• Anonym (Irritation)

Nötallergiker

Blir så trött på allergiker (och i detta fall nötallergiker) som tror att dom äger hela samhället och hela tiden kräver anpassning.

Min dotter har sommarjobb i en butik och då hon har så kort lunch beroende på kunderna så brukar hon ha något enerfigivande vid kassan, och igår hade hon en påse nötter som hon åt ur.

Då kommer en kund fram till henne och säger att hon inte får äta nötter med tanke på ev nötallergiker. Min dotter hade då svarat att hon faktiskt jobbar där och bestämmer det själv. Varpå kunden hade höjt rösten och gastat att folk kan dö och att det är nötförbud i samhället och det gäller minsann också småbutiker.

Blev alldeles matt av dotterns berättelse, hon bestämmer väl själv på sin arbetsplats. En sak om det gällde sjukvård eller skola men butiker??

Herregud

• Svar på tråden Nötallergiker
  • Fia 28

Men om det kommer in en kund med svår nötallergi som tar i pengar som din dotter ger med nötdamm på. Är det då helt ok att denne person blir akut sjuk eller tom dör bara för att din dotter ska få mumsa nötter på arbetstid?

• Anonym (Irritation)
    Fia 28 skrev 2018-07-04 10:20:25 följande:

Men om det kommer in en kund med svår nötallergi som tar i pengar som din dotter ger med nötdamm på. Är det då helt ok att denne person blir akut sjuk eller tom dör bara för att din dotter ska få mumsa nötter på arbetstid?

Fast den risken finns ju med all pengahantering, nötter kan ju andra kunder också ha käkat innan de betalar
  • Glinda från Oz

Jag håller med, om någon var så allergisk att personen inte kunde vara nära en påse nötter skulle hab/hon inte kunna gå in i butiken till att börja med eller ta emot pengarna för andra som ätit nötter kan ha tagit i dem. Jag utgår från att din dotter inte tar pengar med kladdiga fingrar heller utan har en servett/våtservett med sig.

• Bjoer

Det är helt orimligt att hela samhället skulle sluta äta nötter bara för att några är väldigt allergiska. De får anpassa sig helt enkelt.

Apropå det så lägger jag den här här. :p

• Anonym (123)

Din dotter bestämmer inte på sin arbetsplats, det gör hennes arbetsgivare. Säger arbetsgivaren att det är ok att äta på arbetstid?

Och nej det är inget nötförbud i samhället.

• Anonym (Sofie)

Håller med ovan att din dotter bestämmer inte alls på sin arbetsplats - det gör arbetsgivaren.

Sen tycker jag faktiskt att det är lite oprofessionellt att sitta och smaska på snacks, bland kunder, när du jobbar. Bättre att ha nåt litet i personalrummet, där hon dessutom kan tvätta händerna både innan och efter hon stoppar fingrarna i munnen. Speciellt om hon hanterar pengar...

• Anonym (Irritation)
    Anonym (123) skrev 2018-07-04 10:27:51 följande:

Din dotter bestämmer inte på sin arbetsplats, det gör hennes arbetsgivare. Säger arbetsgivaren att det är ok att äta på arbetstid?

Och nej det är inget nötförbud i samhället.

Enligt ägaren är det helt ok med nötter butiken säljer även choklad med hasselnötter som det ofta är provsmak på.

Och hon får bestämma själv!
  • Fia 28
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 10:44:47 följande:
    Enligt ägaren är det helt ok med nötter butiken säljer även choklad med hasselnötter som det ofta är provsmak på.

Och hon får bestämma själv!
    Då borde dottern sagt att det är ok enligt ägaren att äta nötter i butiken, och kunden hade fått ta diskussionen med ägaren.
  • Anonym (Crazy)

Det är självklart att hon bestämmer själv vad hon äter. Jag tar för givet att hon följer reglerna på arbetsplatsen, vilket vissa i trådeb inte tror att hon gör. Gissar att de tycker om att provocera och hitta på falska scenarion. Sen, att det skulle vara nötförbud i hela samhället är bara hysteriskt roligt. Hur fasen kan man vara så egocentrisk att man tror att alla ska anpassa sig efter en själv? Stolpskott!

Svar på tråden Nötallergiker