• FrozenGarden

Tycker inte om min sambos son

Min sambo och jag har varit tillsammans i över 4 år. Vi har en son tillsammans på drygt 1 år. Min sambo har en son sen innan på 10 år. Jag har aldrig lyckats knyta än till honom. Jag blir bara irriterad på allt han gör och tar mer och mer avstånd. Vi har honom varannan helg men det är nu prat på varannan vecka. Pojkens mamma har ensam vårdnad och styr och ställer som hon vill. Nu har hon bestämt att vi ska ha honom så mycket när det enligt inte henne passade innan. Hon vägrar att göra det lagligt för hon får mindre pengar då. Hon vägrar att ens ge oss halva barnbidraget. Men vi ska ha råd att försörja ännu ett barn på halvtid. Pojken i fråga sitter bara och spelar tv-spel och tittar på Youtube hela dagarna, sitter med keps vid matbordet, lämnar skräp överallt. Det är bagateller men det är som en inre irritation hos mig som byggts upp. Jag tycker det är så skönt när han ska hem. Det låter hemskt. Jag in inte förklara det. Men jag känner ingenting för honom och tycker mest han är i vägen. Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör

• Svar på tråden Tycker inte om min sambos son
  • Anonym (:))

Vad i helvete? Sitter den jävla fripassageraren vid sin dator och tittar på Youtube? Och spelar tv-spel? Fy fan, och när ni behandlar honom såå väl och föreslår så många andra roliga aktiviteter såsom bio, bowling, laserdome. För det gör ni väl? Och ändå väljer han datorn?

Förstår att du tycker HAN är en fripassagerare. Han var iofs där före dig, men skitsamma, det är han som är fripassageraren.

Styrkekram!

• Anonym (Veronica)

Alltså, tough shit att du tycker 10-åringen är en "fripassagerare", men han är din sambos son och ditt barns bror. Han kommer alltid att finnas i din familjs liv oavsett vad du tycker om honom. Ville du inte ha det så, skulle du inte ha skaffat barn med en man som hade barn sen tidigare. Det är inte så svårt att förstå.

Ni får väl bara knalla till familjerätten och se till att vv blir ordentligt löst, och att ni får halva barnbidraget. Ni har ju rätt till det. Så sluta gnäll, sluta ta ut din irritation på ett barn och väx upp.

• GGN
    FrozenGarden skrev 2018-05-18 19:45:17 följande:

Jag har inte VALT att känna så här. Min sambo är en jättebra pappa till vårt gemensamma barn. Han och exet gjorde slut innan pojken ens va född. Han blev till första gången de låg med varandra och hade bara känt varandra någon dag. Hon valde att behålla och dumpade sen min sambo när hon va i vecka 8. Sen när pojken föddes fick sambon va med första dagen och blev sen utsparkad från hennes hem. Han va inte välkommen för hon "ville va ifred". Sen träffar hon en karl och flyttar till Norge i över ett år. Min sambo ville hälsa på men fick inte för henne. Han knöt inte an på samma sätt som till vårat barn för att han inte FICK va delaktig. Sen har han haft sin egen problematik med sin diagnos och inte fixat att va den pappa han borde vara. Men han har mognat och är jättebra med vårat gemensamma barn. Min irritation är mest mot hans mamma och även min sambo då jag anser att pojken är ouppfostrad, lat och otacksam. Mamman till pojken är ett kapitel för sig. Extremt självisk, manipulerande, impulsiv och kan inte behålla ett jobb. Hon lägger över allt på oss och brusar upp. Hon lovar pojken massa saker och bryter löftena för det är viktigare med utseende och inredning.

Min din sambo är ju också lite dum i huvudet som går med på allt detta. Att grabben är bortskämd. Att hon ska ha underhåll och barnbidrag trots växelvis boende.
  • Anonym (Veronica)
    FrozenGarden skrev 2018-05-18 15:35:29 följande:

Jag visste inte ens att han hade barn när vi träffades. Det fick jag veta efter känslorna för honom redan fanns där. Jag trodde att jag skulle ta pojken till mig men jag har inte lyckats göra det.

Jaha? Och..? Du valde ju själv att stanna i relationen, fastän du inte kom överens med din sambos son. Någonstans måste du ju ha fattat att sonen alltid skulle vara i hans liv.
  • Anonym (Mamman)

Barnet har inte valt dig,men du valde att skaffa barn med hans pappa.Och nu kommer konsekvenserna.

• Anonym (Japp)
    Anonym (Fyfan) skrev 2018-05-18 17:09:53 följande:

En sak ska du ha klart för dig när du skriver - vår familj - du är en fripasssgerare i denna familj. Pappan - din sambo - kan lika gärna bryta med dig som han gjorde med sin sons mamma.

När du skriver så märker man att det är relationen till mamman du är trött på men du tar ut det på en 10 årig pojke som kanske inte alls mår bra eftersom hans pappa inte sätter gränser eller bryr sig om sitt barn ?! Tänk på att denna pojkes far är ditt barns far också.

Du kanske skulle ha struntat att knulla med en karl som har barn sedan tidigare om du inte är 110% säker på att du klarar av relationen med hans tidigare barn.

Prata med sin sambo som är det riktiga störningsmomentet till ditt problem då han inte agerar pappa till honom på allvar.

Sen kanske han känner av ditt sätt mot honom att vara också. Vem skulle vilja knyta an till någon som anser sig ha en - familj - där denna stackars pojke inte är inkluderad?

Fyfan ta och agera vuxen istället för att vara så hemsk mot ett barn.

Usch!

PS tänk på att nästa kvinna din sambo träffar när det är slut mellan er kansle behandlar ditt barn likadant.

Bra skrivet. Ts du är vidrig mot barnet
  • Ess

Fixa så att han kan spela spel och kolla Youtube på sitt rum, så slipper du honom den mesta tiden.

• FrozenGarden

Väldigt lätt för utomstående att sitta bakom en skärm och tycka och tänka anonymt. Jag är inte otrevlig mot pojken och visar ingen irritation mot honom. Däremot tycker jag det är svårt att prata med honom. Men det är inte som att jag öppet går runt och är elak mot honom. Ta reda på fakta innan ni kastar skit. Som sagt är inte detta känslor jag valt att ha. Jag vill inte känna på det här viset. Är det några som är vidriga människor är det ni som sitter gömda bakom skärmar med besserwisserhattarna på och tror er vara experter på någon annans situation. Det finns konstruktiv kritik och sen finns det bajskastning. Skäms på ER.

• FrozenGarden
    Anonym (:)) skrev 2018-05-18 19:55:05 följande:

Vad i helvete? Sitter den jävla fripassageraren vid sin dator och tittar på Youtube? Och spelar tv-spel? Fy fan, och när ni behandlar honom såå väl och föreslår så många andra roliga aktiviteter såsom bio, bowling, laserdome. För det gör ni väl? Och ändå väljer han datorn?

Förstår att du tycker HAN är en fripassagerare. Han var iofs där före dig, men skitsamma, det är han som är fripassageraren.

Styrkekram!

Jag har bjudit honom på många utflykter och resor. Jag har köpt massor av saker han vägrar använda. Jag lagar massor av mat och bakar och bekostar alltid hans lördagsgodis. Men visst... Jag missunnar honom. Härligt att du har all fakta.
Svar på tråden Tycker inte om min sambos son