• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-21 14:37:55 följande:

Finns det vissa grupper av män som ni framförallt känner rädsla för?

MENA-män i grupper
  • Anonym (Emme)
    Mella-Bella skrev 2018-05-21 14:43:55 följande:

Gen

Det kan nog ligga en del i det iallafall för min del förut men mycket har gått över nu. Det tog över mycket i tillvaron vågade inte ens gå ut på tomten om jag var ensam, skyndade mig till och från bilen osv. Så visst kan man säga att rädslan blev en del av identiteten det fanns hela tiden med mig. Och orsaken, att jag blev angripen av en främmande besökare som först utgav sig för att vilja ha hjälp, det är min upplevelse som ingen kan ifrågasätta så du har väl rätt där också.

Jag hade inte velat ha dr-nail på min tomt... så du behöver nog inte känna att du måste förklara dig.

Vore märkligt om människan som enda djur inte skulle ta intryck och försöka dra lärdom av sina upplevelser.
  • Anonym (Emme)

Gen

Det kan nog ligga en del i det iallafall för min del förut men mycket har gått över nu. Det tog över mycket i tillvaron vågade inte ens gå ut på tomten om jag var ensam, skyndade mig till och från bilen osv. Så visst kan man säga att rädslan blev en del av identiteten det fanns hela tiden med mig. Och orsaken, att jag blev angripen av en främmande besökare som först utgav sig för att vilja ha hjälp, det är min upplevelse som ingen kan ifrågasätta så du har väl rätt där också.

Jag hade inte velat ha dr-nail på min tomt... så du behöver nog inte känna att du måste förklara dig.

Vore märkligt om människan som enda djur inte skulle ta intryck och försöka dra lärdom av sina upplevelser.
  • Anonym (Stan Smith)
    Mella-Bella skrev 2018-05-21 14:48:02 följande:
    MENA-män i grupper
    Äntligen någon som vågade nämna den gruppen. Har du själv upplevt en skillnad från män ur den gruppen än ur andra grupper, eller är det mer av vad som nämnts från media osv?
  • Mella-Bella
    Anonym (Emme) skrev 2018-05-21 14:48:44 följande:

Kände väl inte jag måste förklara mig direkt men tyckte ändå att det vederbörande skrev stämde in en del på mig.

Jo så är det väl.
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-21 14:58:32 följande:

Äntligen någon som vågade nämna den gruppen. Har du själv upplevt en skillnad från män ur den gruppen än ur andra grupper, eller är det mer av vad som nämnts från media osv?

Det är min uppfattning om bland annat den kultur moral och tänkande, som får mig att vara misstänksam/avvaktande/reserverad/rädd.
  • Dr Nail

Gen

Jag står fast vid att det generellt behövs mindre rädsla i samhället, i Sverige. Och framför allt ska man sluta vara rädd för människor.
  • Anonym (hanna 2)
    Mella-Bella skrev 2018-05-21 14:48:02 följande:

MENA-män i grupper

Och mena-män ensamma också...
  • Mella-Bella
    Dr Nail skrev 2018-05-22 00:08:40 följande:

Jag står fast vid att det generellt behövs mindre rädsla i samhället, i Sverige. Och framför allt ska man sluta vara rädd för människor.

Ja det är din åsikt, hur den relaterar till mitt inlägg som du citerar förstår jag dock inte.
  • Mella-Bella
    Anonym (hanna 2) skrev 2018-05-22 05:45:37 följande:

Och mena-män ensamma också...

Jo för all del men känns mer hotande med en grupp
  • Anonym (Försiktig)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-16 21:51:27 följande:

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

Numera är jag alltid vaksam. Det var jag inte förr, men borde ha varit mer... men nu känns det faktiskt farligare.

Jag undviker att hamna ensam med en man helst, men det beror på fler saker än att man är rädd att bli utsatt för övergrepp. Vissa män förstår jag inte skulle göra något, men då är det istället andra saker som gör att jag undviker det, antagligen har jag påverkats av mellanöstern-kultur att det inte är okej att sitta som ensam kvinna med en man man inte är gift med.

Har mycket erfarenhet av det synsättet, och sen är det religionen också.
  • Anonym (Emme)
    Anonym (Försiktig) skrev 2018-05-22 11:10:12 följande:

Numera är jag alltid vaksam. Det var jag inte förr, men borde ha varit mer... men nu känns det faktiskt farligare.

Jag undviker att hamna ensam med en man helst, men det beror på fler saker än att man är rädd att bli utsatt för övergrepp. Vissa män förstår jag inte skulle göra något, men då är det istället andra saker som gör att jag undviker det, antagligen har jag påverkats av mellanöstern-kultur att det inte är okej att sitta som ensam kvinna med en man man inte är gift med.

Har mycket erfarenhet av det synsättet, och sen är det religionen också.

Så du litar inte på dig själv? Eller vad är det du säger?

Så många gånger jag suttit själv med män, och inget har hänt, så många intressanta samtal jag skulle missat! Alla fantastiska personligheter jag aldrig skulle mött. Enda sättet (för mig) att se en människa på djupet är på tu man hand. Tragiskt att tänka på. Det är inte som att vi behöver slå ner onödiga kilar mellan varken nationaliteter, åldrar eller kön :/
  • Amak

"Män är rädda att kvinnor ska skratta åt dem. Kvinnor är rädda att män ska döda dem."

• Dr Nail
    Amak skrev 2018-06-09 20:53:30 följande:

"Män är rädda att kvinnor ska skratta åt dem. Kvinnor är rädda att män ska döda dem."

Lika illa båda två, men det värsta är att folk är rädda för varanda och lever sina liv begränsade av rädslan.
  • lövet2
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-21 14:37:55 följande:
    Finns det vissa grupper av män som ni framförallt känner rädsla för?
    Ju större och starkare, desto mer hotfulla känns de. En liten klen kille på 1,67 m har jag en chans att överleva, men inte en muskulös typ som är 1,90.
  • punktslash
    lövet2 skrev 2018-06-10 00:11:36 följande:
    Ju större och starkare, desto mer hotfulla känns de. En liten klen kille på 1,67 m har jag en chans att överleva, men inte en muskulös typ som är 1,90.
    Fast rent statistiskt utförs nästan alla överfallsvåldtäkter av män från grupper som sällan når upp i 1,90.
  • lövet2
    punktslash skrev 2018-06-11 16:46:52 följande:
    Fast rent statistiskt utförs nästan alla överfallsvåldtäkter av män från grupper som sällan når upp i 1,90.
    I det fallet tänker jag inte statistik utan överlevnadschans.
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?