös och inte så dominnant så är jag också rädd för vissa män i vissa situationer. Det har varit många tillvällen ute på kvällen då jag gjort allt för att ta mig därifrån, och då har jag inte gjort något mer än att varit ute. Vissa män är ute bara för att bråka, och alkohol hjälper till en hel del.
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?