• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 23:05:12 följande:

Jag kollade där för några år sedan och då var det 1%. På sidan står det nu:

"Under perioden 2005?2012 låg sexualbrotten på en relativt stabil nivå kring 1 procent utsatta; därefter har det skett en ökning."

Så det har alltså skett en ökning det senaste. Vad beror det på tro? Ökad anmälningsfrekvens, ändrad definition av vad sexbrott är eller att brotten helt enkelt har ökat av någon anledning?

Alla vet vad det beror på men sitter långt inne att ekänna det för vissa.
  • Anonym (Stan Smith)
    Mella-Bella skrev 2018-05-17 23:14:44 följande:
    Jo men om jag fattar rätt han menar att det kan vara sa mma män som även gör de oanmälda brotten. Isåfall är det fortfarande 1% av alla män som står för alla sexbrott anmälda och oanmälda...(om jag har hängt med nu i alla procent)
    Ja precis så menar jag. Det finns ingen statistik hur många procent av alla män som utför sexbrott utan bara på hur många procent av kvinnorna som utsatts av mäns sexbrott.

Om vi i det extremaste fallet har att göra med en seriesexförbrytare så skulle det kunna vara att endast en man utför alla 10% av sexbrotten. Så är det förstås inte, men det är den statistiken som vi inte har.
  • Anonym (man)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:51:36 följande:
    Okej, men nu börjar du prata om filmer och teater. Det är inte verkligt. Jättejobbigt att du sett en film där en kvinna givit en man en örfil. Verkligen. Förstår om du inte vågar jogga i skogen ensam med en kvinna efter det... Har du ens kollat på BRÅ:s hemsida som TS hänvisar till? Jag tro faktiskt inte att det ger särskilt mycket om du och jag pratar med varandra. 
    Givetvis är själva HANDLINGEN påhittad, men vad som görs på scen speglar trender och inställningar. Och ja, en kvinna som ärfilar en man läggs fram som något positivt. Herrejävlar vilket liv det skulle bli om man gjorde likadant med en man som örfilar en kvinna för att hon sagt något fel. Tyst

Jag ser massor med kvinnor som är ute och springer och ute sent på nätterna och festar. Alla är kanske inte lika rädda som du. Dessutom statisktikt sett löper unga MÄN betydligt högre risk att utsättas för våld än kvinnor. Kvinnor blir oftast utsatta för våld hemma. Likadant är det med våldtäkter och övergrepp.
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 23:02:26 följande:
    Våld mot män normaliseras som något som är OK i filmer. Det är inte helt bra. Har du sett någon film där en kvinna blir skjuten eller nerslagen och att det inte får någon konsvekvens i filmen? Tror inte det. Det är inte accepterat att kvinnor utsätts för våld i filmer. Men att män får på nöten är ok. Kanske det avspeglar verkligheten men samtidigt kan sådant påverka unga män och göra att vissa män blir mer våldsamma av sig tror jag.
    Ja, jag har sett att det är så i filmer. Jag tror också att våld kan normaliseras av filmer. Men filmerna har ju inte funkat vad det gäller att få folk att tro att det inte går att slå kvinnor i alla fall. 
  • Dr Nail

Man kan vara rädd för allting. Gå ut och hamna mitt i en terrorattack? Bli smittad av ett okänt virus? Bli påkörd av en soptruck? Bli träffad av blixten?

Det finns så många alternativ för er som är "rädda för män", så det kanske är bättre att ni stannar hemma hela livet :)

• Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:21:15 följande:
    Ja, jag har sett att det är så i filmer. Jag tror också att våld kan normaliseras av filmer. Men filmerna har ju inte funkat vad det gäller att få folk att tro att det inte går att slå kvinnor i alla fall. 
    Det är också en väldigt liten del av männen som slår kvinnor.
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (man) skrev 2018-05-17 23:19:36 följande:
    Givetvis är själva HANDLINGEN påhittad, men vad som görs på scen speglar trender och inställningar. Och ja, en kvinna som ärfilar en man läggs fram som något positivt. Herrejävlar vilket liv det skulle bli om man gjorde likadant med en man som örfilar en kvinna för att hon sagt något fel. Tyst

Jag ser massor med kvinnor som är ute och springer och ute sent på nätterna och festar. Alla är kanske inte lika rädda som du. Dessutom statisktikt sett löper unga MÄN betydligt högre risk att utsättas för våld än kvinnor. Kvinnor blir oftast utsatta för våld hemma. Likadant är det med våldtäkter och övergrepp.
    Som någon annan skrev: jag vet att MÄN blir slagna. Men dom blir slagna av MÄN. Så ja, jag gör tyvärr rätt som är rädd för MÄN. Jag tror inte jag skulle klara mig undan särskilt länge om jag började lita på män och tänka att om jag blir utsatt för våld så blir jag det hemma: jag följer med den här mannen och joggar lite/festar lite/skjutsas hit och dit. Såg du vad nån skrev till mig om Jeffrey Dahmer? Precis. Män blir utsatta för mäns våld för att de inte lärt sig att de måste akta sig för män. De fattar inte att när någon går på dom aggressivt så måste de vara passiva och anpassa sig efter situationen för att inte bli skadad. De är så vana att ta plats och ge igen och hävda sin rätt att de istället gör situationen värre. 
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 23:18:16 följande:
    Ja precis så menar jag. Det finns ingen statistik hur många procent av alla män som utför sexbrott utan bara på hur många procent av kvinnorna som utsatts av mäns sexbrott.

Om vi i det extremaste fallet har att göra med en seriesexförbrytare så skulle det kunna vara att endast en man utför alla 10% av sexbrotten. Så är det förstås inte, men det är den statistiken som vi inte har.
    Men varför skulle det vara samma procent som gör de anmälda brotten? Det är ju bara fantasier. Jag hittar ingen statistik på hur många av Sveriges män som begår brotten. Det står ingenstans: det är bara 1 procent av alla män som är våldsamma, du kan lita på 99 procent av männen. Det är tyvärr inte så.

Det finns statistik och den säger att det är män som begår sexualbrott, våldsbrott och mord. Mot både män och kvinnor. Så vi gör rätt i att vara rädda för män. Godnatt. 
  • Anonym (Stan Smith)

Som vanligt blir dessa trådar en tjafs om vilka som har det värst, män eller kvinnor.

• Anonym (man)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:29:31 följande:
    Som någon annan skrev: jag vet att MÄN blir slagna. Men dom blir slagna av MÄN. Så ja, jag gör tyvärr rätt som är rädd för MÄN. Jag tror inte jag skulle klara mig undan särskilt länge om jag började lita på män och tänka att om jag blir utsatt för våld så blir jag det hemma: jag följer med den här mannen och joggar lite/festar lite/skjutsas hit och dit. Såg du vad nån skrev till mig om Jeffrey Dahmer? Precis. Män blir utsatta för mäns våld för att de inte lärt sig att de måste akta sig för män. De fattar inte att när någon går på dom aggressivt så måste de vara passiva och anpassa sig efter situationen för att inte bli skadad. De är så vana att ta plats och ge igen och hävda sin rätt att de istället gör situationen värre. 
    Nej de blir även slagna av kvinnor men anmäler sällan det. Våld från kvinnor mot män är inte så ovanligt som du försöker få det till. 

Vill man vara paranoid och bara se faror så får man väl göra det om man vill, jag tror dock inte det kommer bli ett speciellt lyckligt liv. Eller så kan man inse att det finns assholes av båda könen men också bra människor av båda kön och försöka sålla bort idioter. 
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?