FDFMGA skrev 2018-06-25 20:50:00 följande:
Haha, jag tror inte Busch Thor har riktigt samma potential som Merkel.
Nja, en tysk lösning skulle väl vara M plus S, men jag begriper inte riktigt hur en sådan regering ska kunna hålla ihop, kanske med Trumps hjälp, ett globalt handelskrig skulle inte bara ställa krav på EU att agera utan också på en bred regering i Sverige. Jag såg någon här på FL som föreslog Annie Lööf som statsminister i en regering som består av C, M och S.
Ska man vara helt ärlig så är nog risken stor att migrationsfrågan att så småningom hanteras av UNHCR i stället för EU och då hanteras från något land i Nordafrika. Alternativet är kanske annarsl att EU slits sönder.
Jag har ändrat mig i frågan om KD. Jag tror inte de kommer att åka ut. Inte för att de är så poulära utan för att deras alliansröster behövs för att det inte ska tippa åt ditt håll. Alltså stödröster. Så BT kommer att hänga med.
Varför inte L?
Lööf fyller nog skorna och kan buffra mellan S och M samt att hon har gjort de eftergifter som hon kan hänvisa till, 9000 av dem, så hon har råd att vara restiktiv framgent.
Ja, eller hur! Något behöver hända och att lyfta bort denna fråga från staternas bord vore en välkommen lisa. Antar att Löfen är tämligen trött på att (indirekt) tjata på Ungern som ändå inte lyssnar.